Jump to content

- helm test -

Guest
 Share

Recommended Posts

Welk helmtest instituut doet het goed? ik kom zoveel verschillende resultaten tegen. Ikzelf raadpleeg met enige regelmaat : http://sharp.direct.gov.uk/ Daar zie ik enkele heel bekende dure merken met matige resultaten, ik vind er ook een goedkope Caberg met een maximale score !? Mijn inziens wordt er in de UK toch wel het e.e.a. gedaan op gebied van verkeersveiligheid, Sharp is een onderzoekinstituut van de Britse regering. Veel leesplezier ! en schroom niet om te reageren.

Voorals nog moet een helm in de eerste plaats GOED zitten. Als je daar een aantal op je lijstje hebt staan koop dan degene die het best uit de test komt. Let daarbij op dat de resultaten gelezen worden en niet alleen de conclusie. Zo kwam ik op een HJC [img]http://wildhogsbikergear.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/h/j/hjc-sy-max-3-helmet-black-1.jpg[/img]

[quote="kneepkens"]Ik rijd zelf ook met HJC, ben er goed tevreden over maar is ondertussen een beetje te ruim geworden. Volgend voorjaar wil ik een andere kopen en denk aan een systeemhelm. Er is een ruime keuze ondertussen, er moet vast iets tussen zitten wat op mijn kubus past. :ugeek:[/quote] Goede reden om de Motorbeurs te bezoeken, je weet niet half hoeveel helmen je daar ziet... :thumbsup:

Kies gewoon de testmethode waarbij jou helm er het beste uitkomt. Ben je altijd winnaar :Blij Up: [size=85]het lijken wel banden, helmen die een paar jaar geleden nog hoog scoorden komen nu niet eens meer in de uitslag voor. dat we daar nog mee durven te rijden.........[/size]

[quote="ThomasTDM"]off topic! Inderdaad: vroeger reed iedereen Opel Kadett en toen er Deawoo op kwam te staan was het ineens een slechte auto... :ontopic1:[/quote] Het is beide nooit iets geweest. Maar het ging over HELMEN.

[quote="Nico"]Kies gewoon de testmethode waarbij jou helm er het beste uitkomt. Ben je altijd winnaar :Blij Up: [/quote] Doe ik, ik ga voor een[size=150] 5*[/size] in de Sharp test. Is met een Caberg of bv een AGV nog een voordelige keus bovendien. Twijfel nog wel tussen een standaard integraal en een systeem helm. de laatste is zwaarder en kwakt daardoor harder op de grond,.... schijnt echt te schelen in letsel.

En wat Rob ook al zegt: passen is het toverwoord. Een helm kan nog zo goed zijn, als hij niet goed past heb je er geen donder aan. Zo kwam ik er dus achter dat ik echt geen HJC hoef te hebben. In het verleden al eens mis gegaan met een HJC die ik van mijn broertje had gekregen: drukpunt op mijn voorhoofd. Nieuwe HJC geprobeerd begin dit jaar: zelfde probleem. De pasvorm van een HJC blijkt niet bij mijn hoofd te passen! Uiteindelijk is het een Shoei geworden, die zit heerlijk. Maar andere mensen zullen dat probleem precies andersom hebben!

Ik weet nu gelukkig hoe ik een helm voor jullie moet kopen :hobbybob: Maar de vraag was eigenlijk; welke andere test als Sharp kan ik raadplegen? Ik vindt de conclusies hierin n.l. soms wat tegenstrijdig met mijn verwachtingen b.v. de C3 komt er niet zo goed uit ! zelfde geldt voor Arai. Snell Memorial Foundation, werkt volgens mij niet met een puntensysteem, alleen Ja/ Nee hij is goed genoeg. O-)

Denk niet dat een test bestaat waar jij naar zoekt. Of toch, maar dan moet jij de testpiloot zijn. Een test wordt opgezet met een bepaald doel. (scope) Die is voor elke test weer anders. Is afhankelijk hoe de onderzoekers er over denken. Belangrijk is voor mij: Gebruik een helm van degelijke kwaliteit. (zijn er veel van) Moet goed zitten. Rest is details en persoonlijke voorkeur. Hogere valsnelheid, tja 1% minder hersenletsel? [color=#FF0000]Let op: Dit is een grapje en niet persoonlijk bedoeld:[/color] Mensen met weinig hersenen moeten geen systeem helm kopen.

Die sharp test waar je naar refereert is natuurlijk ook niet echt je van het, er worden appels met peren vergeleken + uitslag is zeer discutabel. Een Caberg systeemhelm wint met gemak van bijvoorbeeld een schuberth of shoei systeemhelm echter zou je er mee gaan rijden (moeten ze natuurlijk wel goed zitten) dan denk ik dat je er achter zult komen dat er niets van de uitslag klopt...

[quote="Alex"]Die sharp test waar je naar refereert is natuurlijk ook niet echt je van het, er worden appels met peren vergeleken + uitslag is zeer discutabel. Een Caberg systeemhelm wint met gemak van bijvoorbeeld een schuberth of shoei systeemhelm echter zou je er mee gaan rijden (moeten ze natuurlijk wel goed zitten) dan denk ik dat je er achter zult komen dat er niets van de uitslag klopt...[/quote] Dat de pasvorm goed moet zijn staat buiten de discussie, maar waar baseer ik op dat de Sharp test minderwaardig is aan ???? test? ff- wat maakt deze test discutabel, ze laten zien hoe de test is uitgevoerd met sterren wordt de uitslag weergegeven en ze gebruiken geloof ik 35 inslagen per helm..... ze geven de impact gebieden aan ( voor boven zijkanten en achter) wie doet dat beter?

[quote="kneepkens"] Dat de pasvorm goed moet zijn staat buiten de discussie, maar waar baseer ik op dat de Sharp test minderwaardig is aan ???? test? ff- wat maakt deze test discutabel, ze laten zien hoe de test is uitgevoerd met sterren wordt de uitslag weergegeven en ze gebruiken geloof ik 35 inslagen per helm..... ze geven de impact gebieden aan ( voor boven zijkanten en achter) wie doet dat beter?[/quote] In de test komen de helmen welke gemaakt zijn van stijf materiaal meestal goed uit de test omdat deze het minste vervorming geven, dit houdt wel in dat de krachten bij een goed passende direct worden doorgegeven aan het hoofd (dus wel schadelijk). Bij een helm die van iets minder stijf materiaal zou zijn gemaakt staat dus wel een lichte mate van vervorming toe waardoor er al een gedeelte van de impact energie wordt opgevangen zonder dat het directe schadelijke gevolgen heeft voor de binnenkant van de helm. Daarbij gebruiken ze helmen voor meerdere proeven omdat ze deze zelf retail inkopen wat ook een vertekend beeld geeft (wordt officieel door hun ontkent). Ze gaan ervan uit dat niemand haar op hun hoofd heeft waardoor de glijweerstand tussen hoofd en helm meestal een vertekend beeld geeft. Er zijn nog wel meer argumenten maar daar heb ik nu geen zin in om die op te lepelen, het komt erop neer als jij de testen als juist wilt bestempelen en daar je keuze vanaf wilt laten hangen moet je dat doen. Ik zelf heb er mijn twijfels bij met name als fabrikanten zoals Schuberth / Shoei (waar de meeste MOTOGP coureurs mee rijden) / Nolan het moeten afleggen tegen de budget modellen van Caberg / Shark etc.

[quote="Pieter H"]Is Sharp een onafhankelijke keuringsinstantie?? :roll:[/quote] Ik heb zelf trouwens ook een Sharp.. Blijf je wat in de bekende merken, dan zal je naar mijn idee geen slechte helm treffen, ik denk dat een goede pasvorm en draagcomfort minstens zo belangrijk zijn dan een sterretje in een testverslag...