Jump to content

Voortandwiel verwijderen

Guest
 Share

Recommended Posts

Dag allen, Ik ben een TDM850 rijder sinds een maand op 4, en ben erg tevreden maar ik zit met het volgende. Ik wil mijn ketting en tandwielen vervangen maar krijg de moer van het voortandwiel niet los. Is er iemand die mij een tip kan geven, naar mijn weten is het toch geen links draad. Fred Ja, hij is los. Ik had geen buis en heb de ratel met 6 slangklemmen aan een hardhouten trapleuning van 1,5 mtr vast gemaakt. Moest er toen nog behoorlijk hard aan trekken. Ik ga het dit weekend verder afmaken. Fred Edited by Guest

Probleem met losmaken van het voorste tandwiel komt wel vaker voor bij de TDM (en vele andere motoren ;) ), ik neem aan dat je de "borgring" er al om weg hebt getikt met hamer en schroevendraaier... Als je een extra persoon in de buurt hebt is dit wel handig, je steekt eerst een stuk hout (of ijzer) door de achtervelg zodat deze op de achterbrug kan rusten zonder het spatbord (hugger) te beschadigen zodat het achterwiel blokkeert. Ik gebruik meestal een bezemsteel of ijzeren buis vanwege niet originele uitlaten. Vervolgens neem je de juiste maat dop en bijbehorende ijzer en zet deze op het tandwiel, nu gaat de extra persoon om de achterrem staan en zorgt ervoor dat de motor niet omvat zodat jij genoeg kracht kan zetten om het tandwiel los te krijgen. Het is een normale draad dus je moet om het los te krijgen de draairichting linksom doen. Mocht het nog niet gaan spray wat kruipolie o.i.d. erop geef het tijd om in te trekken en probeer het nog eens, zonodig met een ijzerenbuis sleutel verlengen om een groter moment te creëren. Wil het nog niet kan je 2 dingen doen, tandwiel heet stoken (kans op lekke keering van de aandrijfas) of met luchtsleutel...

[quote="seomleppa"]lange sleutel op de moer, op de TDM zitten en voet op de rem, sleutel met linker hand omhoog en los was ie bij mij :thumbsup:[/quote] Ja gaat ook net als een lucht sleutel.

• 8 years later...
Op 8/29/2012 om 10:57 PM zei Guest:

Probleem met losmaken van het voorste tandwiel komt wel vaker voor bij de TDM (en vele andere motoren %7BSMILIES_PATH%7D/icon_e_wink.gif ), ik neem aan dat je de "borgring" er al om weg hebt getikt met hamer en schroevendraaier... Als je een extra persoon in de buurt hebt is dit wel handig, je steekt eerst een stuk hout (of ijzer) door de achtervelg zodat deze op de achterbrug kan rusten zonder het spatbord (hugger) te beschadigen zodat het achterwiel blokkeert. Ik gebruik meestal een bezemsteel of ijzeren buis vanwege niet originele uitlaten. Vervolgens neem je de juiste maat dop en bijbehorende ijzer en zet deze op het tandwiel, nu gaat de extra persoon om de achterrem staan en zorgt ervoor dat de motor niet omvat zodat jij genoeg kracht kan zetten om het tandwiel los te krijgen. Het is een normale draad dus je moet om het los te krijgen de draairichting linksom doen. Mocht het nog niet gaan spray wat kruipolie o.i.d. erop geef het tijd om in te trekken en probeer het nog eens, zonodig met een ijzerenbuis sleutel verlengen om een groter moment te creëren. Wil het nog niet kan je 2 dingen doen, tandwiel heet stoken (kans op lekke keering van de aandrijfas) of met luchtsleutel...

Op een avond in 2021 zitten vloeken op die bout hebben we hem met behulp van deze tip los gekregen bedankt.

• 2 weeks later...