Knick Posted May 31 Share Posted May 31 Vanavond nog maar een keer de carbs gereinigd omdat de tdm (4tx) Nog niet lekker loopt (stotteren bij contstante sneleid en bij laag toeren gas open draaien)carbs weer netjes in elkaar gezet (weinig aan te zien ) maar toen ik in het blok keek zag ik dat er op een klep een beetje aanslag zit (nu verbruikte hij ookal wat meer olie de laatste tijd ) Diet lijkt mij geen goed teken Zie foto Mvg nick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yammer900 Posted June 1 Share Posted June 1 Dat kan komen door een klepgeleider die wat te ruim wordt en/of een klepseal die niet meer goed sluit. Maar het stotteren kan toch door de carburateurs komen. Versleten naalden en emulsie buis. Daar is meer over te vinden op dit forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Super7 Posted June 1 Share Posted June 1 Ja dat laatste is vrijwel zeker! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knick Posted June 1 Author Share Posted June 1 Gas naald probleem zou bij de laatste modellen 4tx een stuk minder voor komen maargoed het is het proberen waard Net een proef rondje gereden maar doen nogsteeds het zelfde helaas Membraan ziet er goed uit wel viel mij op dat de naald moeilijk om hoog lijkt te komen Inlaat rubbers zijn aan de buitenkant wat uitgedroogd maar van binnen nog goed deze worden wel gewoon zsm vervangen voor de zekerheid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yammer900 Posted June 2 Share Posted June 2 die inlaat rubbers kan je checken door als de motor loopt er wat deo oid op spuiten... als de motor wat toeren oppakt zijn ze zeker aan het lekken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knick Posted June 2 Author Share Posted June 2 Is er ook een manier om te kijken of je gasnaald of je emulsiebuis versleten is ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yammer900 Posted June 3 Share Posted June 3 Het zal wel zichtbaar zijn denk ik zo, verder wordt er veel gesproken over de Postema modificatie die ervoor zorgt dat de naalden niet meer tegen de wand van de buis lopen. @Pieter H, wanneer zijn die emulsiebuis en naald versleten? Of is dat gewoon wel duidelijk als je een en ander bekijkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted June 4 Share Posted June 4 Op 6/3/2022 om 8:15 AM zei Yammer900: Het zal wel zichtbaar zijn denk ik zo, verder wordt er veel gesproken over de Postema modificatie die ervoor zorgt dat de naalden niet meer tegen de wand van de buis lopen. @Pieter H, wanneer zijn die emulsiebuis en naald versleten? Of is dat gewoon wel duidelijk als je een en ander bekijkt? De bovenzijde van de gasnaaldbuis slijt ovaal uit door de wrijving van de gasnaald. dat is goed te zien vanaf de bovenzijde van de carburateur als de gasschuif er uit is, of na demontage van de gasnaaldbuis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knick Posted June 4 Author Share Posted June 4 Oke wat heb ik precies nodig om dit te vervangen ik heb vandaag weer heerlijk 550 kilometertjes gereden Maar in verschillende versnellingen op verschillende toeren dat stotteren (een klein beetje maar maar ik wil het graag 100% hebben ) 😅 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knick Posted June 12 Author Share Posted June 12 @Pieter H Ik heb nu eigenlijk alles geprobeert .ultrasoon reinigen .kanalen doorprikken en door blazen .synchroniseren .lucht schroef op 2,5 slag uit .Rubbers gecontroleerd .brandstof filter vervangen Hoe groot is de kans dat de gasnaald en gasbuis vervangen moeten worden bij het 4tx model 2001 ? dit is het enige wat nog niet gedaan is of zijn er nog meer dingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appie26 Posted June 12 Share Posted June 12 Tja. Op afstand altijd lastig. Maar weet je zeker dat de membranen goed zijn? Ff binnenste buiten draaien dat je echt goed de "holtes kan checken". Dit omdat je meende te zien dat 1 naald wat stroef op en neer ging. Alleen er naar kijken is dan niet genoeg echt alle bochten die erin zitten andersom draaien. Dan zou ik nog kunnen bedenken of hij goed synchroon staat. En weet je zeker dat de juiste sproeiers erin zitten? En weet je ook zeker dat de vonk ok is? Bougies en bobines? Ik kots alles er maar uit wat in me opkomt..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knick Posted June 12 Author Share Posted June 12 Haha alleen maar mooi appie Sychroon daarnet nog gekeken een klein beetje bijgesteld maar nogsteeds het zelfde Laatst wel de bobine schoon gemaakt en nieuwe bougie kabels gemonteerd dit scheelde wel een stuk ..... zou ik hier nog meer mee kunnen doen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appie26 Posted June 13 Share Posted June 13 2 bougies, 2 kabels en 2 bobines. Voor de zekerheid.... Je schrijft enkelvoud... Bij de carbs schrijf je dat je de stelschroeven 2,5 slag hebt uitgedraaid. Je kan ook nog de gasnaaldhoogte checken. Maar da's afstelling. Je moet eerst zeker weten dat je ontstekings- en carb onderdelen 100% zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted June 13 Share Posted June 13 Je hebt dus het nieuwe type carburateurs, daar zit een losse vlotterzitting in met een O-ring afdichting. heb je de o-ringen al vervangen? die willen ook wel gaan lekken. dat kan ook de oorzaak zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knick Posted June 13 Author Share Posted June 13 @appie26Klopt appie bougies zijn vrij nieuw Bougie kabels zijn vervangen En de bobines zijn schoon gemaak De bobines kunnen ook doorgemeten worden ik weet niet of dit nog nut heeft ?? Verder vlotter naalden wel vervangen maar de O-ringen niet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 15 Share Posted June 15 Heb dit ook gehad met een 4tx4. Hoor je de benzine pomp ook pompen/tikken als de motor een dagje heeft stilgestaan?. Bij mij waren het ook de o-ringen van de vlotternaalden. Na het vervangen perfect lopen en geen getik na korte stilstand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knick Posted June 18 Author Share Posted June 18 @JeroenJeroen ik heb even fotos terug gekeken van het reinigen en bij de opening waar de vlotternaald in gaat (is een beetje moeilijk te zijn) Zit volgens mij geen rubbertje ? Zit dit dan er achter en moet de zitting er dan uit als dat kan ? (Vlotternaald is wel vervangen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knick Posted June 19 Author Share Posted June 19 @Pieter H welk type carburateur is dit precies ? En zijn de o-ringen los te krijgen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 20 Share Posted June 20 Je moet hem zoeken in de zitting. Die kun je er uit wippen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted June 20 Share Posted June 20 o-ring heb ik toen bij Pieter gehaald. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knick Posted June 30 Author Share Posted June 30 Heb alles liggen 2x Vlotternaald 2x hlotternaaldhuis compleet 2x inlaat rubber Hoop zaterdag ff te kunnen wisselen Tps sensor nog afgesteld die stond niet goed (8000) maar geen verschil Hoop zaterdag wel verschil te gaan merken en klaar te zijn voor DE rit van zondag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knick Posted Saturday at 12:19 PM Author Share Posted Saturday at 12:19 PM Inderdaad waren de rubbers van de vlotternaald zitting een beetje plat en aangeslagen Ook de inlaat rubbers vervangen Sinds dien na een kort rondje geen gesttottter meer morge de grote test Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knick Posted 6 hours ago Author Share Posted 6 hours ago Helaas in het probleem nog niet opgelost maar de carburateur is nu bijna nieuw dus ga ik op zoek naar andere mogelijke oorzaken Wel is het zo dat na een dag niet rijden de pomp nog wel een aaltal keren pompt bij contact aan is dit normaal of niet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts