Jump to content

Carbs of kleppen

Knick
 Share

Recommended Posts

Vanavond nog maar een keer de carbs gereinigd omdat de tdm (4tx)

Nog niet lekker loopt (stotteren bij contstante sneleid en bij laag toeren gas open draaien)carbs weer netjes in elkaar gezet (weinig aan te zien ) maar toen ik in het blok keek zag ik dat er op een klep een beetje aanslag zit (nu verbruikte hij ookal wat meer olie de laatste tijd )

Diet lijkt mij geen goed teken 

Zie foto

Mvg nick

20220531_213723.jpg

Dat kan komen door een klepgeleider die wat te ruim wordt en/of een klepseal die niet meer goed sluit.

Maar het stotteren kan toch door de carburateurs komen. Versleten naalden en emulsie buis. Daar is meer over te vinden op dit forum.

Gas naald probleem zou bij de laatste modellen 4tx een stuk minder voor komen maargoed het is het proberen waard 

Net een proef rondje gereden maar doen nogsteeds het zelfde helaas 

Membraan ziet er goed uit wel viel mij op dat de naald moeilijk om hoog lijkt te komen 

Inlaat rubbers zijn aan de buitenkant wat uitgedroogd maar van binnen nog goed  deze worden wel gewoon zsm vervangen voor de zekerheid

20220531_211014.jpg

Het zal wel zichtbaar zijn denk ik zo, verder wordt er veel gesproken over de Postema modificatie die ervoor zorgt dat de naalden niet meer tegen

de wand van de buis lopen. @Pieter H, wanneer zijn die emulsiebuis en naald versleten? Of is dat gewoon wel duidelijk als je een en ander bekijkt?

Op 6/3/2022 om 8:15 AM zei Yammer900:

Het zal wel zichtbaar zijn denk ik zo, verder wordt er veel gesproken over de Postema modificatie die ervoor zorgt dat de naalden niet meer tegen

de wand van de buis lopen. @Pieter H, wanneer zijn die emulsiebuis en naald versleten? Of is dat gewoon wel duidelijk als je een en ander bekijkt?

De bovenzijde van de gasnaaldbuis slijt ovaal uit door de wrijving van de gasnaald.

dat is goed te zien vanaf de bovenzijde van de carburateur als de gasschuif er uit is, of na demontage van de gasnaaldbuis.

Oke wat heb ik precies nodig om dit te vervangen ik heb vandaag weer heerlijk 550 kilometertjes gereden 

Maar in verschillende versnellingen op verschillende toeren dat stotteren (een klein beetje maar maar ik wil het graag 100% hebben ) 😅

@Pieter H 

Ik heb nu eigenlijk alles geprobeert

.ultrasoon reinigen 

.kanalen doorprikken en door blazen

.synchroniseren 

.lucht schroef op 2,5 slag uit 

.Rubbers gecontroleerd 

.brandstof filter vervangen

Hoe groot is de kans dat de gasnaald en gasbuis vervangen moeten worden bij het 4tx model 2001 ? dit is het enige wat nog niet gedaan is of zijn er nog meer dingen 

Tja. Op afstand altijd lastig. Maar weet je zeker dat de membranen goed zijn? Ff binnenste buiten draaien dat je echt goed de "holtes kan checken". Dit omdat je meende te zien dat 1 naald wat stroef op en neer ging. Alleen er naar kijken is dan niet genoeg echt alle bochten die erin zitten andersom draaien. Dan zou ik nog kunnen bedenken of hij goed synchroon staat. En weet je zeker dat de juiste sproeiers erin zitten? En weet je ook zeker dat de vonk ok is? Bougies en bobines? Ik kots alles er maar uit wat in me opkomt.....

Haha alleen maar mooi appie 

Sychroon daarnet nog gekeken een klein beetje bijgesteld maar nogsteeds het zelfde 

Laatst wel de bobine schoon gemaakt en nieuwe bougie kabels gemonteerd  dit scheelde wel een stuk ..... zou ik hier nog meer mee kunnen doen ?

2 bougies, 2 kabels en 2 bobines.  Voor de zekerheid.... Je schrijft enkelvoud...  

Bij de carbs schrijf je dat je de stelschroeven 2,5 slag hebt uitgedraaid. Je kan ook nog de gasnaaldhoogte checken. Maar da's afstelling. Je moet eerst zeker weten dat je ontstekings- en carb onderdelen 100% zijn.

@appie26Klopt appie bougies zijn vrij nieuw 

Bougie kabels zijn vervangen 

En de bobines zijn schoon gemaak 

De bobines kunnen ook doorgemeten worden ik weet niet of dit nog nut heeft ??

Verder vlotter naalden wel vervangen maar de O-ringen niet 

Heb dit ook gehad met een 4tx4. Hoor je de benzine pomp ook pompen/tikken als de motor een dagje heeft stilgestaan?. Bij mij waren het ook de o-ringen van de vlotternaalden. Na het vervangen perfect lopen en geen getik na korte stilstand. 

@JeroenJeroen ik heb even fotos terug gekeken van het reinigen en bij de opening waar de vlotternaald in gaat (is een beetje moeilijk te zijn)

Zit volgens mij geen rubbertje ?

Zit dit dan er achter en moet de zitting er dan uit als dat kan ? 

(Vlotternaald is wel vervangen )

Screenshot_20220618-135514_Drive.jpg

• 2 weeks later...

Heb alles liggen 

2x Vlotternaald 

2x hlotternaaldhuis compleet 

2x inlaat rubber 

Hoop zaterdag ff te kunnen wisselen 

Tps sensor nog afgesteld die stond niet goed (8000) maar geen verschil 

Hoop zaterdag wel verschil te gaan merken en klaar te zijn voor DE rit van zondag 

Helaas in het probleem nog niet opgelost maar de carburateur is nu bijna nieuw dus ga ik op zoek naar andere mogelijke oorzaken 

Wel is het zo dat na een dag niet rijden de pomp nog wel een aaltal keren pompt bij contact aan  is dit normaal of niet ?