psycrotic Posted May 31 Share Posted May 31 Ik heb sinds een aantal maanden een 3VD uit 1993 als woon-werk fiets (met ongeveer 60k op de klok). Nu is het zo dat de motor het bekende euvel heeft dat de derde versnelling niet helemaal top meer is. Hij schiet er niet uit heb ik het idee, maar ik kan het gas niet fatsoenlijk open trekken, dan begint hij te klapperen. Rustig rijden kan wel prima in de derde versnelling. Wat ik er van begrijp / op het forum lees, is dat hoogstwaarschijnlijk de schakelvork krom is. Nu heb ik een nieuwe vork en lees ik op verschillende plekken dat het in theorie mogelijk is om de vork te vervangen zonder het volledige blok te demonteren. Nu is uiteraard mijn vraag, welke stappen moet ik volgen om dit uit te voeren? Ik weet hoe ik eventueel het hele blok zou kunnen demonteren, maar dat probeer ik te voorkomen omdat dat uiteraard veel meer werk is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pieter H Posted June 7 Share Posted June 7 Koppelingshuis demonteren, accu en accubak verwijderen, bovenste blokdeksel demonteren. Vervolgens de schakelas uit het blok trekken aan koppelingzijde. Schakelvork vervangen en weer opbouwen. Zo ongeveer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
psycrotic Posted June 10 Author Share Posted June 10 Thanks Pieter! Ik heb de boel inmiddels weer in elkaar zitten en mijn derde versnelling doet het weer. Er was een redelijk stuk van de schakelvork afgebroken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yammer900 Posted June 11 Share Posted June 11 Knap werk, gefeliciteerd. Dat soort werk zou ik niet zo snel aandurven... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jpio Posted June 13 Share Posted June 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.