scumari Posted May 26 Share Posted May 26 Ik ben Rick, uit '61, wonend nabij Amsterdam. Mijn TDM 850 4TX uit '96 heb ik nu zo'n 12 jaar, met bijna 100k op de klok. Hiervoor had ik een CB750 Four. De TDM is een echte Adventure bike en zo style ik hem ook. Mistlampen, navigatie, USB en Car sockets, volledige kofferset, tankhoes , handvat verwarming, het wordt nog eens wat. 😁 Onderhoud doe ik zelf, laatst nieuwe banden gemonteerd (met hulp). Binnekort ga ik aan de gang met Iridium bougies, lijkt me een hele verbetering na het lezen van ervaringen hier (bedankt allemaal). Hier in de familie wordt hij "Het Beest" genoemd, heel toepasselijk.............. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jpio Posted May 27 Share Posted May 27 Een foto van Het Beest mss? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scumari Posted May 27 Author Share Posted May 27 Zitten in de planning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scumari Posted July 6 Author Share Posted July 6 Het heeft even geduurd maar hier de foto...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yammer900 Posted July 7 Share Posted July 7 Nice! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jpio Posted July 7 Share Posted July 7 en meteen de goeie kleur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riksgewijs Posted July 26 Share Posted July 26 Welkom hier. En zeer mooie motor. Die camara's is dat toegestaan? Wettelijk gesproken dan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scumari Posted July 26 Author Share Posted July 26 Nog nooit iets over gehoord, dashcams, helmcams, sommige verzekeringen raden het zelfs aan. In Frankrijk zal het wel verboden zijn, maar daar wil ik toch niet heen. De camera's zijn puur voor de omgeving, impressie, niet voor het verkeer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riksgewijs Posted July 27 Share Posted July 27 22 uur geleden zei scumari: Nog nooit iets over gehoord, dashcams, helmcams, sommige verzekeringen raden het zelfs aan. In Frankrijk zal het wel verboden zijn, maar daar wil ik toch niet heen. De camera's zijn puur voor de omgeving, impressie, niet voor het verkeer. Misschien heb ik het dan verkeerd gehoord ergens. Maar dacht dat dit te maken had met privacy en portretrechten die hier in Nederland en Duitsland gelden. Vandaar mijn vraag hierover. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harrrumpie Posted July 30 Share Posted July 30 Op 7/27/2022 om 9:22 PM zei Riksgewijs: Misschien heb ik het dan verkeerd gehoord ergens. Maar dacht dat dit te maken had met privacy en portretrechten die hier in Nederland en Duitsland gelden. Vandaar mijn vraag hierover. Maak je je dasr nog druk over? er hange tegenwoordig overal cameras, en iedereen heeft zn smartphone bij de hand. Hoezo privacy🤣 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japie Posted July 30 Share Posted July 30 Meestal is er geen specifieke wetgeving die het gebruik van een dashcam verbiedt of toestaat. Maar het gebruik van een dashcam kan vanwege privacywetgeving en/of filmen in openbare ruimten problematisch zijn. Met een dashcam worden beelden geregistreerd, waardoor personen direct of indirect (bijvoorbeeld via de kentekenplaat) kunnen worden geïdentificeerd. Het -zonder toestemming van de gefilmde personen- publiceren van deze opnames is meestal niet toegestaan. Daarnaast geldt dat de dashcam zo moet worden aangebracht dat het zicht niet wordt belemmerd. De bestuurder mag niet worden afgeleid door het gebruik van de dashcam. In veel landen mag de camera tijdens het rijden niet bediend worden. Staat jouw land er niet tussen dan is er helaas geen verdere informatie beschikbaar. Land Toegestaan? Gebruik als bewijs Aanvullende opmerkingen België Toegestaan Het is aan de rechter om te besluiten of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs. Voor de rechtsgeldigheid van de opname moeten gefilmde personen direct na een ongeval op de hoogte worden gebracht dat opname wordt gebruikt in een procedure. Zodra duidelijk is dat beelden niet meer nodig zijn moeten deze worden verwijderd. Publicatie is niet toegestaan als iemand direct of indirect (via bijvoorbeeld het kenteken) kan worden geïdentificeerd. Het zonder uitdrukkelijke toestemming van gefilmde personen is het verspreiden of publiceren van beelden verboden. Aanbevolen wordt beelden zo snel mogelijk te verwijderen, zodra duidelijk is dat beelden niet meer nodig zijn. Denemarken Toegestaan De beelden mogen gebruikt worden in een juridische procedure Het is aan de rechter om te bepalen in hoevere de beelden meewegen als bewijs Er moet rekening gehouden worden met privacywetgeving. Publicatie is niet toegestaan als iemand direct of indirect (via bijvoorbeeld het kenteken) kan worden geïdentificeerd. De dashcam en het snoer mogen het zicht niet blokkeren. Het is niet toegestaan zonder toestemming te filmen op privé terreinen. Duitsland Ten zeerste afgeraden In uitzonderlijke gevallen kan een rechter toestemming geven voor het gebruik van beelden. De rechter maakt een afweging van belangen. De Duitse rechter heeft een uitspraak gedaan over het gebruik van dashcams. Hieruit blijkt dat het gebruik van een dashcam/publiceren van de beelden is niet toegestaan vanwege privacyschending en dat een boete wordt opgelegd. Niemand mag tegen zijn wil worden gefilmd. Je kan niet voldoen aan de informatieverplichting jegens geregistreede personen dit wordt gezien als overtreding van de AVG Groot-Brittannië en Noord-Ierland Toegestaan Beelden mogen worden gebruikt Verschillende regionale politiediensten hebben speciale websites opgezet voor eigenaren om videobewijs in te dienen en het 'National Dashcam Safety Portal', opgezet door een van de grootste leveranciers, fungeert als een hub voor dergelijk bewijsmateriaal. De dashcam mag niet afleiden en mag het zicht niet belemmeren. In de wegcode staat dat obstakels niet meer dan 40 mm in het gebied mogen zijn dat door de ruitenwisserbladen wordt geveegd. De privacywetgeving moet worden gerespecteerd bij publiceren van beelden. Privacywetgeving moet worden gerespecteerd wanneer iemand anders dan de bestuurder de auto gebruikt, vooral als de dashcam audio of video van het interieur van het voertuig opneemt. Finland Niet verboden De beelden mogen gebruikt worden in een juridische procedure. Finse verzekeringsmaatschappijen willen graag meer informatie om vandalisme te onderzoeken. Het verspreiden of publiceren van de beelden is verboden en strafbaar als dit kan leiden tot een schending van de privacy van de gefilmde personen. Camerasurveillance mag niet worden uitgevoerd zonder geldige reden. Als de dashcam alleen gata filmen bij een aanrijding dan is dit wel toegestaan, continu filmen niet. Geen enkel technisch apparaat of systeem mag tijdens het rijden in een voertuig of tram zodanig worden gebruikt dat het gebruik ervan het rijden hindert of in gevaar brengt. Frankrijk Niet verboden De beelden mogen gebruikt worden in een juridische procedure. De privacywetgeving moet worden gerespecteerd bij het publiceren van de beelden. Hongarije Toegestaan De rechtbank kan opnames van een dashcam als bewijs accepteren, maar opnames moeten doelgericht zijn en moeten in overeenstemming zijn met het evenredigheidsbeginsel Het publiceren van de beelden is alleen toegestaan als de beelden zijn geanonimiseerd i.v.m. wetgeving met betrekking tot databeveiliging en privacywetgeving (AVG). Beelden moeten worden bescherm tegen onbevoegde toegang door derden. Italië Toegestaan Beelden mogen gebruikt worden in een juridische procedure. privacywetgeving moet worden gerespecteerd (d.w.z. gebruik moet privé zijn, commercieel gebruik van video is verboden, opgenomen beelden mogen niet breed worden verspreid Ook kentekenplaten worden gezien als privacy gevoelig en mogen dus niet zonder toestemming gepubliceerd worden. De dashcam en het snoer mogen het zicht niet blokkeren. Kroatië Niet verboden Het is aan de rechter om te besluiten of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs. Er is geen specifieke wetgeving over dashcams Er moet rekening gehouden worden met de privacywetgeving. Het maken van filmopnames kan verboden zijn zoals bijvoorbeeld bij grensovergangen. Luxemburg Verboden Beelden mogen gebruikt worden in een juridische procedure. Het is aan de rechter om te besluiten of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs. Deze worden zelden toegelaten permanente registratie en het gebruik van opgenomen beelden moet voldoen aan de AVG-wetgeving Je mag wel een dashcam meenemen maar niet gebruiken. Nederland Toegestaan Het is aan de rechter om te besluiten of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs. Bij publicatie van de beelden moet rekening gehouden worden met de privacy. Publicatie kan verboden zijn als personen zijn te identificeren. Noorwegen Toegestaan De beelden mogen gebruikt worden in een juridische procedure. Het is niet toegestaan de beelden te delen via social media. Oostenrijk Verboden Beelden mogen gebruikt worden in een juridische procedure. Let op: je kunt een boete krijgen omdat je hebt gefilmd met een dashcam. In een strafproces kunnen de opnames worden gebruikt als er geen overtreding van de gegevensbeschermingsregels is. Er geldt een algemeen verbod op het zonder toestemming filmen van personen in openbare ruimten. Dit verbod geldt ook voor dashcamopnames. Het gebruik van dashcam-opnames is alleen toegestaan bij privégebruik. Polen Toegestaan Het is aan de rechter om te besluiten of de beelden wel of niet worden toegelaten als bewijs. Bij publicatie van de beelden moet rekening gehouden worden met de privacy. Portugal Verboden In principe mogen beelden verkregen van dashcams, aangezien deze niet legaal zijn verkregen, niet als bewijs worden gebruikt. In bepaalde gevallen kan de rechter echter kiezen of ze in aanmerking kunnen worden genomen. Wet nr. 58/2019, van 8 augustus: Artikel 19/2 bepaalt dat camera's niet mogen worden gebruikt om openbare wegen te filmen. Ook de nationale privacyautoriteit heeft dit verbod in 2019 verduidelijkt. Slovenië Toegstaan De opnames mogen worden gebruikt in officiële procedures, maar de regels van elke officiële procedure zijn van toepassing. De opnames zijn meer bruikbaar ter verduidelijking dan als bewijs. Het is aan de rechter om te beslissen of afbeeldingen al dan niet als bewijs worden toegelaten Het is niet toegestaan beelden te publiceren, die te herleiden zijn tot personen ook niet via de kentekenplaat, tenzij er toestemming door de betrokkenen is gegeven. De dashcam en het snoer mogen het zicht niet blokkeren. Spanje Toegestaan Autoriteiten beslissen of de beelden kunnen worden gebruikt om bewijs te leveren in het geval van een incident. Er mag niet zomaar gefilmd worden in openbare ruimte. Volgens de wetgeving inzake gegevensbescherming is het illegaal om afbeeldingen met gezichten of kentekenplaten te delen zonder toestemming. Ieder scherm (behalve navigatie) dat de bestuurder zou kunnen afleiden is verboden. Dit geldt dus ook voor de dashcam. Hij mag het zicht niet belemmeren en mag niet bediend worden tijdens het rijden. Er gelden specifieke regels m.b.t. databeveiliging. Er is toestemming nodig van inzittenden. Tsjechië Toegestaan Het beeldmateriaal wordt gezien als indirect bewijs. Beelden van de camera's kunnen ondersteunend bewijs zijn voor zowel politieonderzoeken als gerechtelijke procedures. Het gebruik ervan als bewijs in deze onderhandelingen wordt beslist door de politie en de rechtbank. De dashcam mag het zicht niet belemmeren. Het is niet toegestaan beelden te publiceren, die te herleiden zijn tot personen ook niet via de kentekenplaat, tenzij er toestemming door de betrokkenen is gegeven. Zwitserland Ten zeerste afgeraden Strafzaak : alleen bij ernstige verkeersovertredingen. Buiten deze gevallen kunnen dashcambeelden niet worden gebruikt door strafrechtelijke autoriteiten om verkeersovertredingen te bestraffen. Burgerlijke rechtzaak: de opnames van een dashcam kunnen als bewijs worden aanvaard. Het apparaat is legaal, het gebruik ervan kan niet worden beboet door de politie MAAR het permanent filmen van de openbare ruimte is in feite een schending van de wetgeving inzake gegevensbescherming/privacy. Volgens de Zwitserse commissaris voor gegevensbescherming zijn alleen dashcams die alleen filmen/opnames maken na een incident (impact, aanzienlijke versnelling/vertraging) en andere gegevens overschrijven in overeenstemming met de privacyregels. De dashcam mag alleen op het dashboard of windscherm en mag het zicht daarbij niet belemmeren. De dashcam mag niet bediend worden tijdens het rijden. Publicatie van beelden valt onder de privacywetgeving. En mag niet zonder toestemming als personen of kentekenplaten herkenbaar in beeld zijn. Zweden Toegestaan Geen informatie beschikbaar. De privacywetgeving moet worden gerespecteerd bij het publiceren van beelden. Gemaakte opnames moeten continu overschreven worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riksgewijs Posted July 30 Share Posted July 30 13 uur geleden zei harrrumpie: Maak je je dasr nog druk over? er hange tegenwoordig overal cameras, en iedereen heeft zn smartphone bij de hand. Hoezo privacy🤣 Eigenlijk wel een beetje omdat ik een boete hiervoor toch wel jammer vind. Meer als dat was het niet. Heb er zelf ook aan zitten denken zo nu en dan. Zo ook voor in de auto. Dit om bewijs te hebben. Zo heb ik zelf een boete gekregen voor door het rood rijden met de auto. De boete is gekomen door een stukje zelf behoud. De achteropkomende auto reed zo hard door dat als ik geen gas gegeven had en schuin naar voren gereden had. De achter opkomende auto mij echt hard geraakt had. Hij stond met piepende banden naast mij stil. Gelukkig na 20.00 uur waardoor er geen stromen verkeer was. Toch wel een boete. Zo ook op de foto. Echter beroep heeft niets uitgehaald destijds helaas. Te weinig materiaal en getuige was er ook maar onvoldoende. Met een set camera's had ik bewijsvoering gehad. @Japie Mooie opsomming van de regels. Daar heb ik wat aan. Dank hiervoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-thing Posted July 31 Share Posted July 31 (edited) @JapieZeg, had jij tijdens het Hemelvaart weekend niet iets voorop de kuip zitten dat nogal wat uiterlijke gelijkenis vertoonde met een GoPro? (inclusief remote) Was zeker een dummy want beelden ervan heb ik nooit terug gezien en volgens het overzicht hierboven zijn ze in Duitsland en Luxemburg niet echt gecharmeerd van GoPro achtigen ..... 😜😜😜 Edited July 31 by M-thing Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scumari Posted July 31 Author Share Posted July 31 Japie, dank je wel...da's een duidelijke lijst 👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scumari Posted Wednesday at 06:13 AM Author Share Posted Wednesday at 06:13 AM Hallo allemaal, Even een kleine update. Heb enige weken geleden mijn zadel laten aanpassen en iets laten verhogen. Had altijd na ongeveer 1.5 uur rijden, last van mijn rug. Met dit zadel is dat een stuk minder. Een deel van de oplossing ligt in de anti-slip laag in het zitvlak. Ook het stuit kussen is prima zitten. Dit worden weer heerlijke kilometers. Groetjes, Rick Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scumari Posted Wednesday at 11:17 AM Author Share Posted Wednesday at 11:17 AM En deze wil ik jullie ook niet onthouden. Zo raak ik nooit meer de weg kwijt 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yammer900 Posted Wednesday at 05:39 PM Share Posted Wednesday at 05:39 PM 😂 zo kan je alleen maar rechtuit lijkt me? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scumari Posted Wednesday at 05:47 PM Author Share Posted Wednesday at 05:47 PM Oh,..... daarom kom ik altijd bij Maastricht uit 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yammer900 Posted Thursday at 09:07 AM Share Posted Thursday at 09:07 AM 🤣 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.