Jump to content

TDM900 op één pit

C4R3L
 Share

Recommended Posts

Goedemiddag,

Vorige week een probleem gehad met mijn TDM900, liep plotseling, tijdens het rijden, op één pit, zo af en toe deed de tweede ook even mee. Motormanagement lamp bleef uit.

Het regende behoorlijk, ben er net rijdend mee thuisgekomen. 

Onderzoek gepleegd, bougiedoppen, bobines plus aansluitingen en bougies bekeken. Eén bougie wit, te arm mengsel waarschijnlijk.

Toch bougies gewisseld, zelfde probleem.

Via diagnosemenu diverse sensoren bekeken, leek allemaal oké.

Thermostaat bekeken, werkt Prima in bakje heet water.

Vreemd was dat op het moment van storing ook mijn dagteller gereset was.

Uiteindelijk bleek dat in het CO- menu plotseling de waarde voor cilinder 2 op -119 stond, cilinder 1 op 20.

Ik heb 2000km geleden de luchtfiltermodificatie uitgevoerd, vacuümslang bovenop luchtfilter afgedopt. Een wereld van verschil, leek wel een andere fiets!

Iemand ervaring met het spontaan wijzigen van CO-waardes in het CO-menu tijdens het rijden?

En met het spontaan nulstellen van de dagteller?

Hi Carel, misschien heeft het motormanagement systeem zich gereset oid... heel apart dat verschil in elk geval.

Wat ik qua hikken en stotteren niet zo lang geleden heb meegemaakt is dat beide bobines en bougiekabels doorsloegen naar het frame.

Zelf gevoeld bij een draaiende motor, ik kreeg wel wat tikken zeg maar :) .

Toen heb ik 2 nieuwe bougies erop gezet en het was een wereld van verschil qua hoe het startte en hoe hij liep.

Misschien dat het doorslaan van de kabels of de bobine zelf een hik/reset van het motormanagement systeem veroorzaakt..

Het is in elk geval zo gedaan om even langs de kabels en de bobines te voelen als de motor draait.

Posted (edited)

Dank voor je reactie Yammer!

Kabels heb ik getest op lekken met draaiende motor, niks te vinden.

Wat vreemd is is dat er één van de cilinders op een heel andere waarde stond, de andere stond op de waarde waar ik hem na luchtfiltermod op had gezet.

Ook vreemd dat de waarde tijdens rijden veranderd is. Om normaalgesproken CO te wijzigen moet ie eerst uit staan, knopjes op display ingedrukt houden, op contact zetten en knoppen 8 seconden vasthouden, etc.

Edited by C4R3L

Dat is inderdaad vreemd, ik heb wel nog een keer met de oude bobines gehad dat ik het display zag resetten... was even weg en daarna stonden

de cijfertjes er weer, maar mijn dagteller was naar nul gezet...

Wat ik nog wel heb gedaan is de bougies vervangen door iridium exemplaren, daardoor start en loopt hij ook weer een stukje beter.

Ik zou t in de gaten houden of de CO settings weer spontaan veranderen, dan lijkt me iets stuk in de boordcomputer ofzo...

1 uur geleden zei M-thing:

Nee, da's heel slecht voor je haar.

🤣

Vroeger gebruikte wij wel eens vaseline voor de afdichting van bougie doppen en kabels. Is dit nog steeds een goed idee? Of juist niet. Iets met voortschrijdend inzicht. 

1 uur geleden zei Riksgewijs:

🤣

Vroeger gebruikte wij wel eens vaseline voor de afdichting van bougie doppen en kabels. Is dit nog steeds een goed idee? Of juist niet. Iets met voortschrijdend inzicht. 

Vaseline is echt overal goed voor, volgens Joran v.d. S. vanuit een Peruaanse gevangenis....

Vaseline is perfekt om multikonnektors corrosievrij te houden; volduwen met vaseline en in elkaar klikken. Nooit meer problemen.

Op warme plekken kan het vloeibaar worden en veel troep veroorzaken.

Edited by jpio

21 uur geleden zei M-thing:

Vaseline is echt overal goed voor, volgens Joran v.d. S. vanuit een Peruaanse gevangenis....

Ik wil het niet weten... Nu ben ik ineens helemaal getraumatiseerd. 😮

Maar goed. Ben nog aan het zoeken, van het weekeinde verder. 

Update:

Afgelopen week bij mooi droog en warm weer begon het stotteren opnieuw. 

Motor aan de kant gezet en diagnoseprogramma gestart.

TPS vertoonde haperingen.

TPS gedemonteerd en op de werkbank getest met ohmmeter en scoop. Strak in alle posities, geen fout te reproduceren.

Serienummer TPS en chassisnummer naar de dealer (Motoport Hippolytushoef) gemaild, TPS bleek nog niet door Yamaha vervangen te zijn.

Deze is besteld en een dag later afgeleverd. GRATIS, garantie! En dat voor een 19 jaar oude fiets!

TPS gemonteerd en tot dusver geen problemen, loopt als de brandweer. Verbruik rond 1:20, soms iets beter.

Ik hou jullie op de hoogte over de status van het probleem.

• 4 weeks later...