C4R3L Posted April 11 Share Posted April 11 Goedemiddag, Vorige week een probleem gehad met mijn TDM900, liep plotseling, tijdens het rijden, op één pit, zo af en toe deed de tweede ook even mee. Motormanagement lamp bleef uit. Het regende behoorlijk, ben er net rijdend mee thuisgekomen. Onderzoek gepleegd, bougiedoppen, bobines plus aansluitingen en bougies bekeken. Eén bougie wit, te arm mengsel waarschijnlijk. Toch bougies gewisseld, zelfde probleem. Via diagnosemenu diverse sensoren bekeken, leek allemaal oké. Thermostaat bekeken, werkt Prima in bakje heet water. Vreemd was dat op het moment van storing ook mijn dagteller gereset was. Uiteindelijk bleek dat in het CO- menu plotseling de waarde voor cilinder 2 op -119 stond, cilinder 1 op 20. Ik heb 2000km geleden de luchtfiltermodificatie uitgevoerd, vacuümslang bovenop luchtfilter afgedopt. Een wereld van verschil, leek wel een andere fiets! Iemand ervaring met het spontaan wijzigen van CO-waardes in het CO-menu tijdens het rijden? En met het spontaan nulstellen van de dagteller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yammer900 Posted April 11 Share Posted April 11 Hi Carel, misschien heeft het motormanagement systeem zich gereset oid... heel apart dat verschil in elk geval. Wat ik qua hikken en stotteren niet zo lang geleden heb meegemaakt is dat beide bobines en bougiekabels doorsloegen naar het frame. Zelf gevoeld bij een draaiende motor, ik kreeg wel wat tikken zeg maar . Toen heb ik 2 nieuwe bougies erop gezet en het was een wereld van verschil qua hoe het startte en hoe hij liep. Misschien dat het doorslaan van de kabels of de bobine zelf een hik/reset van het motormanagement systeem veroorzaakt.. Het is in elk geval zo gedaan om even langs de kabels en de bobines te voelen als de motor draait. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C4R3L Posted April 11 Author Share Posted April 11 (edited) Dank voor je reactie Yammer! Kabels heb ik getest op lekken met draaiende motor, niks te vinden. Wat vreemd is is dat er één van de cilinders op een heel andere waarde stond, de andere stond op de waarde waar ik hem na luchtfiltermod op had gezet. Ook vreemd dat de waarde tijdens rijden veranderd is. Om normaalgesproken CO te wijzigen moet ie eerst uit staan, knopjes op display ingedrukt houden, op contact zetten en knoppen 8 seconden vasthouden, etc. Edited April 11 by C4R3L Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yammer900 Posted April 12 Share Posted April 12 Dat is inderdaad vreemd, ik heb wel nog een keer met de oude bobines gehad dat ik het display zag resetten... was even weg en daarna stonden de cijfertjes er weer, maar mijn dagteller was naar nul gezet... Wat ik nog wel heb gedaan is de bougies vervangen door iridium exemplaren, daardoor start en loopt hij ook weer een stukje beter. Ik zou t in de gaten houden of de CO settings weer spontaan veranderen, dan lijkt me iets stuk in de boordcomputer ofzo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C4R3L Posted April 12 Author Share Posted April 12 Tot dusver rijdt ie weer als vanouds, maar het is dan ook geweldig weer. Even kijken wat er gebeurt als er weer een Oudhollandse hoosbui over komt 🥳 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bierco Posted April 12 Share Posted April 12 De bobine’s van de 900 hebben nogal eens de neiging “door te slaan” bij erg nat weer. (Ook eigen ervaring) Remedi: de kabeleinden 1 cm inkorten en het geheel inspuiten met haarlak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riksgewijs Posted April 12 Share Posted April 12 Bij mij is hij ook gaan sputteren. Dan wel op 4000 toeren ongeveer. Daarvoor ok. Daarboven ook ok. Vraagje over het gebruik van haarlak? Wat doet dit dan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bierco Posted April 12 Share Posted April 12 Vocht weghouden. Vocht werkt als geleider en dan heb je het gedonder…. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riksgewijs Posted April 12 Share Posted April 12 Dat snap ik, maar hoe houd dit het vocht weg? Haarlak is water oplosbaar toch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bierco Posted April 13 Share Posted April 13 Ik heb het destijds zelf toegepast op aanraden van techneuten in de club. En het werkte. Verder heb ik geen verstand van haarlak; gebruik het niet in mijn haar en ben geen kapper... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jpio Posted April 13 Share Posted April 13 Siliconenspray. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-thing Posted April 13 Share Posted April 13 11 uur geleden zei jpio: Siliconenspray. Nee, da's heel slecht voor je haar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riksgewijs Posted April 13 Share Posted April 13 1 uur geleden zei M-thing: Nee, da's heel slecht voor je haar. 🤣 Vroeger gebruikte wij wel eens vaseline voor de afdichting van bougie doppen en kabels. Is dit nog steeds een goed idee? Of juist niet. Iets met voortschrijdend inzicht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M-thing Posted April 13 Share Posted April 13 1 uur geleden zei Riksgewijs: 🤣 Vroeger gebruikte wij wel eens vaseline voor de afdichting van bougie doppen en kabels. Is dit nog steeds een goed idee? Of juist niet. Iets met voortschrijdend inzicht. Vaseline is echt overal goed voor, volgens Joran v.d. S. vanuit een Peruaanse gevangenis.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yammer900 Posted April 14 Share Posted April 14 😂🤣 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C4R3L Posted April 14 Author Share Posted April 14 😁👍 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jpio Posted April 14 Share Posted April 14 (edited) Vaseline is perfekt om multikonnektors corrosievrij te houden; volduwen met vaseline en in elkaar klikken. Nooit meer problemen. Op warme plekken kan het vloeibaar worden en veel troep veroorzaken. Edited April 14 by jpio Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riksgewijs Posted April 14 Share Posted April 14 21 uur geleden zei M-thing: Vaseline is echt overal goed voor, volgens Joran v.d. S. vanuit een Peruaanse gevangenis.... Ik wil het niet weten... Nu ben ik ineens helemaal getraumatiseerd. 😮 Maar goed. Ben nog aan het zoeken, van het weekeinde verder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C4R3L Posted April 20 Author Share Posted April 20 Update: Afgelopen week bij mooi droog en warm weer begon het stotteren opnieuw. Motor aan de kant gezet en diagnoseprogramma gestart. TPS vertoonde haperingen. TPS gedemonteerd en op de werkbank getest met ohmmeter en scoop. Strak in alle posities, geen fout te reproduceren. Serienummer TPS en chassisnummer naar de dealer (Motoport Hippolytushoef) gemaild, TPS bleek nog niet door Yamaha vervangen te zijn. Deze is besteld en een dag later afgeleverd. GRATIS, garantie! En dat voor een 19 jaar oude fiets! TPS gemonteerd en tot dusver geen problemen, loopt als de brandweer. Verbruik rond 1:20, soms iets beter. Ik hou jullie op de hoogte over de status van het probleem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jpio Posted April 20 Share Posted April 20 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yammer900 Posted April 20 Share Posted April 20 Mooi! En dat is inderdaad erg mooie service van Yamaha. Dar was ooit een recall issue staat mij bij... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TDMprutser Posted May 13 Share Posted May 13 Klopt inderdaad, daar is een recall voor geweest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.