Jump to content

Ervaring over helmen

Klaasvaak
 Share

Recommended Posts

Beste Mannen en Vrouwen,

Ik beb benieuwd naar jullie ervaringen met bepaalde helmen en waarom? Ik heb nu paar jaar een IS-17 van HJC en ben aan 't kijken voor een andere. Zo kwam ik de Shoei GT Air II Tegen. Maar als ik hier bijvoorbeeld kijk is de goedkope IS-17 (Toen gekocht voor 70 euro) beter in veiligheid dan de Shoei GT Air I. (ca 500 euro).
Daarnaast is de Shoei GT Air II wel glasvezel geloof ik, dus gewicht scheelt wel veel met de kunstoffen IS-17.

Wat is voor jullie vooral belangrijk aan de helm?
- Hoe die zit?
- De veiligheid?
- Mogelijkheid tot communicatie?
- Praktisch intuïtief gebruik?
- Design?
- Gewicht?

Ik heb ook een HJC, een RPHA ST en was zeer geïnteresseerd in een Shoei GT air. Maar die zat niet fijn. Ik heb schijnbaar een HJC hoofd want die zitten altijd fijn bij me.

Belangrijk naast zitcomfort:

Materiaal van de schaal.

Stil.

Gewicht.

Ingebouwd Zonnevizier.

Looks, graag een beetje opvallend design. Zwart = ook maar zwart.....

Ruimte voor oortjes van een headset.

Dubbel D sluiting, it's the best!

Misschien ooit ook eens systeem helm overwegen maar de looks zijn mee daarvan eigenlijk te saai. En ze schijnen minder stil te zijn. En ik denk dat ze relatief zwaar zijn.  Die wegdraaibare kaakbeugel is op zich wel fijn denk ik maar niet zaligmakend. De bovengenoemde punten vind ik belangrijker.

Hier ook een HJC de i90 geloof ik, een systeemhelm.

Bevalt uitstekend.

Systeemhelm is mogelijk wat rumoeriger maar met oordopjes geen probleem.

De voordelen wegen voor mij ruimschoots op tegen de nadelen zeker met de huidige toegestane snelheden.

Zelf BT speakertjes ingebouwd en hoppa. (Ali 15 euri 7 jaar geleden).

De speakertjes goed verstaanbaar/hoorbaar ook met dopjes in.

Edited by jpio

Schuberth C3 systeem helm. Ook met Ali bt setje. Zou een van de, toen der tijd, stillere zijn geweest. Draag altijd oorplastieken, dus maakt minder uit. 

Niet heel veel keus met een grote kop 🤣 maar dit was de enige die toen paste en op voorraad. 

Belangrijkste dat het past en redelijk stil is. En betaalbaar. Maar uiteindelijk heb je maar 1 hoofd, dus wel iets veiligs aanschaffen. E70 lijkt mij niet top voor een motorhelm. Iets voor scootertje? 

Op 1/30/2022 om 1:46 PM zei appie26:

Ik heb ook een HJC, een RPHA ST en was zeer geïnteresseerd in een Shoei GT air. Maar die zat niet fijn. Ik heb schijnbaar een HJC hoofd want die zitten altijd fijn bij me.

Ik heb dus ook een HJC hoofd. Die Shoei GT Air II zat onder bij de kin meer dicht daardoor waarschijnlijk veel stiller dan de IS-17 van nu.

21 uur geleden zei ERICR:

Schuberth C3 systeem helm. Ook met Ali bt setje. Zou een van de, toen der tijd, stillere zijn geweest.

E70 lijkt mij niet top voor een motorhelm. Iets voor scootertje? 

Schuberth is blijkbaar meer voor ronde hoofden, dus dat is helaas pech voor mij.
70 Euro was toen echt een afprijzer en koopje. Ik zie 'm nu nog voor  170 dollar er op staan.

Op 1/30/2022 om 1:59 PM zei jpio:

Hier ook een HJC de i90 geloof ik, een systeemhelm.

De speakertjes goed verstaanbaar/hoorbaar ook met dopjes in.

Mijn voorkeur heeft toch een Integraal denk ik. Maar speakers lijkt me zeker handig.!~

Een reden voor mij om een systeemhelm te willen is de toegankelijkheid voor anderen als in; een geprekje kan je zo voeren met kindeel omhoog waarbij ook jouw gezicht voor ander zichtbaar wordt, bij tankstations de helm niet meer af te hoeven doen, in de hitte van bijv. spanje het kindeel omhoog te kunnen doen wanneer je een dorpje inrijdt oid. Ik heb bemerkt dat veel mensen dat als prettig ervaren als je kontakt legt met je kindeel, en zonnescherm!, omhoog.

De vermeende (on)veiligheid van dat kindeel is inmiddels  ondervangen; zelfs het vaste deel van de helm heeft ook zonder sluiting van het kindeel een ec goedkeuring.

Voor mij ruimvoldoende redenen om voor een dergelijke helm te kiezen.

Mss dat het gewicht nog een rol speelt bij een keuze maar niet voor mij (binnen grenzen uiteraard).

Edited by jpio

Voor mij alleen nog maar een systeemhelm. Grootste pluspunt, ideaal voor brildragers. Lawaai valt wel mee, is zelfs minder dan bij mijn vorige, een dure integraal. Alleen de pasvorm was iets minder, zakte te ver naar voor-onder richting wenkbrauwen, stukje schuimrubber onder het interieur en probleem opgelost. En dat voor rond 100,-.

Bij een volgende helm zit ik te denken aan een model waarvan het vizier helemaal achter de helm weg te klappen is, lekker bij warmte bij een kalm ritje over de dijk of in de stad.

Belangrijkste met helmen is en blijft zelf passen. Ik heb bijvoorbeeld blijkbaar geen HJC-hoofd. Alle HJC helmen die ik heb geprobeerd klemmen heel erg op mn voorhoofd. Om de reden die List noemt ben ik ook een fan van systeemhelmen, want sinds een paar jaar brildragend. Gewicht en lawaai zijn iets meer, maar dat is voor mij geen probleem. Er zit qua lawaai wel veel verschil in de helmen, ik had eerst een Caberg maar die was toch aanmerkelijk rumoeriger dan de Shoei Neotec die ik daarna kocht. Inmiddels overigens vervangen door een Neotec II. Wat ik ook wel fijn vind is dat de oortjes van mn Cardo set er makkelijk in passen zonder tegen mn oren te drukken.

Op 1/31/2022 om 3:06 PM zei jpio:

Een reden voor mij om een systeemhelm te willen is de toegankelijkheid voor anderen als in; een geprekje kan je zo voeren met kindeel omhoog waarbij ook jouw gezicht voor ander zichtbaar wordt, bij tankstations de helm niet meer af te hoeven doen,

Zo had er ik er nog niet tegen aangekeken en ik vind dat wel een goeie!

Het gewicht daarentegen lijkt mij ook niet per se uit te maken. Advies in winkel was wel dat als je eenmaal glasvezel of carbon hebt je het zo veel prettiger vind...?

Ik ben er nog niet uit en ga meer passen.
Tips voor een HJC helm die meer stil is?