Jump to content

Nieuwe TDM’er

Jari-P
 Share

Recommended Posts

Sinds september eigenaar geworden van mijn TDM. Mijn eerste motor! 

Ik wilde graag een motor waar ik zelf nog het een en ander aan kon doen. Dat is gelukt! Er is meer aan te doen dan ik zelf kan… Gelukkig al wijzer geworden via dit forum waar ik al een tijdje in zoek en op mee lees. 

De motor heeft veel stil gestaan en dat is optisch ook zeker te zien. Ik ben bezig om alle kappen te wrappen. De lak was al niet meer origineel en ook niet netjes. Wat dat betreft is het een mooie oefen bike! Mijn technische kennis is nihil namelijk. 

Naast het wrappen heb ik de voorvorkpoten in de hamerite gezet, radiateur grill gespoten, spiegels en knippers vervangen (ik miste er van allebei één). Verder de motorolie ververst en ga ik de tank ontroesten en accu vervangen. 

Daarna kan die naar HPS waar de kleppen gesteld worden en de carburateurs gereinigd. Motor loopt helaas niet meer, maar hier heb ik alle vertrouwen in 😁

Ik zag al een sleuteldag gepland staan voor dit jaar?! Wie weet tot dan!

661D2B20-BB3A-4128-A2A6-1589A212F9AC.jpeg

Thanks @Yammer900. Hij is nog niet klaar, ik wil er nog wat zwarte details en stickers aan toevoegen. Op zich is het wel netjes geworden, zeker ten opzichte van de oude lak. Maar je ziet zeker wel verschil tussen de eerste en de laatste kappen die ik gewrapt heb, haha. 

Nu we toch bezig zijn heb ik nog een vraag: 

- De tank krijg ik niet helemaal leeg, het lijkt of er nog wat in een de reservetank zit o.i.d. Tips hoe ik hem helemaal leeg krijg? 

53 minuten geleden zei Jari-P:

- De tank krijg ik niet helemaal leeg, het lijkt of er nog wat in een de reservetank zit o.i.d. Tips hoe ik hem helemaal leeg krijg? 

Als je de tankdop er even af haalt en hem op de kop houdt kan ik me niet voorstellen dat er dan nog wat in blijft zitten.....

Bedankt voor je tip @appie26! Ik heb even gecheckt, had de tankdop er dit weekend namelijk al afgehaald en de tank met het kraantje op het laagste punt neergezet en zo laten staan. Is inmiddels langzaam helemaal leeggelopen inderdaad. Op wat prut na wat is achtergebleven. 

Welkom, Mooie motor geworden zo. En wat mijn voorganger al aangaf, mooie kleur. Laat ze bij de motor ook gelijk de remmen controleren. Heb zelf bij een kennis gezien dat de remmen na een tijd stilstand toch niet meer zo goed waren dat hij gehoopt had. En met resultaat dat de voorvork verbogen was door de impact met zijn voorganger. Hij had gelukkig niets, maar wel een duurdere verzekering daarna ivm schade vrije jaren dit er af gingen. 

Op 1/11/2022 om 1:37 PM zei Jari-P:

de tank met het kraantje op het laagste punt neergezet en zo laten staan. Is inmiddels langzaam helemaal leeggelopen inderdaad. Op wat prut na wat is achtergebleven. 

Ik zat nog wel ff te denken dat als je de binnenkant van de tank goed schoon wilt maken je de slangaansluiting er wel ff uit moet halen. Daar zitten 2 filterstaafjes op die in de benzine staan. dus als je de tank laat leeglopen met dat als laagste punt gaat alle prut zich daarom heen nestelen. Als je die aansluiting er uit haalt dan kan de prut daar beter weg en kun je gelijk die filtertjes checken of ze goed vast zitten en schoon zijn. Zde willen nog wel eens los schieten. En bij het terugmonteren wel een nieuwe rubber seal gebruiken!

@appie26 ik ga er rekening mee houden! Binnenkort ontvang ik rustarrestor en een sealer om de boel netjes te maken aan de binnenkant. 

@Digidesign Thanks! Deze knipperlichten zaten er al bij toen ik ‘m  kocht, vindt ze zelf eigenlijk wat te modern voor een motor uit ‘93. 
Praktisch vind ik ze eigenlijk juist beter dan die oude grote knippers. Sowieso is de (stads)lichtopbrengst origineel niet best. Is dat makkelijk 1 op 1 te vervangen voor wat beters? 

20 uur geleden zei Jari-P:

Deze knipperlichten zaten er al bij toen ik ‘m  kocht, vindt ze zelf eigenlijk wat te modern voor een motor uit ‘93.

Het zijn idd niet de meest fraaie varianten voor een 3VD. Ik ken dit model van Ali en de lichtopbrengst van die was ook ruk. Door dat gat in het midden zitten er niet genoeg ledjes in om lekker fel te branden. Gewone ovale LED knippers passen beter. Ik zou niet teruggaan naar die originele joekels. Die zijn wel heeeel groot. Knipperen ze wel goed? LED knippers geven nog wel eens problemen, dus als je in een spontane bui alleen de knippers hebt uitgewisseld zonder te testen kan het nog wel eens tegenvallen.

Het dimlicht is idd niet al te best. Ik weet niet of allebei de lampen branden bij dimlicht of alleen de linker?

Edited by appie26

29 minuten geleden zei appie26:

Het zijn idd niet de meest fraaie varianten voor een 3VD. Ik ken dit model van Ali en de lichtopbrengst van die was ook ruk. Door dat gat in het midden zitten er niet genoeg ledjes in om lekker fel te branden. Gewone ovale LED knippers passen beter. Ik zou niet teruggaan naar die originele joekels. Die zijn wel heeeel groot. Knipperen ze wel goed? LED knippers geven nog wel eens problemen, dus als je in een spontane bui alleen de knippers hebt uitgewisseld zonder te testen kan het nog wel eens tegenvallen.

Het dimlicht is idd niet al te best. Ik weet niet of allebei de lampen branden bij dimlicht of alleen de linker?

Ze werken prima in ieder geval! Staat voor nu nog niet bovenaan de lijst om te vernieuwen. En vwb het dimlicht, de beide lampen branden. 

1 uur geleden zei Jari-P:

En vwb het dimlicht, de beide lampen branden. 

Ok. Als beide lampen branden kan dat een originele dubbele koplamp zijn. Latere modellen hebben 2 verschillende lampen, links en rechts. Bij dimlicht brandt dan alleen de linker. De rechter doet alleen mee met groot licht. Om die toch allebei te laten branden bij dimlicht zijn er setjes ontwikkeld die de rechter op halve kracht laten mee branden bij dimlicht. Dit heb ik ook gehad en dat is in het donker echt compleet ruk. Ik zou ff kijken welk type lamp er nu in beide kanten zit.

Heb je idd 2 verschillende lampen dan zal er zo'n dubbellicht setje er in moeten zitten. Dan zou ik op zoek gaan naar een unit met links en rechts de dezelfde fitting.

Als je al een dubbele koplamp hebt dan kun  je kijken wat voor een type lamp erin zit en daar dan een fellere variant voor zoeken. Standaard heeft een originele dubbele koplamp duplo lampen met P45T fitting. Daar zijn van allerlei halogeen varianten voor verkrijgbaar die al een betere lichtopbrengst hebben. Ook zijn daar verloopringen voor te koop van P45T naar H4. In H4 is er nog veel meer mogelijk. Ik heb zelf niet zo veel ervaring met verschillende halogeen varianten maar de keuze is reuze. Ik rijd niet zo vaak in het donker.

Ook met LED is er van alles mogelijk. Met LED varianten moet je wel oppassen dat de inbouw ruimte wat beperkt is omdat er een stang van het draagframe vrij dicht achter de lampunit langs loopt en die LED dingen vaak een grote koelkop aan de fittingkant hebben die daar dus niet kan zitten. Ik geloof dat er ook wel Xenon in gezet kan worden. Maar heb ik zelf geen ervaring mee.