Jump to content

Sleuteldag 11 september 2021

ThomasTDM
 Share

Recommended Posts

9 uur geleden zei Yammer900:

En hoe zit het daar met gereedschap e.d.?

Op locatie is er wel wat en ik zal ook nog wat mee nemen. Zoals multimeter, soldeerbout en wat los gereedschap. Voldoende om een motor te demonteren.

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik zit nog met die afgebroken stud in mijn maag. Er zitten inmiddels een afgebroken tap en boortje in vast. Is het een idee om met een 3 stud bevestiging van de voorbocht naar Almere te rijden om het daar met de hulp van de technische mannen eruit te krijgen? Of is dit teveel van het goede ? 

4F7E05C5-AE91-41D8-8143-B82B865F1BE4.jpeg

10 hours ago, Digidesign said:

Dirk?

Yup.

Cylinderkop; zuks krijg je volgens aangeven van deskundige alleen nog maar met zgn. vonken eruit. En dat gebeurt onder water ivm de warmteontwikkeling en is duur, als je al iemand viondt die dat kan..

Dat is geen optie😱

ik heb overal rondgevraagd en er zijn nog wat ideeën uit gekomen. Kijken of iemand daar wat in ziet of misschien wel eens gedaan heeft :

1. een ring erop lassen van binnen uit en er dan nog een moer op lassen. Toen ik dat idee hoorde dacht ik : ‘ misschien voor een cilinder van ijzer, maar alu gaat toch smelten als je daar een las op zet ? ‘  …. Excuus voor het gepriegel op de iPad.

0342B073-5F1F-43EB-9308-B1F157630572.jpeg

1141A168-AD74-495F-940B-4075A92D6716.jpeg

—————————

2. het wegslijpen van het alu tot aan de cilinder zodat er weer draadeind tevoorschijn komt om te pakken.

5D2EEFF2-2BB6-46C4-8159-FA5E306BB51C.jpeg

graag feedback ! 👍 thx Rob

Edited by robnieuw

1 uur geleden zei Lonelyrider:

@bestuur-admin@LCVDit zou toch bij kommer motors zijn en niet in Almere wat is hier de reden van dat dit gewijzigd is ?????

Mogelijkheden, tijd, animo en voor ons op dit moment de beste keuze.

Hierdoor hebben we van locatie gewijzigd.

Edited by LCV

@Rob. Die ring en moer erop lassen zie ik ook nog wel gebeuren. Als je eerst een ring erop last dan tast het smeltbad waarschijnlijk het aluminium nauwelijks aan. Zeker als je het combineert met het wat wegslijpen van het aluminium zodat het stompje draadeind maximaal uitsteekt en je het ringetje zo veel mogelijk "om"de draadeind kunt leggen i.p.v. erop . Moet wel een carrosserie ring zijn. Die is extra groot in diameter. Of je pakt een stukje plaat met een gaatje erin. Dan heb je daarop een goede ondergrond om een moer erop te lassen. Het liefst een hoge moer. Dan kun je die rondom goed vastlassen op de ring en houdt je boven de las genoeg ruimte over om er nog een sleutel op te kunnen zetten. Maar het blijft priegelwerk ben ik bang.

Wat misschien ook nog het proberen waard is: Waarschijnlijk heb je een HSS boor gebruikt. Da's de meest simpele kwaliteit metaal boor. Die zou je weer te lijf kunnen gaan met een meer hoogwaardige kwaliteit metaalboor. En dan goed smeren! Dat kan gerust met WD 40 of gewoon zelfs iets van motorolie. Alles is beter dan niets.

Dank je Abjan,  ik hou hoop dat dit nog een kans heeft en ik niet de 3VD hoef af te schrijven en slopen.  Zonde en ik heb al veel te veel 3vd onderdelen 😁. Ik moet wel op zoek naar iemand die dit avontuur voor me aangaat want ik heb zelf nog nooit een lasapparaat vast gehouden 😉

Maar jouw advies en die van jpio geeft me de drive om het een kans te geven . Thx !  

p.s. Ik ben direct een cobalt boor gaan halen maar die doet niets ..

en er is ms ook nog de mogelijkheid om erom heen alles weg te boren , totdat de afgebroken tap eruit valt, dan de stud er helemaal uit te boren en proberen, zeker als de draad naar zijn grootje blijkt, te gaan voor m10 stud, als dat kan en bestaat (?) . Desnoods laat ik dat maken. M10 aan de ene kant en m8 aan de andere kant .. ?

Heb hier ook div. malen het zweet van op mn rug gehad moet ik zeggen desalniettemin is het toch elke keer weer gelukt gelukkig.

Ik zou zoals eerder aangegeven met een dremel oid materiaal eromheen weghalen en dan verder gaan met losprieken van het eea.

IMG_0005.jpg.a77de5d342aed801b96b4c5e05d8a098.jpg

In de werkplaats beschikken we over:
- glasstraalmachine
- lasapparaat
- compressor met persluchtgereedschap
- banden de- en monteer apparaat
- ontvettings bad
- ultrasoon reiniger
- starthulp 15V, 150A en diverse acculaders
- kolom boormachine
- 5 heftafels en 2 motorblok liften
- vacuümmeter
- divers elektrisch gereedschap
- een heleboel handgereedschap

1 hour ago, robnieuw said:

Voor de sleuteldag bij Kommer waren er spelregels opgesteld mbt tot materiaal etc. Hoe staat dat er nu voor ? Ik denk dat je er niet aan ontkomt om zelf spullen mee te nemen , behalve gereedschap ? 

Even de voorgaande berichten lezen :-)

2 uur geleden zei robnieuw:

Voor de sleuteldag bij Kommer waren er spelregels opgesteld mbt tot materiaal etc. Hoe staat dat er nu voor ? Ik denk dat je er niet aan ontkomt om zelf spullen mee te nemen , behalve gereedschap ? 

Bij Kommer waren die regels zo omdat Kommer natuurlijk een boterham moet verdienen en dan is het een beetje zuur als de leden hun eigen spullen meenemen. De MVA is een club en geen commerciële partij, ze verkopen ook geen onderdelen of onderhoudsmiddelen. Daar moet je dus zelf voor zorgen.

2 uur geleden zei Yammer900:

Even de voorgaande berichten lezen :-)

U heeft gelijk 😉👍

Op 9/3/2021 om 12:36 PM zei LCV:

De sleuteldag gaat door. Echter de locatie wordt wel in Almere. Dit houd in dat alle accessoires, onderdelen en of onderhoud middelen wel zelf meegenomen moeten worden. We gaan er een gezellige dagje van maken.

Misschien niet voor deze keer ( of wel ) maar bij zo’n gelegenheid zouden leden een vraag naar een onderdeel kunnen uitzetten op het forum waardoor de sleuteldag in deze vorm ook iets van een ruilbeurs wordt ? 

Zodra je niet beperkt door spelregels van commerciële partijen kan je op dat gebied meer doen. Tis maar een idee .. 

16 uur geleden zei M-thing:

Beste leden,

We hebben voor de bezoekers/deelnemers aan de sleuteldag ook een klein tourtje in elkaar gezet.

Deze begint en eindigt bij het gebouw van MVA en heeft een lengte van ongeveer 100 kilometer.

Sleuteldag 2021.gpx 127.52 kB · 3 downloads

gewoon op de bonnefooi of is er een gezamelijke start tijd?

Iedereen veel sleutelplezier morgen!

Wat betreft het afgebroken draadeind/voor/tap:

Een tap is zo hard dat je die nooit uit kunt boren.

Ik zou inderdaad het aluminium rondom wegfrezen/slijpen en dan een moer op het uitstekende draadstukje lassen. Flink heet lassen en dan meteen met koud water laten schrikken. Grote kans dan je het stukje er zo uitdraait.

Dan opboren met helicoil boor en een helicoil draadbus plaatsen.

Het is een geduldklusje.

Succes! Pieter