Jump to content

JPio's TDM


jpio
 Share

Recommended Posts

  • Replies 234
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted (edited)

Hypers als in hyperpro veren?

Nee.

Ik ga vandaag even rijden en merk dan snel genoeg of eea klopt of niet. 

De vork veert normaal/wat steviger vanwege de kleine luchtkamer maar die is nog steeds groot genoeg om de veerweg op te kunnen vangen.

Had beter vooraf even kunnen meten natuurlijk.

Maar ach.. indien toch niet goed dan is dat ook zo weer opgelost.

 

Update; net gereden en voorvork is prima. Duikt minder bij remmen, ongetwijfeld door de kleinere luchtkamer, voelt steviger en doet verder prima wat ie moet doen.

Edited by jpio
Link to comment
Share on other sites

Zitten er in maar dan van Hagon.

Toen heeft er geen oliewissel plaatsgevonden, sterker nog.. ik heb er toen olie bij gedaan vanwege de slappe vering/demping...;)

Het heeft er de schijn van dat er nog minder ingezeten heeft destijds.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Vandaag de ruimte tussen koplamp en kuip dicht gemaakt met een zelfklevend tochtstripje.

Viel me op dat er in de regen (Frankrijk!) er water van de voorkant de kuip in kwam en dan dus ook bij de bedrading enzo en bij hoge snelheid (Duitsland) er een soort van fluittoon ontstond aan de voorkant.

Mogelijk is dat nu opgelost.

 

Edited by jpio
Link to comment
Share on other sites

Mooi vakantie verhaal. En nat ook vooral. Lijkt mij ook wel gaaf om zoiets te gaan doen een keer. 

Welke ruimte heb je dicht gemaakt dan. Heb even zitten kijken maar zie nergens ruimte en heb van de week de stekkers bij mij los gemaakt ivm stotteren. Daar zag ik wel corrosie in zitten. Dus netjes schoon gemaakt. Maar wil dit wel voorkomen en die kieren zouden de oorzaak kunnen zijn. Ik rijd altijd in weer en wind met de motor. 

Link to comment
Share on other sites

Hoewel ik best veel met die nattigheid te maken heb gehad was dat nauwelijks op de motor het geval. 

 

De ruimte die ik bedoel is tussen de kuip en de koplamp-unit, aan de voorkant.

Weet niet of dat bij de 850 ook het geval is want andere kuip enzo.

Stekkers e.d. kan je waterdicht krijgen mbv vaseline (in de stekker).

Link to comment
Share on other sites

Vandaag de brommert weer even getest onder, kennelijk, moeilijke omstandigheden zoals langzaam door de stad en kruipdoor/sluipdoor verkeer. Motor is na de co afstelling icm de iri bougies duidelijk beter/soepeler berijdbaar geworden. Kan eerder opschakelen en later terugschakelen wat beter past bij mijn rijstijl/voorkeuren.

Ook geen problemen meer met wegrijden/koppelinghappen.

Link to comment
Share on other sites

40 minuten geleden zei jpio:

Ik ga dit ook eens bekijken ja.

Luchtklep al gedaan, zal eens naar het schuim/luchtflow kijken en die sensor verplaatsen.

Bedankt voor de tip :Blij Up:

Plaatjes welkom 👌

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Als ik bezig ben denk ik niet zo aan het maken van plaatjes.. sorrie.

 

Wat ik nu gedaan heb is de vacuumklok op het luchtfilterhuis verwijderd en het gat uiteraard dichtgemaakt waarbij de vrij beweegbare klep met dotje siliconenkit is vastgezet. Nu geen obstakels meer bij de luchtinlaat. Slangetje natuurlijk afgesloten.

Hier en daar wat schuim onder de tank verwijderd zodat er meer lucht bij kan en verder ga ik met die weerstand van 6k aan de gang want heb (nog) geen zin om het luchtfilterhuis te verwijderen enzo. Eerst even zo'n weerstand halen.

Weet nog niet of ik dat deze week al ga doen want heb nog een motorklusje deze week.

 

Wordt vervolgd.

Edited by jpio
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Tot dusver alleen nog maar verbeteringen en die lijn wil ik uiteraard wel doortrekken :mrgreen:

Waarschijnlijk morgen weer even de testbaan op aka dijkjes, stadsverkeer en rijdende chicanes.

 

Vandaag een cb1 van Honda weer lopend gemaakt maar die vergt nog wel wat afstelwerkzaamheden.

 

Edited by jpio
Link to comment
Share on other sites

Ja kan ook. Hier is het echter niet zo stoffig en mooi lopen heeft de prioriteit niet zozeer meer vermogen.

Wat ik me wel afgevraagd heb is waarom de inlaattrajecten verschillend zijn. Vanwege die klep en wervelingen?

 

Link to comment
Share on other sites

Het enige wat ik weet dat een en ander geknutseld is ivm milieu eisen...

Ik kan me nog iets voorstellen voor meer koppel onderin dat je het langere traject neemt ofzo

(lang, lage frequentie, er is iets met luchtdrukpulsen etc theorie....)

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

uhuh is redelijk bekend bij me alleen doet elke cylinder hetzelfde...

Bij de luchtfiltermod in australie levert yamaha wél 2 dezelfde lengtes, weliswaar voor de xtz1200 maar dan nog.

Enniweej.. net wezen rijden en weet niet of er een verbetering is opgetreden door de aanpassingen; motor loopt gewoon soepel en zelfs in de 3e gang bij 2k wegtrekken geen geklapper of gehamer (meer).

Weerstandje van 5.8K gehaald maar denk dat ik die ertussen ga zetten na de duitslandrit/treffen volgende week. Dat wordt zo'n 1200 km en wellicht dat er dan beter vergeleken kan worden. 

Kan ik meteen olie en filter vervangen wat dan ook wel tijd wordt. 

Het verwijderen van wat schuim onder de tank levert iets meer 'snork' geluid op en dat is juist wel leuk :mrgreen:

Edited by jpio
Link to comment
Share on other sites

19 uur geleden zei jpio:

uhuh is redelijk bekend bij me alleen doet elke cylinder hetzelfde...

Bij de luchtfiltermod in australie levert yamaha wél 2 dezelfde lengtes, weliswaar voor de xtz1200 maar dan nog.

Enniweej.. net wezen rijden en weet niet of er een verbetering is opgetreden door de aanpassingen; motor loopt gewoon soepel en zelfs in de 3e gang bij 2k wegtrekken geen geklapper of gehamer (meer).

Weerstandje van 5.8K gehaald maar denk dat ik die ertussen ga zetten na de duitslandrit/treffen volgende week. Dat wordt zo'n 1200 km en wellicht dat er dan beter vergeleken kan worden. 

Kan ik meteen olie en filter vervangen wat dan ook wel tijd wordt. 

Het verwijderen van wat schuim onder de tank levert iets meer 'snork' geluid op en dat is juist wel leuk :mrgreen:

afgelopen week een TDM900 afgeleverd met afgedopte luchtfilterklep, irridium bougies, CO-waarde 20-20 en zuiver synchroon gesteld; vanaf de minirotonde in 3e versnelling, dus 1500-2000 omw, zo wegtrekken zonder protest uit de motor. Mooi rustig het gas opendraaien en vloeiend optrekken. Het kan dus wel zonder al te veel geknutsel.. Wel met standaard uitlaatdempers! dat maakt ook echt wel verschil in soepel lopen bij lagere toerentallen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Pieter H said:

afgelopen week een TDM900 afgeleverd met afgedopte luchtfilterklep, irridium bougies, CO-waarde 20-20 en zuiver synchroon gesteld; vanaf de minirotonde in 3e versnelling, dus 1500-2000 omw, zo wegtrekken zonder protest uit de motor. Mooi rustig het gas opendraaien en vloeiend optrekken. Het kan dus wel zonder al te veel geknutsel.. Wel met standaard uitlaatdempers! dat maakt ook echt wel verschil in soepel lopen bij lagere toerentallen.

@Pieter H voor wat betreft dat synchroon stellen, ik las dat dat gedaan wordt met luchtschroeven i.p.v. de vlinderkleppen zelf synchroon te stellen?

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor de reaktie en info @ Pieter :Blij Up:

 

Ook hier reed ik gisteren de woonwijk in en dacht dat de motor in de 2e gang stond zoals gebruikelijk. 

Het bleek echter de 3e gang te zijn... Zou me niets verbazen dat het weghalen van die vacuumklok ook een bijdrage geleverd heeft. Is immers een obstakel in de luchtaanvoer. Aan de voorkant van 'het obstakel' zat trouwens een zwart laagje  troep. Maarja.. die zit er al een zo'n dikke 40k/vanaf 2006 in.

Kortom.. de motor lijkt behoorlijk op weg te zijn naar de/een optimale afstelling als ik zo eea lees.

Nu de duitse snelwegkm's afwachten qua verbruik.

Link to comment
Share on other sites

3 uur geleden zei Yammer900:

@Pieter H voor wat betreft dat synchroon stellen, ik las dat dat gedaan wordt met luchtschroeven i.p.v. de vlinderkleppen zelf synchroon te stellen?

ja, je stelt synchroon met de luchtschroef aan de rechterzijde. Links is je basis.

mocht het zo scheef staan dat dat niet lukt, dan eerst de vlinderkleppen stellen om weer in het stelbereik te komen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information