Jump to content

JPio's TDM

jpio
 Share

Recommended Posts

Zit er trouwens over te denken om toch aftapgaatjes voor de voorvorkolie te maken.

Vind het een beetje onzin om de hele voorkant zowat te moeten demonteren als ik die olie wil/moet wisselen. Ik zit niet in de racerij oid waarbij dat mss wél wenselijk is. 

Lijkt me allemaal niet zo heel spannend om te doen.

Iets voor in het voorjaar.

Zijn er trouwens al TDM-ers/sters die dit eerder gedaan hebben?

Of heeft HPS hier al ervaring mee?

Edited by jpio

• Replies 257
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted (edited)

Het zadelovertrek heeft me gisteren op geen enkele manier gehinderd tijdens het sturen en verzitten.

Het is een blijvertje *O*

Kan weer verder met andere zaken dienaangaande.

Edited by jpio

• 5 weeks later...

Hehe, eindelijk weer eens kunnen rijden onder normale/droge omstandigheden én in de zon. Even de brommert warmgedraaid met zo'n 50 km over dijkjes en binnendoor in dorpjes.

Dan tokkelt ze gewoon in de 2 met 1500-2000 rpm zonder horten enof stoten.

Insturen is nog een dingetje maar dat komt ook wel goed zodra er weer buiiten gesleuteld kan worden.

Lekker ritje vandaag :]

Edited by jpio

Blijft toch een vreemde gewaarwording deze motor in vergelijking met de bereden 4-pitters met kardan.

Zo had ik het idee dat een 2 pitter lager in toeren bereden kon worden en het tegendeel blijkt het geval. 

Kwam ik voorheen bij normaal rijden zelden over de 5K en schakelde ik vrij snel op, met de tdm zit ik met regelmaat op 6k of meer, omdat het zo leuk is om dat koppel erin te voelen komen :thumbsup: bij nog steeds normale snelheden.

Dat is wennen want ook bochtengedrag is toch wel anders te noemen met het hardere afremmen op de motor icm een kettingaandrijving.

Ook de vering want eea, onafgeveerde massa, is een stuk lichter en dat merk je goed (wielen en cardan zijn zwaar).

Afgelopen jaar niet al te veel stuurkm's kunnen maken vanwege dat eiwitgedoe enzo;  kijk er naar uit om er weer de bergen mee in te kunnen/km's te maken zodat eea 'natuurlijker' gaat worden met Teetje.

Dat wegknallen uit de bochten is zondermeer een stuk leuker geworden :mrgreen:

Edited by jpio

Ik heb nooit met een cardan gereden. Wel met een 4 pitter. Merk zelf niet zo heel veel verschil daarin. Maar ja.. Met mijn kleine ervaring is dat moeilijk te zeggen natuurlijk. Wel vond ik een 1 pitter 250cc ook wel erg leuk rijden. Dat ploffen enzo geeft het rijden wel karakter. Alleen is het vaak niets op hogere snelheden op de snelweg enz. 

De verschillen zijn op div. vlakken merkbaar en dat vind ik ook niet zo gek want er zitten immers bijna 40 bouwjaren verschil tussen de laatst bereden motor en deze.

Km's maken met veel bochtjes/wisselende omstandigheden om het gevoel te krijgen is het devies, en de wens :mrgreen:

Edited by jpio

Amen to that! Ik rijd nog steeds en zeker zoveel mogelijk woonwerk verkeer. Dus kilometers maken is het devies. En natuurljk je motor leren kennen. Ik heb wel hier en daar van die BMW cursussen gezien die speciaal ontwikkeld zijn voor jou veiligheid op je BMW. Ik heb hier ook het één en ander voorbij zien komen. Zit er wel aan te denken om in de zomervakantie zo'n cursus te nemen. 

Heb in het verleden div. rijvaardigheidstrainingen gehad vanuit verschillende disciplines. 

Afgelopen jaar (te) weinig kunnen rijden door al dat eiwitgedoe enzo. Daar ligt voor mij de 'oorzaak' green biker

De rest heeft tijd nodig en o.a. hogere temperaturen :mrgreen:

Zit mbt de voorband te denken om die meteen maar te laten vervangen door of een T31 120/70 zoals Pieter al voor een TRX opperde vanwege de ronding neem ik aan? Hoogteverschil van de band dan doorsteken bij de vorkpoten 72mm versus 84mm oftewel 12mm. Kan ik daar ook mee spelen qua afstelling.

Of totaal andere banden; allroads van Mitas. Heb ik goeie ervaringen mee, ook in de regen.

Aanvulling; blijk toch een 120-70 T30 vóór erom te hebben liggen..:oops:

Edited by jpio

Bij alroad banden zou je ook eens kunnen denken aan de Dunlop trailmax mission. Officieel 50/50, maar eigenlijk meer een 60/40 of 70/30 band.

Stijve band, beetje rumoerig op de snelweg, maar ik rijd altijd met doppen in dus geen last van.

Persoonlijk vind ik het een erg fijne band ook voor op de weg.

Heb ze echter niet op de TDM, maar op mijn  africa twin zitten.

Banden kiezen blijft lastig, ff een proef ritje bij je bandenboer zit er niet in.

Succes met je zoektocht.

ik ga er naar kijken, bedankt voor de info :Blij Up:

Heb goeie ervaringen met MitasE-08 en die doen hetzelfde als wat jij nu omschrijft over de Dunlop.

Mij boeit dat rolgeluid ook niet echt. Sterker nog.. bij een bepaalde snelheid begonnen de banden 'te fluiten'; bij 60 kmh en stopte bij 80 kmh.

Was best handig eigenlijk :mrgreen:

Net even op de dunlopsite gekeken maar de gewenste bandenmaat staat er zo te zien niet tussen. Heb een 17 18 inch voorwiel ipv 19 of zelfs 21.

Hmmm Mitas blijkt mijn bandenmaat ook inenen niet meer te hebben, 3 mnd geleden nog wel???

Maar goed.. even verder kijken dan maar :)

Edited by jpio

• 2 weeks later...

Ik heb ze op m'n vorige motor (Suzuki GS500E) en m'n vorige TDM 900 gehad, wel de in lengte verstelbare en tevens opklapbare versie. Beviel prima.

Je ziet wel in de schroejes enzo dat eea wat meer chinese kwaliteit is maar je blijft toch niet telkens

de lengte verstellen. En anders vervang je die weer door betere.

Verder is het aluminium of wat voor materiaal het ook is prima mijns inziens.

Ik vraag me ook af waarom je zo'n hele dure set zou moeten kopen die er exact hetzelfde uitzien.

Ook leuk is dat er een logo of "TDM" op gelaserd is meestal als je van dat soort dingen houdt.

1 uur geleden zei jpio:

Heeft iemand hier ervaring met de kortere rem en koppelingshendels van Ali?

Ja. Mooi spul wat ook mooi blijft. Zit er nu een een jaar of wat op. Zonder dat ze verkleuren of merkbaar slijten. Heb wel de boutjes vervangen voor kwaliteits boutjes. Weet gelukkig niet wat de crash bestendigheid is. Trouwens, de kortste variant vond ik met name voor de koppeling vrij kort waardoor je aardig hard moet knijpen. Ik heb nu ook de verstelbare en wegklapbare variant. Die bevallen beter qua rijden. De korte zijn wel mooier!

Net even de stoute laarzen aangetrokken icm elektrische bodywarmer, gewatteerde broek en hvv aan om de 2 pitter weer eens te laten ploffen enzo.

Tokkelend door de stad, even knallen waar het kon en verder zwieren ende zwaaien over 's heerens wegen en langs de div. watertjes alhier.

Choke bleef vrij lang hangen, na een km of 10 eens een paar keer goed gas gegeven en toen ging ze lekker rustig op 1100 tpm draaien.

Merk dat ik nog steeds moet wennen aan dit stuur en rijgedrag, als het pittiger wordt, maar dat houdt het spannend :mrgreen:

Edited by jpio

De choke zal idd wat aandacht gaan krijgen.

Vreemd als in heel anders dan mn vorige motoren; het is een ander concept vergeleken bij de vorige motoren. Ik had bij de TDM meer een gooi en smijtfiets verwacht.

Verder verbaast me elke keer het hoge zwaartepunt, volle of lege tank maakt niet zoveel uit in deze. Dat maakt het omgooien  lastiger/zwaarder maar in elk geval minder snel en moet dus meer opletten waar ik heen stuur want corrigeren is toch wel minder flitsend te noemen. Slomer is mss ook wel een (on)aardige omschrijving. 

Dat is voor mij, op dit moment, op nat wegdek erg lastig en dat was het niet.

Andere banden zouden dit wel eens kunnen gaan oplossen en dan vooral aan de voorkant.

Ik vermaak me verder prima met Teetje en het stuurgedrag houd me scherp zullen we maar denken :mrgreen:

Ben ik nou de enige met deze constateringen?? 

Edited by jpio

On 2/23/2022 at 4:07 PM, jpio said:

Andere banden zouden dit wel eens kunnen gaan oplossen en dan vooral aan de voorkant.

Ik vermaak me verder prima met Teetje en het stuurgedrag houd me scherp zullen we maar denken :mrgreen:

Ben ik nou de enige met deze constateringen?? 

Na wat zoeken; 

-Pilot Road (2) and Continental Road Attack are both tires that tend to make a bike steer lighter. For some bikes you don't want that, but for the TDM it makes it a better / easier bike to throw around. 

-Michelins could work well on the relatively slow steering Tedium

-I'd go along with the Road Attacks. I changed from BT020s and found them a revelation, fantastic grip wet or dry, totally planted steering, real confidence inspiring.

-Vague steering when pressing on.

Edited by jpio