Jump to content

JPio's TDM

jpio
 Share

Recommended Posts

Bij deze dan een eigen topic geopend mbt de zieleroerselen van de machine en beetje van de berijder.

Deze motor kwam bij toeval voorbij toen bleek dat mijn omgebouwde en perfekt lopende xj750seca inenen niet meer wil schakelen omdat een stukje kunststof van de kettinggeleider afgebroken is en in de schakelwals terecht is gekomen. Na ampele overwegingen besloten deze motor niet meer te laten maklen want veel werk, weinig sleutelruimte en beste kosten want blok moet helemaal uiteen om onderdeel te vervangen. 

En toen kwam inenen die TDM voorbij voor een goede prijs.

Wilde altijd wel al een TDM maar vond ze vrij prijzig en er kwam altijd een andere motor tussen..

25 jaar Magna V65 gereden, GSsen 750 gehad, 3x xj750 Seca, SRX in de huiskamer en nog een xj600 (QuickSand) ratbike.

Afgelopen 20 jaar met ratbikes in de weer geweest, ook internationaal, dus ja.. een standaard motor is voor mij niet iets dat zo lang blijft. 

Deze TDM uit 2006 met 37k op de klok, had veel lakschade op koffers en kuip en bleek daardoor erg aantrekkelijk om mee verder te gaan. 

Met een goede kwaliteit spuitlak en/of wrap kom je een heel eind.

Technisch moet eea natuurlijk ook ok zijn en daar wordt dan ook niet op bezuinigd.

Ook al omdat ik graag ver weg ga en niet altijd in de buurt ben van technische ondersteuning indien enz.

Onderhoud doe ik dan i.p. ook zelf muv dan nu het kleppenstellen.

Geen carbs, geen klepstelschroefjes, ketting, 2 cylinder..  is wennen. Van de andere kant; als het allemaal werkt scheelt dat ook weer veel (onderhouds)tijd

Reizen ligt op het moment stil dus hoe eea op de lange baan gaat worden is nog niet bekend maar merk wel dat de motor veel potentie heeft in deze. Goeie vering en wegligging, zuinig, voldoende ruimte en verbazingwekkende goede bescherming van de kuip.

Mss nog wat schuim uit het zadel halen want zit voor mn gevoel net ff te hoog, ook icm de risers, tja old skool he.

Prive; 62, 'gepensioneerd' na 38 jaar onderwijs, woonachtig in omg. Hoorn met dinnetje en heb 2 studerende kids die beide niets met motoren hebben ondanks onze aanhoudende indoctrinatie ;-) 

Enniweej; best een indrukwekkende, grote, motor waar goed over nagedacht is. :Blij Up:

Eindelijk een TDM :thumbsup:

Edited by jpio

• Replies 202
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Van de week verder gegaan met het spuiten van het eea waaronder een banksy-afbeelding op de kuip.

Krab me alleen nog wat achter het oor over wat ik met de tank ga doen; spuiten of wrappen.

Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen.

Uitlaten worden nog zwart en tank is nog puntje van overweging.

En verder komen er nog her en der decals oid op en wordt het zadel verlaagd door er ong. een cm schuim uit de bestuurdersplek te halen.

Zit voor mn gevoel net even te ver voorover, ondanks risers en andere voorvering en veervoorspanning, en dat vinden de hoogste rugspieren/nek niet fijn.

Maar ook dat komt goed.

Heerlijke motor (in wording) *O*

P1020645.JPG

P1020644.JPG

Edited by jpio

Interessante ontwikkelingen... Een TDM in een soort van leger uitvoering zie je niet veel. Een maat van zeurt al tijden dat ik zuks moet bouwen.. Nog niet gedaan. Ik volg je project.

Mogelijk zie ik je nog weleens rijden, Hoorn en Pancras zit bijna deur an deur.

Wat ik nu gedaan heb, tot dusver, is allemaal vrij tam en eigenlijk niet meer dan de basis.

Het ontbreekt op dit moment aan leuke ratbiketreffens om verse inspiratie op te doen.. 

Heb ideeen genoeg maar dat gaat dit kalenderjaar niet meer gebeuren.

Zal een foto plaatsen van mn toenmalige magna v65 survivalprojekt...

We kunnen, gezien de steenworpafstand, ze gooien ver hier in Zwaag :D,  natuurlijk ook een keer een bezoekje afspreken?

Zadel weggebracht om het 1 cm te verlagen. Op mijn verzoek om gewoon een cm van het bestuurdersgedeelte af te scheren kwam het antwoord; "dat doen we dus niet" haha.

"We halen die cm aan de onderkant weg en niet aan de bovenkant om de vorm niet te veranderen en vaak heeft het zitgedeelte een andere schuimsoort/hardheid dan de onderkant". Ook de 'luchtkamers', daar waar het dek los van het zadel is zeg maar,  worden strakgetrokken/verwijderd.

Donderdag klaar en kosten rond de 80 euri.

Ben benieuwd.

Edited by jpio

Zoals beloofd een foto van het Magna V65 survivalbike/ratbikeproject;

Deze foto is in Engeland gemaakt tijdens het R&S treffen maar is nog niet eens de laatste versie,

die daaronder wel. Met deze eigenverbouw heb ik zo'n ton gereden en niet alleen verhard..lol

Een machtige machine die zelfs nog een rol in een NLse kinderfilm gehad heeft, net als de berijder haha.

Afbeelding 056.jpg

De laatste versie;

Img044.jpg

Hierna nog een yamaha seca750 verbouwd en 40k mee door Europa gereden maar die is helaas(!!!) overleden.

Dit is altijd mn 1e (dit is de 3e xj) liefde geweest.. wat liep dat blokje mooi, zijdezacht met dat turbinegeluid erbij en sturen als een scheermes. Veel lol mee gehad.

P1020230.JPG

Edited by jpio

22 hours ago, Mattro said:

Wat een gaaf ding aan het worden, zal me even voor stellen. Ik ben mathijs uit Heerhugowaard rij ook een 900. Ik had een vraag wat voor stuur verhogers heb jij? En waar had je zadel laten aanpassen? :)

Hallo Mathijs, ik heb je naam idd voorbij zien komen vanuit Kerkrade meen ik.

Dankje 😊

Zadel laat ik hier nu in Zwaag bij een zadelmaker op het industrieterrein doen. In P'rend zit ook

een goede, daar zou ik eerst heen voor een andere aanpassing nl een soort van rups/rol net achter het zitgedeelte maar probeer nu eerst die verlaging. Eea is dan achteraf makkelijker aan te passen indin nog niet goed. Het blijft ook een zwart dek voor nu...

Stuurverhogers; ik heb eerst 2 cm hogere geprobeerd en nu rijd ik met 2 cm hoger én 2 cm naar me toe (Ali). Die blijven.

De andere heb ik nog liggen mocht je die willen proberen.

De combi van zitpositie en voorkant is toch wel het belangrijkste voor me, op elke motor die ik gehad heb. Het is goed toeven op de TDM maar nog niet zoals ik het hebben wil/moet.

Work in progress 😉

Edited by jpio

7 minutes ago, frederik said:

Je heb altijd nog een heksenbezem in de hoek staan voor noot gevallen .😄

Voor de vrouw he.

Mijn leven is sws een sprookje; elke keer als ik thuis kom zit die heks op de bank...😄

Gelukkig hebben we humor en kan ze hier heel hard om lachen.

Het zadel is alweer terug en aangepast.

Optisch geen verschil met origineel maar bij passen duidelijk voelbaar verschil.

Kon met beide voetjes wel plat op de grond maar manouvreren was wat lastiger en nu stuk eenvoudiger

Belangrijker is dat ik nu meer in de motor zit ipv erop en kan verder naar voor omdat ook daar een cm weg is gehaald.

Nu kan ik eea beter met mn lijf corrigeren ipv louter uit de armen/schouders want die blijven nu ontspannen, als het goed is.

Dit weekend of kort daarna op pad voor een kmtje of 1000.

Dan kom ik er wel achter of het werkt of dat er nog een andere aanpassing wenselijk is.

Vroemvroem :thumbsup:

Edited by jpio

Tja, zo zie je maar, geen mens is gelijk.

Ik heb juist een verhoogd zadel, om een zo vlak mogelijk deel te krijgen en te kunnen verzitten bij langere ritten. En de vulling is richting stevig, ook weer om te kunnen verzitten. En, héél vreemd, maar met de jaren wil ik het stuur ook steeds hoger en dichterbij hebben 🤪 

image.png

zadeltje nog even teruggebracht want baas had niet gedaan wat ik zijn werknemer had gevraagd te doen. Nu waren ze er beiden dus dat was snel opgelost.

Het gaat om het oplopende gedeelte naar de tank, die wil ik platter hebben zodat ik verder naar voren kan schuiven indien wenselijk/noodzakelijk, zonder dat eea na 500 km ofzo afsterft.

De baas onderkende de noodzaak haha.