Jump to content

360 graden

Bartbandit
 Share

Recommended Posts

Na 14 jaar trouwe dienst ga ik mijn Suzuki 1200 Bandit verruilen voor een TDM of TRX  echter wel met het 360 graden blok. Welke bouwjaar/type komt dan in aanmerking? Zijn er nog specifieke aandachtspunten? Mvgr Bart

De 3VD is het enige model met de 360-graden krukas. Alle modellen daarna zijn 270 graden. Dus bouwjaar 1991 t/m 1995. De bekende aandachtspuntjes: olieverbruik checken, benzineverbruik (gasbuizen kunnen uitgesleten zijn) en de standaardpuntjes die bij een motor van dergelijke leeftijd naar voren komen.

Dat wordt dan een 3VD. De eerste versie met de ronde koplampen. Die zijn van '91 t/m '95. Dus wat je ook koopt, een oud beestje. De eerste modeljaren hebben een antraciet kleurig frame en blok. Daarna kregen ze een zilvergrijs frame en blok. Specifieke aandachtspunten zijn olieverbruik/motorschade door verkeerde manier van oliepeil controleren, 3e versnelling die eruit springt, scheurvorming aan de linkerkant van het frame bij het kettingwiel en versleten gasnaalden en buizen. Ik zou zoeken naar een later model met zilvergrijs blok/frame. Die heeft een verbetering in het frame om die scheurvorming tegen te gaan  en een verbeterde 3e versnelling. Tevens hoor ik minder olieverbruik klachten bij dat zilvergrijze blok. Die gasnaalden en buizen zijn een punt van aandacht maar hangt natuurlijk af van de onderhoudsgeschiedenis.