Jump to content

Inhouden bij doortrekken boven 5000 t/min

Recommended Posts

Na een winterslaap van bijna 10 jaar heb ik mijn TDM 850 uit 1991 in juni weer wakker gekust en ontschorst. Inmiddels zet ik hem dagelijks in voor mijn werk en heb ik al zo'n 1500 km probleemloos achter de rug.

Motor loopt netjes, heeft gelukkig geen olieverbruik. 

Eigenlijk heb ik de TDM tot op heden rustig bereden en niet teveel van de motor gevraagd. Ik heb om te knallen nog een CBR XX 1100 Blackbird staan ... dusszz.

Tot afgelopen weekend ik op de snelweg invoegde en de motor tot 7000 t/min doortrok. Boven de 5000 t/min voelde ik de motor wat inhouden en schokken. 

Het was het laatste stukje naar huis dus heb dit niet een paar keer kunnen proberen. Vraag is of er mensen zijn die dit herkennen en misschien meteen een tip of richting hebben waar te zoeken. Mijn gevoel zegt carburatie. 

Of gewoon de komende tijd eens wat vaker proberen om te zien of het minder wordt. 

Iemand?

Lijkt mij ook carburatie.

Als zij zolang heeft stilgestaan zou ik beginnen met een flesje Forte in de tank te gooien. Het liefst i.c.m. V-power.  En vaker in dat toerengebied gaan om ff goed door te spoelen.  Helpt dat niet dan wordt het ultrasoon reinigen.

Maar na zo'n tijd is een beetje TLC sowieso niet verkeerd. Dus een keer nieuwe bougies, olie/filter en andere vloeistoffen vervangen en een schoon luchtfilter.

Stilstand is achteruitgang!

Posted (edited)

Hoi Appie26, de carburateurs zijn volledig gedaan. Ultrasoon, revisie setje etc. Zie mijn eerdere topic waarin ik de volledige opknapbeurt van afgelopen winter beschrijf.

“ TDM 850 Bouwjaar 1991 “, het gaat om dezelfde motor 😄

Edited by Super7

Ah! ok....  Ik houd het ook allemaal niet meer bij wie wat schrijft......

Maar ik heb laatst ook iemand wat bijgestaan via de app om zijn haperende 4TX weer goed te laten lopen.

Die had hem op het laatst weer goed aan het lopen behalve bij volgas, een beetje zoals jouw verhaal.

BIj het nalopen van alle variabelen ontdekte hij dat de CO schroeven 3 slagen uit stonden i.p.v. 2 en die 3/4 slag terug gedraaid en ik kreeg net gisteren een appje dat het nu goed is. 

Dat kun je nog ff checken. De fout wordt nog wel eens gemaakt dat die schroef wordt uitgedraaid om rijker af te stellen maar het is een lucht doseerschroef dus moet die worden ingedraaid om rijker te zetten. 

Dit is nog een vrij eenvoudige check die je kunt doen of kunt uitsluiten als je zeker weet dat die schroeven goed staan. (Bij een 3VD is dat trouwens 3 slagen.)

Ik ben geen hele grote expert maar als er iets mankeert aan de prestaties heb je eigenlijk een hele checklist aan dingetjes die je kunt nalopen, zeker bij een oude motor die er al een heel leven op heeft zitten met misschien wel allemaal technische mishandeling door handige harry's.

En is het dus uitsluiten van onzekerheden.

Qua carburateurs lees ik dat je ook de Postema ringetjes hebt geplaatst? Zijn de gasnaalden op dezelfde hoogte gebleven?

Je hebt revisiesetjes geplaatst maar alleen de rubbers. Weet je zeker dat er de voorgeschreven sproeier maten in zitten?  

https://www.tdm-yamaha.heliohost.org/?page=CRB

Dank weer voor deze adviezen. Eerder kwam dit plaatje op het forum voorbij. Mijn idee is dat de stand van de  gasmengselschroeven niet heel veel doet bij vol gas accelereren. Maar: "Needle Taper"? is dat de hoogte van de gasnaald? ?

Ik heb de Postema aanpassing gedaan, de naald komt dan een tikje hoger te staan dus heb ik die 1 clipje verlaagd om dat te compenseren.

En nog 1 keer voor de duidelijkheid: 

Met het indraaien van de gasmengselschroeven maakt je het mengsel rijker

Met het uitdraaien van de gasmengselschroeven maakt je het mengsel armer

Toch?

Vandaag de gasmengselschroeven van 3 naar 2 en een kwart slag gezet. Morgen weer een rit te gaan, ben benieuwd.

@appie26:

De TDM was eigenlijk verder nog maagdelijk... eerste eigenaar en 15.000 km. Al had de tand des tijds aardig zijn werk gedaan en heb ik heel veel moeten reviseren. 

calibration_chart.jpg

Dat van die gasmengsel schroeven heb ik ook altijd begrepen. Maar aangezien dat hij die andere persoon toch wat uitmaakte dat advies maar gegeven. In- en uitdraaien heb je goed. De gasnaald is voor een gedeelte cilindrisch en dan looptie taps in een punt uit. De straight dia is het cilindrische deel van de naald en de needle taper het tapse deel. Dat je veel hebt moeten reviseren snap ik. Da's die "stilstand =achteruitgang"

Op 6/22/2021 om 12:21 PM zei Super7:

Na een winterslaap van bijna 10 jaar heb ik mijn TDM 850 uit 1991 in juni weer wakker gekust en ontschorst. Inmiddels zet ik hem dagelijks in voor mijn werk en heb ik al zo'n 1500 km probleemloos achter de rug.

Motor loopt netjes, heeft gelukkig geen olieverbruik. 

Eigenlijk heb ik de TDM tot op heden rustig bereden en niet teveel van de motor gevraagd. Ik heb om te knallen nog een CBR XX 1100 Blackbird staan ... dusszz.

Tot afgelopen weekend ik op de snelweg invoegde en de motor tot 7000 t/min doortrok. Boven de 5000 t/min voelde ik de motor wat inhouden en schokken. 

Het was het laatste stukje naar huis dus heb dit niet een paar keer kunnen proberen. Vraag is of er mensen zijn die dit herkennen en misschien meteen een tip of richting hebben waar te zoeken. Mijn gevoel zegt carburatie. 

Of gewoon de komende tijd eens wat vaker proberen om te zien of het minder wordt. 

Iemand?

Ja ik herken dit fenomeen, inhouden en stotteren boven de 5000 toeren. Bij mij was 1 van de membranen van de carburateur gescheurd. Je kunt dit relatief eenvoudig controleren door de tank en luchtfilter te demonteren en de motor dan te starten (evt met een los benzinetankje anders loopt hij niet zo lang). Bij wat gas geven moeten beide gasschuiven (bediend door de membranen) gelijk op en neer gaan. Bij bij ging daarbij eentje niet open. Bij nadere inspectie was er een scheurtje.

Mijn motor had ook lang stil gestaan voor aankoop, het inhouden door de scheur openbaarde zich pas een tijdje later, na een aantal ritten.

Op 6/27/2021 om 3:54 PM zei Super7:

Oké! Dan binnenkort maar ff de boel demonteren, had bij AliXpress al een klein benzine tankje gekocht. Dank voor de uitleg!

Ik heb daar zelfs ook mijn membranen voor de gasschuiven vandaan... is wel lang wachten natuurlijk, maar dan is het handig als je 2 motoren hebt😇

Ooooohhhhhh…. Da’s nie aardig voor Pieter H!

Ik weet het Mike, maar als vh weekend blijkt dat dat de oorzaak is heb ik geen 6-8 weken. Zonde vd tijd dat je niet kan genieten van de TDM!

😉

Ik bedoelde het niet onaardig, maar die originele rubbers zijn eigenlijk nogal belachelijk duur (ongeacht waar je ze haalt). Zo kun je je eigen afweging maken. Ik heb verder nergens belang bij.

Ik snap prima dat je snel weer wil rijden!

Ali is vanaf vandaag ook wat minder goedkoop.... Controleer ze nou eerst maar......

En als ze dicht zijn kun je gelijk met de naalden/CO schroeven gaan spelen.

• 2 weeks later...