Jump to content

1985cc stelt zich voor

Guest
 Share

Recommended Posts

Ik ben Bob uit Enschede en ben bijna 52 jaar jong/oud, oorspronkelijk kom ik uit "oh oh Den Haag, mooie stad achter de duinuhh". Eerst maar even uitleggen waarom 1985cc, dat is de inhoud van een Saab classic turbomotor met lage compressie. Daar ben ik een groot liefhebber van en heb er 5 van diverse bouwjaren en uitvoeringen. Daar weet ik aardig wat van en doe alle reparaties en revisies zelf. Ook word ik zeer regelmatig ingeschakeld voor een aankoopkeuring van een klassieke saab 900 (tot 1993) en 99 (tot 1984) en of reparaties van allerlei zaken. Handigheid en gereedschap genoeg in huis dus. Ik heb al 34 jaar een motorrijbewijs en reed al motor zonder toen ik 17 was waaronder in chronologische volgorde zundap KS 125, suzuki GT 380, GT 750 en kawasaki ZZ 900, Yamaha virago 1100, kawasaki vulcan 800, harley heritage softail, yamaha wildstar 1600cc. Nu heb ik sinds 2002 niet meer gereden en heb daar toch wel weer een verlangen naar. Omdat ik een motorfiets zoek die ook wat makkelijker is voor een iets langere afstand was me een motorfiets met redelijk rechte zit het idee geworden. Een chopper is een heel leuk hebbeding voor een poetser als ik ben, maar een langere rit van bijv naar de Ardennen van 350 km is gewoon best wel een opgaaf. Mijn motorvrienden destijds noemden het een "rijdend toilet" haha. Nu twijfel ik over enkele motorfietsen, maar de TDM heeft heel veel mee waar ik wel enthousiast van word. Ben daar dus druk mee aan het zoeken en me erover informeren. Maar zou graag iets zien van aankooptips. Op het Saabforum hebben we nl een prachtige topic met aankooptips wat echt goed werk en veel word geraadpleegd. Mochten jullie aankooptips hebben dan graag, maar ook linkjes kunnen me helpen. Groet, Bob

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dat is dus iets wat ik moet uitvissen, want ken de verschillen nog niet eens. Wil iets hebben wat goed te onderhouden is en waarbij al wat kinderziektes zijn verholpen. Ik kijk nu omdat ik nog niet weet of het wat voor me is naar een aantal exemplaren en zal die even posten. Misschien is jullie commentaar dan handig. http://link.marktplaats.nl/565734757 http://link.marktplaats.nl/565173474 http://link.marktplaats.nl/565761771 Ik wil er deze zomer mee kennismaken hoe het rijd en bij me past. Daar wil ik wel wat op inleveren, die ervaring is me al heel wat waard. En dan volgend jaar kijken als het nodig is naar iets wat "echt" mijn ding is.

[quote="Spekbraander TDM"]Aankoop tip 2: Niet te lang wachten. Was vandaag ook weer prachtig motor weer. toppie [/quote] Klopt maar heb heerlijk een flinke toerrit gemaakt in een zeer snelle klassieke saab van me, met een 280 pk aan de wielen en weer een hoop moderne zeer strakke gestroomlijnde wagens als Audio S6, TT's en diverse Bmw's laten zien hoe de achterlichten van mijn klassieker eruit zien. Alleen je mist zoveel in een auto wat je op de motor wel meekrijgt als geuren van de natuur. ;)

[quote="1985cc"]Dat is dus iets wat ik moet uitvissen, want ken de verschillen nog niet eens. Wil iets hebben wat goed te onderhouden is en waarbij al wat kinderziektes zijn verholpen. Ik kijk nu omdat ik nog niet weet of het wat voor me is naar een aantal exemplaren en zal die even posten. Misschien is jullie commentaar dan handig. http://link.marktplaats.nl/565734757 http://link.marktplaats.nl/565173474 http://link.marktplaats.nl/565761771 Ik wil er deze zomer mee kennismaken hoe het rijd en bij me past. Daar wil ik wel wat op inleveren, die ervaring is me al heel wat waard. En dan volgend jaar kijken als het nodig is naar iets wat "echt" mijn ding is.[/quote] De 850 van 2000/2001 is de laatst uitgebrachte versie van de 850, als het goed is zijn hier de meeste kinderziektes uit. Echter elke versie heeft weer wat nieuws/luxer. Dus kans op kleine kinderziektes van nieuwe versies blijf je houden. Vindt de prijs van die zwarte niet verkeerd indien motorisch oke. Heb zelf ook een 2000 bouwjaar. 55000 op teller en gebruikt weinig olie.

Er is volgens mij geen "gespot" topic waar leuke goodies en/of TDM's die te koop zijn, in staan die gespot zijn ergens? Daarom hier maar de vraag. Wat is hier mis mee op de schade van het rechter kuipdeel. Is de vervanging van de ketting niet erg snel, of is dat te wijten aan slecht onderhoud ervan en of veel stadsritjes? http://link.marktplaats.nl/565761771

[quote="1985cc"] Ja!! wat leuk en toevallig![/quote] Zo groot is de TDM wereld volgens mij niet ;) Hoe meer motoren in de straat hoe beter :).. Als je mijn TDM eens van dichterbij wilt bekijken moet je het maar laten weten! Ben je trouwens niet teveel gefocust op KM stand? Die is bij motoren van die leeftijd / prijs zeker niet heiligmakend. Staat er bijvoorbeeld ook een in Hengelo met wat meer KM's maar ziet er een stuk netter en betrouwbaarder uit..

[quote="Harm"]Zo groot is de TDM wereld volgens mij niet ;) Hoe meer motoren in de straat hoe beter :).. Als je mijn TDM eens van dichterbij wilt bekijken moet je het maar laten weten! Ben je trouwens niet teveel gefocust op KM stand? Die is bij motoren van die leeftijd / prijs zeker niet heiligmakend. Staat er bijvoorbeeld ook een in Hengelo met wat meer KM's maar ziet er een stuk netter en betrouwbaarder uit..[/quote] Als je jouw afdekzeil ziet bewegen dan weet je dat ik eronder zit en geen steenmarter die een leiding aan het saboteren is :lol: Nee hoor km standen doen me niks, ik heb saabs staan met 280.000 tot 420.000 km en die zijn net ingereden.

Ik ga morgen 2 TDM 850's bekijken en wil bijv de ketting en tandwielen beoordelen. Vroegahh deed ik dat door de ketting in het midden samen te knijpen en dan achter op het tandwiel te voelen of de ketting veel ruimte had. Is dat ook volgens jullie de juiste methode en de slijtage van de tanden kan je zien door bijv schuin afgesleten zijn en niet meer met rechte vlakjes op de uiteinden.

[quote="1985cc"]Ik ga morgen 2 TDM 850's bekijken en wil bijv de ketting en tandwielen beoordelen. Vroegahh deed ik dat door de ketting in het midden samen te knijpen en dan achter op het tandwiel te voelen of de ketting veel ruimte had. Is dat ook volgens jullie de juiste methode en de slijtage van de tanden kan je zien door bijv schuin afgesleten zijn en niet meer met rechte vlakjes op de uiteinden.[/quote] Ik pak meestal de ketting beet bij het achtertandwiel en trek hem dan van het tandwiel af, als er dan meer dan de helft van de hoogte de tanden te zien is, is je kettingset aardig op aan het raken

Ben er naar 1 wezen kijken in de buurt maar die viel me nogal tegen. Stond 4 weken stil en dat was te merken want starten wilde die niet echt makkelijk. Accu was iets te zwak. Dus geen goede binnenkomer. Toen die liep liep die wel goed. Wat me tegenstond was dat het blok flink zweette en de onderzijde goed nat was, ter hoogte van kop en cylinder en dus pakking was het behoorlijk zwart geslagen. Motor was flink vervuild en niet echt vertroeteld. Dan heel veel beschadigingen in de vorm van krassen, steenslag, deukje (tank) en een lichte schuifschade op de kuip, voorspatbord gescheurd en op de veerpoten zat aan de voorzijde geen lak meer. Niet mijn ding dus we kijken vrolijk verder rond. Voordelen waren wel een goede ketting en tandwiel achter en banden met nog geen 500 km erop en wel netjes lopen.