Jump to content

Voorrem trilt

appie26
 Share

Recommended Posts

Heb ik weer ...... Vorig jaar wave schijven met blue spots gemonteerd. Bevielen prima maar ik wilde graag andere blokken proberen. Laatst Brembo blokken gekocht en die gemonteerd. En prompt trillen de remmen....... Bij stapvoets remmen is het schokkend en op snelheid wordt het trillen. Normaal zou ik het dan bij de schijven zoeken maar met de oude blokken kan ik me geen getril herinneren. Afgelopen week de blokken er weer uit gehaald en opgeschuurd en daar viel op dat aan de rechter kant 1 blokje duidelijk vaster zat tussen de schijf en klauw dan de andere. Zou het aan de klauwen kunnen liggen? Omdat de zuigers terug zijn gedrukt dat het aandrukken van de blokken nu ongelijk gaat. Zou dan het reviseren van de klauwen nut hebben? Met het voorwiel opgebokt hoor ik geen verschil in sleepgeluid tussen de blokken en schijven, wat je wel zou verwachten bij kromme schijven.  Heb helaas de oude blokken weggegooid anders had ik die weer even teruggezet om te kijken of ze dan ook trillen en dus toch de schijven krom. 

Zoiets hoop ik idd. Ik vermoed dat ik op het werk nog een meetklok heb liggen van een metaaldraaibank. Als ik die kan vinden dan kan ik miss. meten of de schijven slingeren. Dit is weer een klusje van alle mogelijkheden in kaart brengen en dan 1 voor 1 uitsluiten totdat de boosdoener boven komt drijven. En ook maar achter revisie setjes voor de klauwen aan. Die had ik voor komende winter op de agenda maar die doe ik z.s.m. maar ff. Weet iemand of die blue spots perse met die speciale sleutel open moeten of kunnen de zuigers er ook uit op de normale manier door ze er met lucht uit te persen?

Werken aan remmen is een secuur een nauwkeurig werkje.

Belangrijk is dat alle onderdelen soepel en betrouwbaar functioneren. Klinkt als een open deur maar 

Ikzelf hou als criterium aan dat alle 8 zuigers van de voor rem met de hand voldoende in te drukken zijn voordat ik de blokken monteer.

Voorkomen dat een zuiger zwaar gaat of vastzit of dat er teveel remvloeistof in het reservoir zit. 

Een kromme schijf of een schijf als een soepbord is nog het minst erge dat er kan gebeuren. 

Jezelf onderuit remmen bij een noodstop is zomaar gebeurt.

In dit geval blijft de schade beperkt tot 1 schijf en een revisiesetje voor de klauwen.

15 minuten geleden zei appie26:

Zoiets hoop ik idd. Ik vermoed dat ik op het werk nog een meetklok heb liggen van een metaaldraaibank. Als ik die kan vinden dan kan ik miss. meten of de schijven slingeren. Dit is weer een klusje van alle mogelijkheden in kaart brengen en dan 1 voor 1 uitsluiten totdat de boosdoener boven komt drijven. En ook maar achter revisie setjes voor de klauwen aan. Die had ik voor komende winter op de agenda maar die doe ik z.s.m. maar ff. Weet iemand of die blue spots perse met die speciale sleutel open moeten of kunnen de zuigers er ook uit op de normale manier door ze er met lucht uit te persen?

Je hebt groot gelijk, meten is weten en je leert er van. 

Bleu spots hoeven niet open, ja kan de zuigers er zo met perslucht er uit persen.

On 6/19/2021 at 6:44 PM, appie26 said:

Heb ik weer ...... Vorig jaar wave schijven met blue spots gemonteerd. Bevielen prima maar ik wilde graag andere blokken proberen. Laatst Brembo blokken gekocht en die gemonteerd. En prompt trillen de remmen....... Bij stapvoets remmen is het schokkend en op snelheid wordt het trillen. Normaal zou ik het dan bij de schijven zoeken maar met de oude blokken kan ik me geen getril herinneren. Afgelopen week de blokken er weer uit gehaald en opgeschuurd en daar viel op dat aan de rechter kant 1 blokje duidelijk vaster zat tussen de schijf en klauw dan de andere. Zou het aan de klauwen kunnen liggen? Omdat de zuigers terug zijn gedrukt dat het aandrukken van de blokken nu ongelijk gaat. Zou dan het reviseren van de klauwen nut hebben? Met het voorwiel opgebokt hoor ik geen verschil in sleepgeluid tussen de blokken en schijven, wat je wel zou verwachten bij kromme schijven.  Heb helaas de oude blokken weggegooid anders had ik die weer even teruggezet om te kijken of ze dan ook trillen en dus toch de schijven krom. 

Iets dergelijks heb ik ook met mijn vorige motor gehad, het bleek inderdaad te zijn dat 1 van de zuigers er niet of nauwlijks uit kwam met remmen.

Ik heb ervan geleerd eerst de zuigers  (zichtbare deel) goed schoonmaken met remmenreiniger en een borsteltje en pas daarna terugdrukken in de klauw.

anders heb je kans dus dat er vuil tussen komt en de zuiger dus niet meer goed eruit komt met remmen.

1 minuut geleden zei Yammer900:

Iets dergelijks heb ik ook met mijn vorige motor gehad, het bleek inderdaad te zijn dat 1 van de zuigers er niet of nauwlijks uit kwam met remmen.

Ik heb ervan geleerd eerst de zuigers  (zichtbare deel) goed schoonmaken met remmenreiniger en een borsteltje en pas daarna terugdrukken in de klauw.

anders heb je kans dus dat er vuil tussen komt en de zuiger dus niet meer goed eruit komt met remmen.

Pomp ze er eerst wat verder uit (zonder dat ze eruit vallen natuurlijk), pas dan kun je het hele deel van de zuiger bereiken wat in weer en wind gezeten heeft.

Als ze bij terug drukken en evt herhaald pompen en terug drukken nog steeds zwaar gaan, de remklauw reviseren.

Ik heb de zuigers goed schoon gemaakt voor het terugdrukken en die gingen ook wel goed terug. Wat ik vooral heb fout gedaan is dat ik eigenlijk de blokken komende winter had willen vervangen i.c.m. een klauw revisie. De oude blokken waren nl. nog lang niet op. Door mijn nieuwsgierigheid naar de nieuwe blokken heb ik nu dus alleen de blokken vervangen. Als het idd aan de remzuigers ligt is het mijn eigen stomme ongeduld. Maar goed, is gebeurd dus we moeten verder. Vandaag een meetklokje gevonden dus eens kijken of ik die zo opgesteld krijg dat ik een betrouwbare indruk krijg over de rechtheid van de schijven. En ik ga gewoon de klauwen sowieso reviseren. 

Heb een meetklok zo goed en zo kwaad op de schijven gehad. Viel niet mee om een lijn op de schijven te vinden zonder een sparing te raken dus de waardes zijn niet 100% secuur.

Ik meet links 0.07 mm en rechts 0.13 mm. Of rechts teveel is is ff afwachten.

De zuigers aan de rechter remklauw zijn allemaal wel met de duim in te drukken maar 2 gaan er wel duidelijk zwaarder dan de andere 2.  De revisie sets zijn besteld.

Hopelijk zijn die snel binnen en kan ik de klauwen aanpakken. Daarna eerst maar eens rijden.

Op 6/24/2021 om 1:06 PM zei appie26:

Klauwen reviseren? Neu..... Zuigers eruit, alles goed schoonmaken en weer in elkaar zetten met nieuwe rubbers erin. En je moet natuurlijk wel weten hoe je ontluchten moet.

Ja dat bedoelde ik ook eigenlijk

• 2 weeks later...

Klauwen gereviseerd. Helaas, waar ik eigenlijk al bang voor was, geen verbetering. Bij beide klauwen 1 zuiger die er met lucht niet uit kwam maar wel met de hand terug te drukken was. Ook waren de zuigers en de klauwen best wel schoon en de rubbers mooi soepel. Al met al was de revisie niet echt noodzakelijk maar natuurlijk nooit voor niks. Ben toch bang dat die 0.15 mm slag te veel is........

Op 7/6/2021 om 3:07 PM zei appie26:

Klauwen gereviseerd. Helaas, waar ik eigenlijk al bang voor was, geen verbetering. Bij beide klauwen 1 zuiger die er met lucht niet uit kwam maar wel met de hand terug te drukken was. Ook waren de zuigers en de klauwen best wel schoon en de rubbers mooi soepel. Al met al was de revisie niet echt noodzakelijk maar natuurlijk nooit voor niks. Ben toch bang dat die 0.15 mm slag te veel is........

3 zuigers blokkeren, blokje hout en lijmklem voor nr 3, dan komt nr 4 gegarandeerd ook naar buiten. 

Yamaha geeft als max afwijking 0,15 mm.

Weet niet hoever je woont .. maar je kan langsrijden ..  ( Houten ) , 1 van mijn voorwielen eronder proppen incl. remschijven en dan weet je zeker of het de schijven zijn. Ik heb ook een origineel , nog gesloten, remsysteem liggen die je plug & play eronder kan stoppen om het e.e.a uit te sluiten. 

Posted (edited)

Thanks voor je aanbod Rob. Woon in Hengelo dus niet echt naast de deur. Maar ook niet onmogelijk. Die Maximale afwijking in de schijven is dus exact wat ik meet wat me idd doet twijfelen of de schijven nu de boosdoener zijn. En het zijn ook nog van die mooie wave schijven die nog als nieuw zijn... Ik baal ook wel dat ik de oude remblokjes gelijk heb weggegooid. Anders had ik die er weer ff ingezet. Stel je toch voor dat die nieuwe blokken gewoon niet matchen met deze schijven.... Ik heb nl het gevoel dat het trillen erger wordt naarmate de rit langer duurt. Dus alsof het trillen erger wordt als de remblokken opwarmen. 

Edited by appie26

Eergisteren stapte ik op de motor en er kwam een naar geluidje bij mijn remmen vandaan, metalig en het trilde ..

Gelijk sprong het probleem van Appie in mijn gedachten .. nee he !  schijven ??

Gauw weer geparkeerd en remmen eraf ..

pffff ,   .... vorige week remmen schoongemaakt , blokjes goed terugplaatsen was blijkbaar lastig 😂

2.jpg

Edited by robnieuw

9 uur geleden zei Yammer900:

Hoe zijn je remschijven er aan toe?

Heb niet lang of hard geremd. Remblokje gedraaid en testritje gedaan. Niets raars gemerkt. En anders heb ik nog 2 oude sets schijven liggen.👍

1 uur geleden zei chris:

Vind wel dat Rob de cups netjes schoongemaakt heeft... Had je wel een beetje kopervet op de achterkant van de pads gesmeerd?

😁 schoonmaken was het niet echt. Snel wat remmenreiniger en een tandenborstel.  En dat ook alleen maar omdat ik ze aan het checken was omdat ik speling voel als ik met remmen ingeknepen aan het stuur trek. Merkte geen speling op het balhoofd en zocht de oorzaak bij de remmen. Vandaar de ontstane situatie. 

Vet op de pads doe ik eigenlijk niet. Zie het nut niet…. Oh jee.. dit wordt vast een discussie 😉

7 uur geleden zei robnieuw:

😁 schoonmaken was het niet echt. Snel wat remmenreiniger en een tandenborstel.  En dat ook alleen maar omdat ik ze aan het checken was omdat ik speling voel als ik met remmen ingeknepen aan het stuur trek. Merkte geen speling op het balhoofd en zocht de oorzaak bij de remmen. Vandaar de ontstane situatie. 

Vet op de pads doe ik eigenlijk niet. Zie het nut niet…. Oh jee.. dit wordt vast een discussie 😉

Dit heeft idd wel de potentie om een “vette” discussie te worden 😂