Jump to content

Onderhoud en klusjes TDM 900

Digidesign
 Share

Recommended Posts

Ik heb de TDM 900 nu ongeveer een week of 5 en helaas nog niet veel kunnen rijden dan af en toe een kort ritje. Wel wat onderhoud en klusjes ondertussen gedaan.

Omdat ik van een 4 naar 2 cilinder ging wist ik dat ik onderin de toeren wat zou gaan inleveren, maar omdat ik ook wat twijfelde over onderhoud ben ik zelf maar op onderzoek gegaan of ik wat kon verbeteren. Hier op het forum heb ik al veel informatie gevonden. En een paar weken geleden kwam ik bij de pomp ergens op de Veluwe iemand tegen die me wat tips heeft gegeven over het beter kunnen presteren onderin toeren. 

Klusjes reeds gedaan:

Luchtfilter vervangen, mwoa...
y4mWoI2pjJOkJwDXrItmhn5tMicaqfoAdGgtKi_w

Irridium bougies geplaatst
y4mXl5BJFA6SbjnbH8hALgq7malsCQQP7r6Ik6V3
Knoeivloeistof vervangen
Vacuumklep afgedopt
Accu vervangen

Ketting gereinigd en opnieuw in het vet gezet.
Olie/filter wissel 

Na deze klusjes pakte de motor gelukkig al veel beter op. 

Achterband liep langzaam leeg, en ik kwam erachter dat in het midden een keer een prop was gezet. Dus toen beide banden laten vervangen voor een setje BT023. Prima bandje voor de TDM. De voorvorkkeeringen en stofhoezen ook vervangen, eentje was lek en de stofhoezen droog en kleine scheurtjes. Nu is alles weer lekker fris. 

Voorvering afgesteld, maar ik moet nog wel wat tweaken om het naar de zin te krijgen. De achterveer verstel sleutel zit niet in het gereedschapsetje, heeft er iemand nog eentje liggen? 

Ohja en de handvat verwarming heb ik vervangen omdat de Saito handvatten weinig grip nog hadden door ouderdom, en de bekabeling van de verwarming was niet lekker bij het linker handvat. Dus maar Oxford setje erop gezet. Hier de oude nog:

y4mT6YlCMU9vp8ZXcXN1_DgXe4j2Ifb9-iWnncmJUiteindelijk heb ik van de Saito de stuurbevestiging gebruikt voor de Oxford controller, want dat malle gekke beugeltje dat je erbij krijgt kon ik niet echt een mooi plaatsje geven.

y4mZtDFY7AG6fCM88Eqn8XvavDY4e_hRiG62R6cb

Ohja, ook nog een rekje geplaatst van Hepco & Becker zodat mijn zoontje er niet afglijdt bij het leunen tegen de kofferbak. 

y4mZcnApNPJZ3lEhApu2Or1y4kHv1518Ty8CW98F

De meeste klusjes zijn gedaan, laat het mooie weer maar komen :-)

y4m35Co-tkvrT-2zh99JQMEYGValBZqShky5XlmY

Groet Michel

Goed bezig geweest. Mocht hij nou nog niet helemaal lekker lopen naar je zin dan kun je nog een keertje de co-waarde wat opkrikken en de injectie  (laten) synchroniseren. Dan ken je hem echt niet meer terug.

Maar...ondanks dat het een forse tweecilinder is, hij heeft geen chopperkarakteristiek en voelt zich het lekkers als de naald van de toerenteller minstens recht omhoog wijst ! Hij kan ertegen. Succes en plezier.

Ja, het synchroniseren wil ik ook nog een keer doen. Ik heb dit nog nooit gedaan en hier ook niet geen tool voor. Is er iemand die me hierbij zou willen helpen?

Er is zo weinig ruimte om de bougies te vervangen dat je het koelsysteem even los moet halen om er fatsoenlijk bij te kunnen, ik ben geen gyneacoloog maar doe wel vaker k*t-klusjes 😉. Ik heb er voor gekozen om het koelsysteem leeg te laten lopen en de koelvloeistof te verversen. En daarom noem ik het altijd knoeivloeistof.

Voor mij hoort het sleutelen en onderhouden ook bij het motorrijden. Misschien vind ik dit nog wel het leukste eerlijk gezegd. Met een goed handboek, gereedschap en logisch verstand kom je een heel eind.☺️

33 minuten geleden zei Digidesign:

Ja, het synchroniseren wil ik ook nog een keer doen. Ik heb dit nog nooit gedaan en hier ook niet geen tool voor. Is er iemand die me hierbij zou willen helpen?

Ik heb het al zo vaak geschreven maar hier hebben we in betere tijden de sleuteldagen voor.  Dan zijn de tools voorhanden en mensen die over je schouder met je meekijken of het allemaal goed gaat. Voor wie wat wil leren over zijn of haar motor een super leuke dag. Hopelijk kan zoiets weer snel georganiseerd worden.

Ik heb de CO waardes wat hoger gezet in combinatie met het verwijderen van de luchtklep op het luchtfilter en het verplaatsen van de intake temperatuur sensor naar voren zodat deze nu de buitentemperatuur meet. De vrije slag op het gas ietsje ruimer gezet, stond iets te strak. De ketting ook iets losser gezet, volgens het handboek, in plaats van wat de bandenboer had bedacht. 

Resultaat: een compleet andere motor die veel beter op het gas reageert. Aan/uit effect is voor 99% weg. Nu kan je er ook rustig mee door een drukke straat rijden zonder te bokken of continue de koppeling erbij te pakken.

Grote blij met de TDM 😃

14 hours ago, Digidesign said:

Ik heb de CO waardes wat hoger gezet in combinatie met het verwijderen van de luchtklep op het luchtfilter en het verplaatsen van de intake temperatuur sensor naar voren zodat deze nu de buitentemperatuur meet. De vrije slag op het gas ietsje ruimer gezet, stond iets te strak. De ketting ook iets losser gezet, volgens het handboek, in plaats van wat de bandenboer had bedacht. 

Resultaat: een compleet andere motor die veel beter op het gas reageert. Aan/uit effect is voor 99% weg. Nu kan je er ook rustig mee door een drukke straat rijden zonder te bokken of continue de koppeling erbij te pakken.

Grote blij met de TDM 😃

Gaaf om te lezen, wat voor CO waarde's had jij staan en waar staan ze nu op?

Deze stond op 5 en 14, ik heb ze eerst op 20 gezet omdat ik dat hier op het forum in een oud topic had gelezen. Het werd iets beter toen. Dus we gaan de goede kant op. Nu staat ie volgens mij op 40. Maar eigenlijk zou ik het eerst moeten laten meten. Knallen in de uitlaat zijn nu zo goed als weg.

y4m-tm0aCSS0_DLbyzx2JqzQ1BBtBkxSR6ItyN8s

De ketting spanning zojuist nog gecontroleerd 😜

Knallen in de uitlaat is 9 van de 10 keer lekkage (valse lucht) in de uitlaat.

( ketting meten tussen twee schakels is te weinig, moet meer zijn anders heb je geen uitslag ! )

• 2 months later...