Jump to content

Tdm 900 geschikt als 1ste moto voor lange mensen ?n

Steven
 Share

Recommended Posts

Hey ,

Als beginnend motorrijder mijn oog laten vallen op een tdm 900 . 1ste en belangrijkste vraag : is de tdm geschikt voor de langere medemens(1m98) . En is ie geschikt als 1 ste motor ?

Hoi. De TDM is zeker geschikt voor langere mensen. Ik ben zelf (maar)1m89 en heb alle ruimte op de TDM 900. Bij onze motorclub rijdt iemand van boven de 2 meter al jaren naar alle tevredenheid op een TDM.

En naar mijn idee is hij ook geschikt als eerste motor. Hij stuurt erg gemakkelijk en heeft niet echt zoveel vermogen dat je er bang van wordt. 

Als de bekende modificaties uitgevoerd zijn trekt hij lekker van onderuit. Vlot genoeg maar geen "beest". Eigenlijk een hele gemakkelijke motor om mee te rijden.

Dat hij makkelijk rijdt kan ik beamen, het is mijn 2de motor (ook een TDM 900) maar met de testrit voelde het al gewoon heel vertrouwd.

Ik ben zelf 1m85 en het zit heerlijk. Lekker rechtop.

Naar mijn mening een prima keus waar je zeker geen spijt van krijgt!

1 uur geleden zei Henri TDM:

Hoi. De TDM is zeker geschikt voor langere mensen. Ik ben zelf (maar)1m89 en heb alle ruimte op de TDM 900. Bij onze motorclub rijdt iemand van boven de 2 meter al jaren naar alle tevredenheid op een TDM.

En naar mijn idee is hij ook geschikt als eerste motor. Hij stuurt erg gemakkelijk en heeft niet echt zoveel vermogen dat je er bang van wordt. 

Als de bekende modificaties uitgevoerd zijn trekt hij lekker van onderuit. Vlot genoeg maar geen "beest". Eigenlijk een hele gemakkelijke motor om mee te rijden.

En wat houden de bekende modificaties in ? En waar best op letten bij aankoop ? Ik had er 2 op het oog bij dealers maar eentje is al weg en de andere gereserveerd . Dus maar de particuliere markt op 

Ik denk dat de TDM (welk type maakt eigenlijk niet uit) uitermate geschikt is voor lange mensen. (zelf ben ik 2.02 mtr)

Verder, makkelijk rijdend? Ik heb kleinere motoren met minder vermogen gereden die moeilijker te berijden waren.

2 uur geleden zei Steven:

En wat houden de bekende modificaties in ?

Lucht klep afdoppen, co in het menu instellen, iridium bougies en vlinder kleppen synchroniseren. En of hij geschikt is voor lange mensen? Hij staat er juist bekend om om geschikt te zijn voor lange mensen. Ik ben maar 1.74 cm en ik kan maar net met de tenen aan de grond. Da's lastig steppen. Dus ik ben eerder te klein dan dat je met 1.94 te groot zou zijn. Bovendien kun je bv met een ander stuur of andere risers nog heel wat bijstellen als de zithouding toch nog niet optimaal is. Voor 1ste motor is hij super geschikt. Mooi vriendelijk karakter. Maar als je meer ervaren wordt kan je er ook lekker mee gaan racen. En dan kun je altijd nog aan het pimpen slaan om er nog meer uit te halen. Je leest het al, je loopt behoorlijk het risico dat zo'n TDM in je bloed gaat zitten. En dan heb ik nog maar een 850......

Ik ben ook lang en heb vorige week een TDM 900 gekocht en zit er goed op. Nog geen lange rit mee gemaakt dus nog geen ervaring maar veel gelezen over mensen die op zoek waren naar een motor geschikt voor lange mensen en de TDM kwam elke keer wel voorbij. Het is geen beest maar de remmen en vooral het lage gewicht maken veel goed. Makkelijke motor met voldoende vermogen om leuk te spelen en een tijdloos design.

Voor lange mensen is het aan te bevelen om een Superbike stuur te monteren, iets rechter en iets breder. Je kan je armen dan beter kwijt en je houdt je polsen rechter.

Ook kun je het zadel leren verhogen, waardoor je knieën meer ruimte krijgen. Ik heb mijn zadel 4 cm verhoogd, dat zit heerlijk.

Ik onderschrijf wat er al geschreven is en vind de TDM 900 een prima motor voor lange mensen en om te leren motor-rijden. En je loopt het risico dat hij ook nog even blijft als je je geen beginner meer voelt.

De TDM heeft volgens mij geen vervelende eigenschappen die je kunnen verrassen. Je kunt er rustig mee rijden maar als je gas geeft is hij rapper dan je gevoel aangeeft. Zeker op bochtige wegen in de bergen. Remmen zijn fijn.

Ter info: ik ben 191 cm en heb 150.000 km lang plezier gehad van m'n TDM 900, met superbikestuur en verhoogd zadel. Tijdje woon/werk (135 km enkel), vakanties naar de Alpen met m'n partner achterop en 3 koffers, enkele reisjes in motorland Spanje waaronder een tripje naar Tarifa via (bijna) alleen maar mooie motor wegen (9000 km).

En.... je kunt er lid mee worden van een goeie club met heel veel kennis..

Edited by jbpddlr
Aanvulling

• 1 month later...

Beetje laat maar ik voelde me toch genoodzaakt deel te nemen.

Sinds kort rij ik op een TDM 900 uit 2006.

Hier is nog niks aan aangepast (zover ik weet) zoals het stuur, zithoogte e.d.

Ik ben 2.10m lang, en zit perfect op deze fiets! Na lange stukken voel ik wel m'n rug iets werken, dus ik ga nog wel kijken naar een superbike stuur zoals Pieter zei en misschien m'n zadel verhogen... Dit is dan puur als ik langer dan 2 uur op de motor zit... Ik denk dat iedereen dan de spieren wel een beetje voelt!

Hey , bedankt allemaal . Vandaag gaan kijken naar een tdm 900 , voorschot betaald en als ik deze week alles in orde krijg met de verzekering kan ik hem volgend weekend gaan afhalen . ( Een vriend gaat hem van bij de verkoper tot aan de garage rijden , volgende maand mijn examen 🤞) 😁😁😁

• 1 month later...
Op 6/6/2021 om 6:58 PM zei Steven:

Hey , bedankt allemaal . Vandaag gaan kijken naar een tdm 900 , voorschot betaald en als ik deze week alles in orde krijg met de verzekering kan ik hem volgend weekend gaan afhalen . ( Een vriend gaat hem van bij de verkoper tot aan de garage rijden , volgende maand mijn examen 🤞) 😁😁😁

Goed bezig, zo heb ik dat ook bij mijn 1e motor gedaan.:]

On 7/19/2021 at 2:59 PM, DickieDick said:

JA... wil ook reageren.... TDM... heerlijk!

Ik ben 192 cm... en mijn langste rit achtereen is rond de 1700 km...

Werkelijk geen punt!

Dickie Dick

Aan een stuk door? 😯

• 3 weeks later...