Jump to content

TDM KM Teller Reparatie

Harm
 Share

Recommended Posts

Helaas is de KM Teller van mijn TDM 850 4TX gestopt met het tellen van kilometers. Tijdens de laatste rit van vorig jaar begon hij te zwabberen om uiteindelijk helemaal uit te vallen.

Gisteren heb ik geprobeerd het probleem te vinden. Allereerst gekeken of het probleem in de teller of het wiel zit, gezien de teller wel reageert wanneer ik de kabel draai middels een schroefmachine lijkt het bij het wiel te zitten. Ik heb het wiel er uit gehad en daarbij bleken de opstaan de uitstekende clipjes van de 'meter clutch' afgebroken te zijn (een was al helemaal afgebroken, de ander brak tijdens de diagnose). Deze clipjes drijven het meterhuisje (speedometer gear unit) dus dat verklaart waarom het niet werkt.

Inmiddels heb ik nieuwe 'meter clutch' plaatjes besteld, echter vraag ik mij af of dat het hele probleem is. Komt het vaker voor dat deze afbreken? Of is meestal een ander onderliggend probleem? Daarnaast viel mij op dat het deel in het tandwielhuis maar 1 kant op kan draaien, is dat normaal? Hoort er niet ergens een vrijloop te zitten voor als je de motor achteruit duwt?

Ja, gebeurd vaak na bandenwissel.. dan zijn de nokjes van de meenemer niet goed in de sparingen van de haakse overbrenging geplaatst.

De haakse overbrenging kan gewoon beide kanten opdraaien hoor..

Wij hebben ze maar standaard op voorraad. Die plaatjes zijn niet zo duur.😁

• 3 weeks later...