Jump to content

Sportieve 3VD in aanbouw.

Recommended Posts

Op 2/19/2021 om 7:34 PM zei appie26:

Weer die f*cking flatslides..... Ik dacht dat ik nix meer te wensen had...... Waarom kosten die dingen toch hetzelfde als de dagwaarde van mijn brommer....

Even mijn nieuwsgierigheid. Wat kan ik met die flatsides en wat kosten die dingen?

• Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

40 minuten geleden zei RBS:

Even mijn nieuwsgierigheid. Wat kan ik met die flatsides en wat kosten die dingen?

Bij flatslide carburateurs zit de gasschuif direct aan de gaskabel, dus daardoor reageert de motor directer en preciezer op beweging van het gashendel.

Bij de originele carburateurs draai je met de gaskabel een vlinderklep open, er ontstaat dan vacuum in de carburateur, waardoor de gasschuif omhoog word gezogen.

Dus de originele carburateurs geven altijd een vertraagde reactie. Dat is voor normaal toergebruik een goede kwaliteit, want het geeft een comfortabeler rijgedrag.

Maar bij sportief gebruik wil je, bijvoorbeeld als je schuin in een bocht hangt, dat de motor exact doet wat jij wil, dus dan hebben flatslides een voordeel.

Ook is het zo, als je meer vermogen uit je 850 wil halen, moet je het luchtfilterhuis verwijderen en losse luchtfilters op de carburateurs monteren. Anders kom je nooit hoger dan een 85 pk, met losse filters kom je al snel op een 90-95 pk, mits je ook de rest van het blok aanpakt.

Dan hebben de originele constant vacuumcarburateurs het nadeel dat ze erg reageren op plotselinge verschillen in luchtdruk. Bijvoorbeeld als een vrachtwagen in tegengestelde richting voorbij komt. dan hapert je motor even, doordat de gasschuiven even op en neer dansen.

Dus flatslide carburateurs geven echt voordeel als je zonder luchtfilterhuis gaat rijden.

maar de prijs... een set Keihin 41mm flatslides kost momenteel circa 1400 euro....

maar als je er eenmaal mee gereden hebt....😍

@pieter: heb jij ervaring met een Mikuni TDMR 40? En als deze complete set op een TRX heeft gezeten (incl flenzen, gaskabels en luchtfilterhuis met k&n filter), wat is dan bruikbaar voor een TDM? Prijs is 820 euro, veel of weinig?

Edited by RBS
33 minuten geleden zei RBS:

@pieter: heb jij ervaring met een Mikuni TDMR 40? En als deze complete set op een TRX heeft gezeten (incl flenzen, gaskabels en luchtfilterhuis met k&n filter), wat is dan bruikbaar voor een TDM? Prijs is 820 euro, veel of weinig?

Die zijn nieuw € 1138,--! Zonder luchtfilterhuis. Dus op zich een goede deal. Ik neem alleen aan dat de gaskabels anders zijn. Waar heb je die gevonden? Ik ben ook direct geïnteresseerd, mocht jij gaan twijfelen.

2 uur geleden zei RBS:

Nette prijs, kun je zo op de TDM bouwen

Ik herinner me iets van flatslides op een TDM 850 die er tijdens een rit vanaf schoten... Niettemin, een heel dure opwaardering, al snel een investering die de waarde van de motor te boven gaat.

Klopt Chris. Nieuw zeker.

Deze set viel na een nachtje wakker liggen net (niet) binnen mijn budget, maar heb ze zojuist dan toch maar gekocht.

In goed overleg met klokkenluider RBS. Hij was tenslotte de ontdekker van de aanbieding. 

MIjn 3VD mag dan economisch nu totall loss zijn maar met een beetje geluk ga ik komend seizoen wel knallen met die flatslides!

En moet de gewenste overspuit beurt nog maar een jaartje of wat op zich laten wachten............

2 uur geleden zei chris:

Ik herinner me iets van flatslides op een TDM 850 die er tijdens een rit vanaf schoten... Niettemin, een heel dure opwaardering, al snel een investering die de waarde van de motor te boven gaat.

Zodra je losse filters op de carburateurs zet, moet je ze borgen met 2 tiewraps, anders kunnen de carburateurs er af ploppen.😁

2 uur geleden zei appie26:

Klopt Chris. Nieuw zeker.

Deze set viel na een nachtje wakker liggen net (niet) binnen mijn budget, maar heb ze zojuist dan toch maar gekocht.

In goed overleg met klokkenluider RBS. Hij was tenslotte de ontdekker van de aanbieding. 

MIjn 3VD mag dan economisch nu totall loss zijn maar met een beetje geluk ga ik komend seizoen wel knallen met die flatslides!

En moet de gewenste overspuit beurt nog maar een jaartje of wat op zich laten wachten............

Top Appie! daar ga je veel plezier aan beleven!

3 uur geleden zei chris:

Wie bedoel je Chris😇

• 2 weeks later...

Ff update van de inbouw van de fatslides:

PXL_20210326_155615109.thumb.jpg.6a68a420a372f677e2bc84e341eeddcd.jpg

Bobine wat verplaatst omdat de gaskabels last hadden van de originele beugel. De TRX gaskabels zijn idd te kort. Dus als het goed is morgen de bestelde kabels voor de TDM binnen. Wat ik er over vinden kan is er een 900 en 1050 variant. Dus ik zal de 900 hebben en de 1050 nodig hebben. De juiste sproeiers er in, gasnaald en CO schroef afstellen en dan hopelijk een nog fijner rijdende 3VD.

PXL_20210326_155641776.jpg

Ziet er professioneel uit... Dikke carburateurs, opgevoerd blok...dat gaat straks ( nog meer) als de brandweer...Je krijgt zo denk een betere ademhaling aan de inlaat kant. Moet je dan ook aan de gang met dikkere downpipes om het plaatje compleet te maken?

5 uur geleden zei chris:

Ziet er professioneel uit... Dikke carburateurs, opgevoerd blok...dat gaat straks ( nog meer) als de brandweer...Je krijgt zo denk een betere ademhaling aan de inlaat kant. Moet je dan ook aan de gang met dikkere downpipes om het plaatje compleet te maken?

Klopt, die liggen op de plank. Je moet aan de uitlaat zijde de ademhaling niet gaan afknijpen. Volledig dubbele uitlaat.

• 2 weeks later...
2 uur geleden zei RBS:

Er al mee gereden Appie?

Nee........ Ik wacht nog steeds op andere gaskabels... Die zitten al een week in een of ander pakket busje die de weg kwijt is.... Dat soort mazzel heb ik wel vaker... Ik hoop donderdag binnen.

• 2 weeks later...

Kleine klusjes aan het blok, de ruimte tussen de kleppen en de zuigers was wat minimaal.. dus de sparingen uit gefreesd.

Nu de zuigers monteren, dan kan het blok opgebouwd worden.

• 3 weeks later...

Op 4/6/2021 om 4:45 PM zei RBS:

Er al mee gereden Appie?

Na een vertraging van ,voor mijn gevoel, een half jaar door verkeerde leveringen, vertraagde leveringen en een Corona besmetting zonet eindelijk de eerste meters kunnen rijden. Resultaat: Wat reageert die nu veel allerter op het gas! Ik ging ff de straat op, zonder helm om ff te voelen of alles goed was aangesloten en zo, maar big mistake!! Het gaat veel te hard om ff zonder helm te proberen. Hij zucht en ploft nog wat dus ik ga de gasnaalden nog een groefje verzetten. Maar het maakte meer indruk op me dan verwacht!

Op 3/16/2021 om 11:54 AM zei chris:

Misschien wel de marktwaarde voor de neutrale toeschouwer maar voor mij elke € waard! Het verschil met de originele carbs is echt opvallend. En dan die aanzuiggeluiden van de K&N filters erbij....   :9~

Klinkt goed Appie. Jouw blok is toch ook gekieteld? Die combi is dan helemaal lekker. Ben wel benieuwd naar het verschil 😉

35 minuten geleden zei RBS:

Klinkt goed Appie. Jouw blok is toch ook gekieteld? Die combi is dan helemaal lekker. Ben wel benieuwd naar het verschil 😉

Je zou mijn 4TX eens moeten rijden.. dan weet je wat het verschil met een originele is..

1 uur geleden zei Pieter H:

Je zou mijn 4TX eens moeten rijden.. dan weet je wat het verschil met een originele is..

Is beter te bereizen dus geen gek idee inderdaad. Kom er nog wel een keer op terug 👍

2 uur geleden zei RBS:

Is idd gekieteld. Geflowde kop en snelle nokkenassen. Zuigers/ drijfstangen zijn nog origineel dacht ik. Motor heeft Pieter vorig seizoen afgesteld en toen ik hem weer kwam ophalen de "fout" gemaakt om op die 4tx van Pieter te gaan rijden. Tijdens de rit naar huis begon het verschil tussen zijn 4tx met flatslides en de mijne met originele carbs al op te vallen. Toen was de wens dus geboren. Dus als je de uitnodiging van Pieter aanneemt en op zijn 4tx gaat rijden dan dus gelijk de waarschuwing dat dat nogal de wens kan aanwakkeren om ook flatslides te monteren.