Jump to content

Sportieve 3VD in aanbouw.


Pieter H
 Share

Recommended Posts

  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

11 uur geleden zei Yammer900:

Hoeveel vermogen valt er eigenlijk uit zo'n 850 blok te halen? En zijn er ook andere nokkenassen en big(ger) bore kits oid

te verkrijgen? En is het blok te vergelijken met een XTZ 750 blok?

Dat is toch de voorloper van dit blok?

Om met je laatste vraag te beginnen, het XTZ blok lijkt het meest op het 3VD blok, maar met kleinere boring en slag.

Er zijn bigbore zuigers te koop, diameter 91mm en met hogere compressie. Ik verkoop zelf complete setjes van zuigers met geboord cilinderblok. De nokkenassen kunnen geslepen worden, zodat ze de kleppen meer lift geven, en ook een langere openingsduur. 

Dan ook de inlaat en uitlaat kanalen bewerken voor een betere doorstroming van de gassen. Setje flatslide carburateurs met losse filters en goed uitlaatsysteem doen de rest.

Vermogens tussen de 90-95 pk zijn zeker mogelijk.

Het 940cc blok in onze racer zit nu rond de 115pk en 120Nm koppel.

Alles is nu fris gewassen, 

Wordt vervolgd!

IMG_20210217_172512.jpg

Link to comment
Share on other sites

Leuk project!

De XTZ 750 blijft best wel lang zichtbaar in de TDM blokken, je komt vaak onderdelen tegen met 3LD, de code voor de XTZ. Wil zeggen dat je de blokken van TDM en XTZ aardig door elkaar kan klutsen. Bv de koppeling van de 4TX wordt regelmatig in een XTZ gezet omdat ie sterker is. Zelfs hybrides tussen de 850 en 900 komen voor.

De advertentie over de matzwarte kappenset viel mij op... Daaronder zit een 3VD met zo te zien andere velgen en een USD voorvork van WP.... is dat het rijwielgedeelte voor de sportieve 3VD?

Link to comment
Share on other sites

Weer die f*cking flatslides..... Ik dacht dat ik nix meer te wensen had...... Waarom kosten die dingen toch hetzelfde als de dagwaarde van mijn brommer....

Maar heel leuk project. Heeeel benieuwd naar het eind resultaat.

Trouwens, een TRX heeft een andere pook konstruktie die buitenlangs de tandwiel kap loopt. Nu heb ik voor de lol zo'n kapje op de kop getikt. Maar als ik die monteer krijg ik de originele hefboom er niet meer op terwijl ik wel een TRX bak heb. Of is een TRX hefboom heel anders van konstruktie zodat die wel past??

Link to comment
Share on other sites

Op 2/18/2021 om 9:15 AM zei chris:

Leuk project!

De XTZ 750 blijft best wel lang zichtbaar in de TDM blokken, je komt vaak onderdelen tegen met 3LD, de code voor de XTZ. Wil zeggen dat je de blokken van TDM en XTZ aardig door elkaar kan klutsen. Bv de koppeling van de 4TX wordt regelmatig in een XTZ gezet omdat ie sterker is. Zelfs hybrides tussen de 850 en 900 komen voor.

De advertentie over de matzwarte kappenset viel mij op... Daaronder zit een 3VD met zo te zien andere velgen en een USD voorvork van WP.... is dat het rijwielgedeelte voor de sportieve 3VD?

Ja klopt, dat rijwielgedeelte met WP ROMA voorvork en door Nico Bakker ingebouwde aluminium achtervork ga ik gebruiken.

compleet met 17"voorwiel en brede achtervelg met 180/55 band.

die staat nu kaal, gaat helemaal uit elkaar, de veer van de WP schokbreker moet ook even opnieuw gespoten worden.

 

Link to comment
Share on other sites

14 uur geleden zei appie26:

Weer die f*cking flatslides..... Ik dacht dat ik nix meer te wensen had...... Waarom kosten die dingen toch hetzelfde als de dagwaarde van mijn brommer....

Maar heel leuk project. Heeeel benieuwd naar het eind resultaat.

Trouwens, een TRX heeft een andere pook konstruktie die buitenlangs de tandwiel kap loopt. Nu heb ik voor de lol zo'n kapje op de kop getikt. Maar als ik die monteer krijg ik de originele hefboom er niet meer op terwijl ik wel een TRX bak heb. Of is een TRX hefboom heel anders van konstruktie zodat die wel past??

De lengte van de schakelstang is anders bij een TRX, daardoor kan er dan ook een platter deksel op. dus even de koppeling demonteren, schakelstang omwisselen met eentje van een TRX en het dekseltje past weer.

ja, en die flatslides... beter is er niet!

 

Link to comment
Share on other sites

14 uur geleden zei Pieter H:

De lengte van de schakelstang is anders bij een TRX, daardoor kan er dan ook een platter deksel op. dus even de koppeling demonteren, schakelstang omwisselen met eentje van een TRX en het dekseltje past weer.

Aha. Vandaar. Op zich een leuke uitdaging maar komend seizoen houd ik het maar bij het originele dekseltje. Maar ik bewaar de TRX versie nog wel voor later...

Link to comment
Share on other sites

Op 2/21/2021 om 12:09 AM zei appie26:

Aha. Vandaar. Op zich een leuke uitdaging maar komend seizoen houd ik het maar bij het originele dekseltje. Maar ik bewaar de TRX versie nog wel voor later...

Met de TRX schakelstang past er ook zo'n mooi HPS RVS deksel voor het tandwiel.

Edited by Pieter H
Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden zei Yammer900:

Ziet er uit om op te eten! :-)

Flatslides rule! Maar zitten in de cylinderkop nu ook al nieuwe klepzetels en hoe kom je aan grotere kleppen?

De uitlaat kleppen hebben nieuwe zittingen nodig. De inlaat kleppen passen in de originele zittingen.

De kleppen heb ik zelf laten maken, 10 setjes, de meesten al verkocht, o.a. 2 x een set naar Australië verzonden.

Ook een setje verbruikt in de TRX racer.. na een keer mis schakelen te hoog in toeren geweest.. oeps.. kleppen afgebroken.. er zat een klepschotel in het uitlaat kanaal geslagen, de zuiger was een brok aluminium, bijeen gehouden door de zuigerveren...🙄

We schakelden bij 9500-10.000 toeren, daarboven gaat het dus fout.. gelukkig is dat maar 1x gebeurd.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2/28/2021 at 10:21 PM, Pieter H said:

De uitlaat kleppen hebben nieuwe zittingen nodig. De inlaat kleppen passen in de originele zittingen.

De kleppen heb ik zelf laten maken, 10 setjes, de meesten al verkocht, o.a. 2 x een set naar Australië verzonden.

Ook een setje verbruikt in de TRX racer.. na een keer mis schakelen te hoog in toeren geweest.. oeps.. kleppen afgebroken.. er zat een klepschotel in het uitlaat kanaal geslagen, de zuiger was een brok aluminium, bijeen gehouden door de zuigerveren...🙄

We schakelden bij 9500-10.000 toeren, daarboven gaat het dus fout.. gelukkig is dat maar 1x gebeurd.

 

Dat zal wel een klap gegeven hebben, en het achterwiel geblokkeerd denk ik zo?

Link to comment
Share on other sites

Maakt wel duidelijk met wat voor krachten je binnen een motor te maken hebt... Deze is wel stuk ja!

Heb bij een werkplaats van de NS overigens eens mogen zien wat een 12 cilinder diesel van een 6400 locomotief (zo'n goederending met de cabine in het midden) doet met een zuiger die vastloopt. Die was mooi binnenstebuiten gekeerd 🤪

Link to comment
Share on other sites

8 uur geleden zei TDMprutser:

Maakt wel duidelijk met wat voor krachten je binnen een motor te maken hebt... Deze is wel stuk ja!

Heb bij een werkplaats van de NS overigens eens mogen zien wat een 12 cilinder diesel van een 6400 locomotief (zo'n goederending met de cabine in het midden) doet met een zuiger die vastloopt. Die was mooi binnenstebuiten gekeerd 🤪

Ik heb hier ook wel eens een vastgelopen TDM blok gehad waar de hele voorkant van opengescheurd was en een drijfstang naar buiten kwam..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information