Pieter H Posted February 17 Share Posted February 17 Als basis gebruiken we een TRX blok met uitgelopen bigend. Want die heeft een lekker lange eerste versnelling! Quote Link to post Share on other sites
Yammer900 Posted February 17 Share Posted February 17 Hoeveel vermogen valt er eigenlijk uit zo'n 850 blok te halen? En zijn er ook andere nokkenassen en big(ger) bore kits oid te verkrijgen? En is het blok te vergelijken met een XTZ 750 blok? Dat is toch de voorloper van dit blok? Quote Link to post Share on other sites
Pieter H Posted February 18 Author Share Posted February 18 11 uur geleden zei Yammer900: Hoeveel vermogen valt er eigenlijk uit zo'n 850 blok te halen? En zijn er ook andere nokkenassen en big(ger) bore kits oid te verkrijgen? En is het blok te vergelijken met een XTZ 750 blok? Dat is toch de voorloper van dit blok? Om met je laatste vraag te beginnen, het XTZ blok lijkt het meest op het 3VD blok, maar met kleinere boring en slag. Er zijn bigbore zuigers te koop, diameter 91mm en met hogere compressie. Ik verkoop zelf complete setjes van zuigers met geboord cilinderblok. De nokkenassen kunnen geslepen worden, zodat ze de kleppen meer lift geven, en ook een langere openingsduur. Dan ook de inlaat en uitlaat kanalen bewerken voor een betere doorstroming van de gassen. Setje flatslide carburateurs met losse filters en goed uitlaatsysteem doen de rest. Vermogens tussen de 90-95 pk zijn zeker mogelijk. Het 940cc blok in onze racer zit nu rond de 115pk en 120Nm koppel. Alles is nu fris gewassen, Wordt vervolgd! Quote Link to post Share on other sites
Yammer900 Posted February 18 Share Posted February 18 Erg gaaf om te volgen.. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat Quote Link to post Share on other sites
chris Posted February 18 Share Posted February 18 Leuk project! De XTZ 750 blijft best wel lang zichtbaar in de TDM blokken, je komt vaak onderdelen tegen met 3LD, de code voor de XTZ. Wil zeggen dat je de blokken van TDM en XTZ aardig door elkaar kan klutsen. Bv de koppeling van de 4TX wordt regelmatig in een XTZ gezet omdat ie sterker is. Zelfs hybrides tussen de 850 en 900 komen voor. De advertentie over de matzwarte kappenset viel mij op... Daaronder zit een 3VD met zo te zien andere velgen en een USD voorvork van WP.... is dat het rijwielgedeelte voor de sportieve 3VD? Quote Link to post Share on other sites
DaniR Posted February 19 Share Posted February 19 Op 2/17/2021 om 11:50 AM zei Pieter H: Als basis gebruiken we een TRX blok met uitgelopen bigend. Want die heeft een lekker lange eerste versnelling! Hmm en dan te bedenken dat alles weer in elkaar moet...😯 Quote Link to post Share on other sites
appie26 Posted February 19 Share Posted February 19 Weer die f*cking flatslides..... Ik dacht dat ik nix meer te wensen had...... Waarom kosten die dingen toch hetzelfde als de dagwaarde van mijn brommer.... Maar heel leuk project. Heeeel benieuwd naar het eind resultaat. Trouwens, een TRX heeft een andere pook konstruktie die buitenlangs de tandwiel kap loopt. Nu heb ik voor de lol zo'n kapje op de kop getikt. Maar als ik die monteer krijg ik de originele hefboom er niet meer op terwijl ik wel een TRX bak heb. Of is een TRX hefboom heel anders van konstruktie zodat die wel past?? Quote Link to post Share on other sites
Pieter H Posted February 20 Author Share Posted February 20 Op 2/18/2021 om 9:15 AM zei chris: Leuk project! De XTZ 750 blijft best wel lang zichtbaar in de TDM blokken, je komt vaak onderdelen tegen met 3LD, de code voor de XTZ. Wil zeggen dat je de blokken van TDM en XTZ aardig door elkaar kan klutsen. Bv de koppeling van de 4TX wordt regelmatig in een XTZ gezet omdat ie sterker is. Zelfs hybrides tussen de 850 en 900 komen voor. De advertentie over de matzwarte kappenset viel mij op... Daaronder zit een 3VD met zo te zien andere velgen en een USD voorvork van WP.... is dat het rijwielgedeelte voor de sportieve 3VD? Ja klopt, dat rijwielgedeelte met WP ROMA voorvork en door Nico Bakker ingebouwde aluminium achtervork ga ik gebruiken. compleet met 17"voorwiel en brede achtervelg met 180/55 band. die staat nu kaal, gaat helemaal uit elkaar, de veer van de WP schokbreker moet ook even opnieuw gespoten worden. Quote Link to post Share on other sites
Pieter H Posted February 20 Author Share Posted February 20 14 uur geleden zei appie26: Weer die f*cking flatslides..... Ik dacht dat ik nix meer te wensen had...... Waarom kosten die dingen toch hetzelfde als de dagwaarde van mijn brommer.... Maar heel leuk project. Heeeel benieuwd naar het eind resultaat. Trouwens, een TRX heeft een andere pook konstruktie die buitenlangs de tandwiel kap loopt. Nu heb ik voor de lol zo'n kapje op de kop getikt. Maar als ik die monteer krijg ik de originele hefboom er niet meer op terwijl ik wel een TRX bak heb. Of is een TRX hefboom heel anders van konstruktie zodat die wel past?? De lengte van de schakelstang is anders bij een TRX, daardoor kan er dan ook een platter deksel op. dus even de koppeling demonteren, schakelstang omwisselen met eentje van een TRX en het dekseltje past weer. ja, en die flatslides... beter is er niet! Quote Link to post Share on other sites
Pieter H Posted February 20 Author Share Posted February 20 Cilinderkop bewerken voor betere flow, en grotere kleppen er in. Quote Link to post Share on other sites
appie26 Posted February 20 Share Posted February 20 14 uur geleden zei Pieter H: De lengte van de schakelstang is anders bij een TRX, daardoor kan er dan ook een platter deksel op. dus even de koppeling demonteren, schakelstang omwisselen met eentje van een TRX en het dekseltje past weer. Aha. Vandaar. Op zich een leuke uitdaging maar komend seizoen houd ik het maar bij het originele dekseltje. Maar ik bewaar de TRX versie nog wel voor later... Quote Link to post Share on other sites
Pieter H Posted February 22 Author Share Posted February 22 (edited) Op 2/21/2021 om 12:09 AM zei appie26: Aha. Vandaar. Op zich een leuke uitdaging maar komend seizoen houd ik het maar bij het originele dekseltje. Maar ik bewaar de TRX versie nog wel voor later... Met de TRX schakelstang past er ook zo'n mooi HPS RVS deksel voor het tandwiel. Edited February 22 by Pieter H Quote Link to post Share on other sites
appie26 Posted February 22 Share Posted February 22 9 uur geleden zei Pieter H: Met de TRX schakelstang past er ook zo'n mooi HPS RVS deksel voor het tandwiel. Lekker commercieel bezig Pieter! Ik houd het in gedachten! Quote Link to post Share on other sites
Pieter H Posted February 23 Author Share Posted February 23 14 uur geleden zei appie26: Lekker commercieel bezig Pieter! Ik houd het in gedachten! Ach Appie, het staat gewoon mooi! Quote Link to post Share on other sites
Pieter H Posted Sunday at 08:49 AM Author Share Posted Sunday at 08:49 AM De cilinderkop is bijna gereed, nog wat afwerken met het schuurrolletje. Quote Link to post Share on other sites
Pieter H Posted Sunday at 08:50 AM Author Share Posted Sunday at 08:50 AM Speciaal even voor Appie: de Mikuni flatslide carburateurs. Quote Link to post Share on other sites
appie26 Posted Sunday at 03:34 PM Share Posted Sunday at 03:34 PM 6 uur geleden zei Pieter H: Speciaal even voor Appie: de Mikuni flatslide carburateurs. Hij zet er gewoon een foto op....... En bedankt! Was ze net ff vergeten.... Quote Link to post Share on other sites
Yammer900 Posted Sunday at 07:15 PM Share Posted Sunday at 07:15 PM Ziet er uit om op te eten! Flatslides rule! Maar zitten in de cylinderkop nu ook al nieuwe klepzetels en hoe kom je aan grotere kleppen? Quote Link to post Share on other sites
Pieter H Posted Sunday at 09:21 PM Author Share Posted Sunday at 09:21 PM 1 uur geleden zei Yammer900: Ziet er uit om op te eten! Flatslides rule! Maar zitten in de cylinderkop nu ook al nieuwe klepzetels en hoe kom je aan grotere kleppen? De uitlaat kleppen hebben nieuwe zittingen nodig. De inlaat kleppen passen in de originele zittingen. De kleppen heb ik zelf laten maken, 10 setjes, de meesten al verkocht, o.a. 2 x een set naar Australië verzonden. Ook een setje verbruikt in de TRX racer.. na een keer mis schakelen te hoog in toeren geweest.. oeps.. kleppen afgebroken.. er zat een klepschotel in het uitlaat kanaal geslagen, de zuiger was een brok aluminium, bijeen gehouden door de zuigerveren...🙄 We schakelden bij 9500-10.000 toeren, daarboven gaat het dus fout.. gelukkig is dat maar 1x gebeurd. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.