Jump to content

Sportieve 3VD in aanbouw.

Recommended Posts

Hoeveel vermogen valt er eigenlijk uit zo'n 850 blok te halen? En zijn er ook andere nokkenassen en big(ger) bore kits oid

te verkrijgen? En is het blok te vergelijken met een XTZ 750 blok?

Dat is toch de voorloper van dit blok?

11 uur geleden zei Yammer900:

Hoeveel vermogen valt er eigenlijk uit zo'n 850 blok te halen? En zijn er ook andere nokkenassen en big(ger) bore kits oid

te verkrijgen? En is het blok te vergelijken met een XTZ 750 blok?

Dat is toch de voorloper van dit blok?

Om met je laatste vraag te beginnen, het XTZ blok lijkt het meest op het 3VD blok, maar met kleinere boring en slag.

Er zijn bigbore zuigers te koop, diameter 91mm en met hogere compressie. Ik verkoop zelf complete setjes van zuigers met geboord cilinderblok. De nokkenassen kunnen geslepen worden, zodat ze de kleppen meer lift geven, en ook een langere openingsduur. 

Dan ook de inlaat en uitlaat kanalen bewerken voor een betere doorstroming van de gassen. Setje flatslide carburateurs met losse filters en goed uitlaatsysteem doen de rest.

Vermogens tussen de 90-95 pk zijn zeker mogelijk.

Het 940cc blok in onze racer zit nu rond de 115pk en 120Nm koppel.

Alles is nu fris gewassen, 

Wordt vervolgd!

IMG_20210217_172512.jpg

Leuk project!

De XTZ 750 blijft best wel lang zichtbaar in de TDM blokken, je komt vaak onderdelen tegen met 3LD, de code voor de XTZ. Wil zeggen dat je de blokken van TDM en XTZ aardig door elkaar kan klutsen. Bv de koppeling van de 4TX wordt regelmatig in een XTZ gezet omdat ie sterker is. Zelfs hybrides tussen de 850 en 900 komen voor.

De advertentie over de matzwarte kappenset viel mij op... Daaronder zit een 3VD met zo te zien andere velgen en een USD voorvork van WP.... is dat het rijwielgedeelte voor de sportieve 3VD?

Op 2/17/2021 om 11:50 AM zei Pieter H:

Als basis gebruiken we een TRX blok met uitgelopen bigend. Want die heeft een lekker lange eerste versnelling!

IMG_20210217_074201.jpg

Hmm en dan te bedenken dat alles weer in elkaar moet...😯

Weer die f*cking flatslides..... Ik dacht dat ik nix meer te wensen had...... Waarom kosten die dingen toch hetzelfde als de dagwaarde van mijn brommer....

Maar heel leuk project. Heeeel benieuwd naar het eind resultaat.

Trouwens, een TRX heeft een andere pook konstruktie die buitenlangs de tandwiel kap loopt. Nu heb ik voor de lol zo'n kapje op de kop getikt. Maar als ik die monteer krijg ik de originele hefboom er niet meer op terwijl ik wel een TRX bak heb. Of is een TRX hefboom heel anders van konstruktie zodat die wel past??

Op 2/18/2021 om 9:15 AM zei chris:

Leuk project!

De XTZ 750 blijft best wel lang zichtbaar in de TDM blokken, je komt vaak onderdelen tegen met 3LD, de code voor de XTZ. Wil zeggen dat je de blokken van TDM en XTZ aardig door elkaar kan klutsen. Bv de koppeling van de 4TX wordt regelmatig in een XTZ gezet omdat ie sterker is. Zelfs hybrides tussen de 850 en 900 komen voor.

De advertentie over de matzwarte kappenset viel mij op... Daaronder zit een 3VD met zo te zien andere velgen en een USD voorvork van WP.... is dat het rijwielgedeelte voor de sportieve 3VD?

Ja klopt, dat rijwielgedeelte met WP ROMA voorvork en door Nico Bakker ingebouwde aluminium achtervork ga ik gebruiken.

compleet met 17"voorwiel en brede achtervelg met 180/55 band.

die staat nu kaal, gaat helemaal uit elkaar, de veer van de WP schokbreker moet ook even opnieuw gespoten worden.

14 uur geleden zei appie26:

Weer die f*cking flatslides..... Ik dacht dat ik nix meer te wensen had...... Waarom kosten die dingen toch hetzelfde als de dagwaarde van mijn brommer....

Maar heel leuk project. Heeeel benieuwd naar het eind resultaat.

Trouwens, een TRX heeft een andere pook konstruktie die buitenlangs de tandwiel kap loopt. Nu heb ik voor de lol zo'n kapje op de kop getikt. Maar als ik die monteer krijg ik de originele hefboom er niet meer op terwijl ik wel een TRX bak heb. Of is een TRX hefboom heel anders van konstruktie zodat die wel past??

De lengte van de schakelstang is anders bij een TRX, daardoor kan er dan ook een platter deksel op. dus even de koppeling demonteren, schakelstang omwisselen met eentje van een TRX en het dekseltje past weer.

ja, en die flatslides... beter is er niet!

14 uur geleden zei Pieter H:

De lengte van de schakelstang is anders bij een TRX, daardoor kan er dan ook een platter deksel op. dus even de koppeling demonteren, schakelstang omwisselen met eentje van een TRX en het dekseltje past weer.

Aha. Vandaar. Op zich een leuke uitdaging maar komend seizoen houd ik het maar bij het originele dekseltje. Maar ik bewaar de TRX versie nog wel voor later...

Op 2/21/2021 om 12:09 AM zei appie26:

Aha. Vandaar. Op zich een leuke uitdaging maar komend seizoen houd ik het maar bij het originele dekseltje. Maar ik bewaar de TRX versie nog wel voor later...

Met de TRX schakelstang past er ook zo'n mooi HPS RVS deksel voor het tandwiel.

Edited by Pieter H
1 uur geleden zei Yammer900:

Ziet er uit om op te eten! :-)

Flatslides rule! Maar zitten in de cylinderkop nu ook al nieuwe klepzetels en hoe kom je aan grotere kleppen?

De uitlaat kleppen hebben nieuwe zittingen nodig. De inlaat kleppen passen in de originele zittingen.

De kleppen heb ik zelf laten maken, 10 setjes, de meesten al verkocht, o.a. 2 x een set naar Australië verzonden.

Ook een setje verbruikt in de TRX racer.. na een keer mis schakelen te hoog in toeren geweest.. oeps.. kleppen afgebroken.. er zat een klepschotel in het uitlaat kanaal geslagen, de zuiger was een brok aluminium, bijeen gehouden door de zuigerveren...🙄

We schakelden bij 9500-10.000 toeren, daarboven gaat het dus fout.. gelukkig is dat maar 1x gebeurd.