Jump to content

Recommended Posts

Ik ben lekker aan het sleutelen aan mijn winterproject, een 1991 3VD, die met het donkergrijze frame. Ik heb ook in dit frame weer een piepklein scheurtje ontdekt... niets doen is geen optie, dus de motor gaat uit elkaar. Dan 2 mogelijkheden, ik kan het frame laten lassen of ik pak een lichtgrijs frame van zolder dat wel in orde is. Ik zit me af te vragen wat wijsheid is... ik heb het idee dat de donkergrijze frame's allemaal, vroeg of laat, zullen scheuren ze worden dus op enig moment zeldzaam. Dat kan dus een reden zijn om het frame te laten lassen...Aan de andere kant, het lichtgrijze frame ligt op zolder en kan ik gratis en voor nix gebruiken...  alleen wordt de motor minder origineel. Ik vraag me af of de TDM 850 op dit moment al voldoende liefhebbers motor is om originaliteit te willen waarborgen. Misschien lastig uit te leggen.. Een motor (model) is nieuw, wordt gekocht en vertroeteld, na een aantal jaar ingeruild op een nieuwe, komt bij een 2/3e eigenaar, die wil gewoon rijden, onderhoud wordt minder, op een gegeven moment worden die motoren een gepimpte cq ratbike of winterfiets, daarna krijg je in sommige gevallen een situatie dat de motor een liefhebbersmotor wordt die tot het laatste boutje origineel moet zijn.. Kijk maar es op Motorforum... Waar zit de TDM 850 3VD op dit moment...is het een motor van boeien.... of liefhebbersmotor?

Ik zou zeggen dat het wel een liefhebbers motor is/wordt maar of het een type liefhebber is die zo precies gaat kijken op matching nummers en originele boutjes???

Als ik een 3VD zie waar bij staat: volledig origineel. Dan denk ik altijd, dus een weke vering, roestige uitlaat met flutgeluid etc,etc. Ik ben dus niet zo van het origineel houden, ik ben meer net als jij (denk ik): behoorlijke liefhebbers maar dan wel met een gezonde liefhebberij in het pimpen/verbeteren van een 3VD. 

Ik heb misschien makkelijk praten omdat ik bij een metaalbedrijf werk, maar ik zou in dit geval het originele frame aanhouden en de upgrade van de grijze frames erin verwerken. Heb je de kwaliteitsverbetering van de nieuwere frames met behoud van het originele frame nummer. Dan kun je daarna nog alle kanten op.

Maar als het lastig is om aan een goed/ betaalbaar las adres te komen dan zou ik ook gewoon het zilvergrijze frame pakken.

Wat is precies de plek waar deze frame’s gaan scheuren? Zelf ben ik een 91’ er op aan het knappen waar is wel een aantal verbeterpunten in doorvoer. Verder verwacht ik met 15.000 km nog geen echt grote mankementen.

De frames scheuren aan de linkerkant, boven of onder het bevestigingspunt, dus zeg maar in de buurt van het kleine zwarte dopje. Bij mij in dit geval  wat meer naar onder, achter de tandwielafdekking. Ook wil soms de buis onder het frame scheuren.

1 uur geleden zei Super7:

Wat is precies de plek waar deze frame’s gaan scheuren? Zelf ben ik een 91’ er op aan het knappen waar is wel een aantal verbeterpunten in doorvoer. Verder verwacht ik met 15.000 km nog geen echt grote mankementen.

Tenzij je bewijs hebt of hele sterke aanwijzingen zou ik persoonlijk bij een ‘91-er een ton bijtellen aan kilometers. Dan heb je ook een ander verwachtingspatroon.

Dank je Chris!

Gelukkig hier niet het geval.

@Robnieuw: ik kreeg hem van de eerste eigenaar compleet met rekening, boekjes en garantiecertificaat voor het alarm. Deze motor heeft in Portugal gediend als vakantie motor bij zijn vakantiehuis. Dat de km’s kloppen is 100 % zeker.

14 uur geleden zei robnieuw:

Tenzij je bewijs hebt of hele sterke aanwijzingen zou ik persoonlijk bij een ‘91-er een ton bijtellen aan kilometers. Dan heb je ook een ander verwachtingspatroon.

Ik heb ook nog een 1991 3VD staan met 16.000 km...

10 uur geleden zei Pieter H:

Ik heb ook nog een 1991 3VD staan met 16.000 km...

Heb hem gezien en mijn handen jeukten al een beetje. Maar nu ik dit lees laat ik ze met dit frame liever links liggen als het probleem veelvuldig voorkomt. 

Is dit scheuren van het frame een constructiefout? Iemand misschien wat foto’s van dergelijke scheurvorming? Welk klein zwart dopje bedoel je Chris? Die waar de bevestiging van de achterbrug achter zit?

1 uur geleden zei Super7:

Is dit scheuren van het frame een constructiefout? Iemand misschien wat foto’s van dergelijke scheurvorming? Welk klein zwart dopje bedoel je Chris? Die waar de bevestiging van de achterbrug achter zit?

Zoek maar eens op het forum. Is zat over geschreven, MET plaatjes. Dat zwarte dopje is niet die van de achterbrug maar het kleine dopje waar een bevestigingsbout van het motorblok achter zit. Die scheur is vaak nauwelijks te zien aan de buitenkant. Ik heb die scheur pas ontdekt na demontage van het blok. Zat compleet aan de binnenkant. En het was een flinke jongen! Zeker 10 cm lang en niet te zien met het blok er in.

De scheurvorming in de 3VD frames komt met name voor wanneer er stuggere vering gemonteerd wordt, dan wordt het frame zwaarder belast.

maar lang niet alle frames scheuren, ik denk nog niet de helft van het totaal...

het scheurtje is eenvoudig te lassen, daarna even bijwerken en spuiten.

bij de 4TX frames zit een 3mm dikke plaat ter versteviging aan de binnenzijde van het frame, dus het was al vrij snel bekend bij Yamaha..

Ik denk dat de donkergrijze frames vaker scheuren, en wel meer dan de helft. De motoren waar ik heb bij heb geconstateerd waren niet voorzien van zwaardere veren, en desondanks gescheurd. Wat Appie terecht opmerkt, je ziet het meestal niet als de motor in elkaar zit, wel als je het frame kaal hebt. Ik vraag me overigens af in hoeverre, of wanneer, zo'n scheur echt een probleem wordt...het blok zit er als dragend deel uiterst stevig tussen...

17 uur geleden zei Pieter H:

bij de 4TX frames zit een 3mm dikke plaat ter versteviging aan de binnenzijde van het frame, dus het was al vrij snel bekend bij Yamaha..

https://tdm-trx-tracer.nl/forums/topic/4539-tdm-3vd-gescheurd-frame/?do=findComment&comment=59774

Onze conclusie was dat de 2e generatie zilvergrijze 3VD frames die plaat ook al blijken te hebben.

7 minuten geleden zei chris:

Ik vraag me overigens af in hoeverre, of wanneer, zo'n scheur echt een probleem wordt...het blok zit er als dragend deel uiterst stevig tussen...

Dat zou je je idd kunnen afvragen maar bij de gele badeend was het echt een flinke jongen, niet onlogisch met een opgekieteld blok EN stuggere achterdemper. Maar het lijkt er dus op dat die scheur lekker doorgroeit als je er nix aan doet en dus het frame steeds meer verzwakt en wat er dan op den duur gebeurt,,,,,,,.

Ik zou er altijd op reageren als ik ooit weer zo'n scheur zou ontdekken. OF afscheid nemen van het frame/complete fiets, OF strippen, repareren en daarna als held worden onthaald voor het redden van een 3VD.

• 2 weeks later...

De 1991 gestript om te kijken hoe groot de schade aan het frame is.... Het blijkt een scheur van zo'n 10 cm te zijn, van boven het bevestigingspunt tot ruim onder dat punt. Ik laat het niet lassen en gebruik het lichtgrijze frame van een 1994, die heeft op de kritieke plek al een versteviging. Veiligheid voor alles..🙂 Vanmiddag weer begonnen met opbouwen... Mooi winterklusje..

Als je toch een blok los hebt liggen maak je het netjes schoon, en om dat je er toch goed bij kan controleer je ook een en ander. 1 van de bougies ging er prima en gemakkelijk uit, bij de 2e zag ik al iets zitten.... de bougie er heel voorzichtig uit gedraaid, waarom het zwaar en moeilijk ging kan je op het plaatje zien.... Gelukkig verder geen schade. 

bougie.jpg

Blijft het risico van oude 12e hands spullen.....

Hopen dat het geklooi van een ander niet voor grote problemen gaat zorgen.... 

Gelukkig is het in dit geval goed gegaan.

Lekker nieuwe bougie ook.......

Eigenlijk is mijn verhaaltje over een bougieringetje dat niet gemist wordt ook een soort van waarschuwing.... Bougies vervangen is bij TDM's altijd een beetje gepiel... Betekent (dus) dat je goed moet uitkijken of je de hele bougie met ringetje uit dat gat haalt. Doe je dat niet dan draai je met een stuk moeite je nieuwe bougie erin met het ringetje van de oude bougie er stukje tussen.

Ergens op dit forum werd een boek aangehaald, Zen en de kunst van het motor onderhoud van Pirsig, de hoofdpersoon liep weg bij een onderhoudswerk plaats waar muziek klonk. In zijn visie kan je met aandacht maar met één ding tegelijk bezig zijn.