Jump to content

stroom dynamo regelaar

Recommended Posts

Beste Mede-forummers. 

Gaat ie weer. Mijn TDM900A is fijn, maar de stroomvoorziening zorgt te vaak voor problemen. Ik hou er niet van. bij 104k Dynamo / regelaar kaduk. Kan gebeuren. Dynamo laten reviseren/herwikkelen (via de motorzaak naar bekend revisiebedrijf gegaan). Er is ook een nieuwe regelaar gemonteerd. 

12000 km later: weer kaduk; onder garantie vervangen. 45000 km later weer kaduk, en weer onder garantie vervangen. 

Mijn handvatverwarming (Oxford Hotgrips, net weer nieuwe gemonteerd) valt nu (weer 23000km na de laatste revisie) weer uit. Waarschijnlijk omdat ie te weinig laadspanning bemerkt.

De grijze stekker uit de dynamo meet 0,8 ohm weerstand in de 3 meetcombinaties, en 75 tot 80 volt (ook in de 3 combinaties) bij 5000 toeren. Lijkt me goed toch? 

Laadspanning bij de accu 13,3 volt bij 5000 toeren / 12,4 bij stationair. 

De laadspanning wat lijkt mij wat krap? 

Is er iets aan de hand op basis van deze waardes? (regelaar?) Of moet ik het bij de handvatverwarming zoeken? Of kan de accu (matig) nog een rol spelen? 

• 3 months later...

Door omstandigheden de klus laten liggen, maar inmiddels ben ik er weer volop  mee bezig.

Willen de techneuten weer met me meedenken? 

Ik heb de regelaar vervangen. De oude was idd stuk. Gaf 3 a 4 volt direct aan de regelaar. De 'nieuwe' geeft direct aan de regelaar 14 volt, maar op de accu maar 12,4. / 12,8  (bij 5000 rpm) De meter liep nog al heen en weer. Dat vond ik gek. Lekstroom? Slechte massa? 

Ik heb 'de boel' helemaal los / vrijgemaakt en de bekabeling en stekkers nagelopen. stekkers schoongemaakt. En een extra massa  gemaakt direct aan de regelaar. 

Ja! het leek gefixt 13,4 volt op de accu.  Stuk door de stad gereden met de handvatverwarming aan. Het De handvatverwarming dient vooral als laadstroommeter. Ik zie aan de controle-unit wanneer de laadspanning te laag wordt. Dan begint ie te knipperen en schakelt uit. dat gebeurde niet. Hoera! 

Enfin, toch te vroeg gejuicht. Het laadstroomlampje knippert weer.  Ik merk dat het kan provoceren. Als ik een langer stuk constant rijd, dan begint na 5 a 10 minuten het laadstroomlampje te knipperen. Als ik het toerental laat vallen naar stationair (gas dicht, koppeling in) herstelt ie zich  bijna onmiddellijk. Knipperen stopt en ik kan weer 5 a 10 min.....

Mijn boeren verstand denkt dan toch weer aan de dynamo, omdat het toerental zo direct van invloed is. Kan het zijn dat ie 'af en toe'  een spanningsdip geeft? (Die ik dus niet 'op het moment' waneer ik de dynamo test)  Bovendien de dynamo is sowieso verdacht (in mijn TDM). Hij recidiveert noga eens. Het ding heeft al 3 keer eerder de geest gegeven... 

Zo ja, dan vraag 2: wikkelen helpt maar tijdelijk. Een nieuwe is peperduur. Is een 2e hands een beter idee? 

Zo nee, mis ik ergens in de keten nog een mogelijke oorzaak? 

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Ik denk inderdaad dat je dynamo spoelen niet goed gewikkeld zijn. 

Daardoor minder vermogen beschikbaar, ga je dan veel vermogen gebruiken, zoals met verlichting en handvat verwarming aan, dan zakt het voltage in.. 

Een originele dynamo kost €415...

Ik heb nog een gebruikte dynamo liggen waar de draden af zijn, daar zouden we jou snoer met stekker aan kunnen solderen.

Indien je interesse hebt, stuur maar een pb-tje

Groet Pieter

Bij de vorige motor van mijn oudste zoon ook zoiets bij de hand gehad. Dat bleek uiteindelijk niet de stator/spanningsregelaar te zijn, maar kortsluiting in de accu. Getest door de motoraccu even te vervangen door een autoaccu m.b.v. de laadkabels. Toen bleek de spanning ineens wel de nodige 14,3V op te leveren.  De oude accu trok dus heel erg veel stroom. Toen nog geluk gehad dat de stator en spanningsregelaar niet kapot zijn gegaan. Nieuwe accu er in en alles werkte weer naar behoren.

Stator kun je losgekoppeld van de spanningsregelaar checken door de 3 fasen AC te meten. Niet al draaiend aansluiten op de spanningsregelaar.

Is het toch niet de accu, dan is dit wellicht een alternatief: https://www.ebay.co.uk/itm/Alternator-Magneto-Stator-for-Yamaha-TDM900-TDM-900-ABS-02-10-5PS-81410-00/154283910072?fits=UKM_Make%3AYamaha|UKM_CCM%3A900|UKM_Model%3ATDM&hash=item23ec09a3b8:g:IcAAAOSw6tdf-XWw

dank voor de reacties! Wisselstroom heb ik gemeten, en was goed op het moment van meten, (3 x 75 a 80 volt) maar ik vraag me af of dat dus kan veranderen.. dat ie (één spoel?) na een tijdje dipt en dat dan de regelaar er geen fatsoenlijke gelijkstroom meer van weet te maken... 

Die dynamo op eBay is qua prijs wel interessant. Peter: heb jij daar ervaring mee? (imitatie / china denk)