Jump to content

Lekkende voorvork. 4e keer.

Recommended Posts

Goedemorgen TDM'ers,

Ik zit bijna met de handen in het haar. Ik heb voor de derde keer mijn voorvork keerringen (laten-)vervangen en wederom is links weer lek.

Er zit een nieuwe poot in, 3x nieuwe glijbussen + keerringen en door 2 verschillende kennissen gedaan. 1 met motorgarage, 1 zonder. 

Zie ik iets over het hoofd? De laatste keer is het 3 maanden goed gegaan. En na een dagrit droop het er gewoon uit tijdens een pauze.

De oliehoeveelheid is 100 procent in orde. Per sessie zelfs steeds wat minder in gegaan.

Heel erg bedankt!

Beste Rick,

Of er zit een haaltje aan het chroom van je vorkpoot of er is (weer) iets hards, vuil tussen gekomen.

Wat ik zelf sowieso doe telkens aan het begin van het seizoen, is de motor op de middenbok (voorvork zover mogelijk uit de veren) en vervolgens met waterprooof schuurpapier van 1200, of 1500 korrel o.i.d. mét een hele dunne olie zoals WD40 de chrome poot radiaal opschuren zodat alle ongerechtigheden er af zijn.

Inmiddels zitten mijn keringen er geloof ik al ca. 6 jaar zonder problemen onder. In dit voorjaar nog de veren vervangen door die van Hyperpro, zonder de keerringen te vervangen (wel de olie natuurlijk).

Wat verder ook goed helpt is een S-vormig stukje plastic uit een dunne plasticfles knippen (bijv. een 2 liter melkfles met vlakke zijde zonder ribbels) en de haak van het stukje plastic voorzichtig tussen de keerring en poot wurmen en rond de chromen poot draaien. Wel eerst de stofkappen naar boven schuiven.

De haakvorm van het plastic haalt dan vaak net een klein korreltje weg wat tussen de lippen van de keerring is gekomen.

Zorg er wel voor dat de vooras zonder spanning op de vorken is gemonteerd.

Mooie handleiding van Dave Moss: https://www.youtube.com/watch?v=qTve7M4zOlE

Succes!

Heb begin dit jaar ook de linkerpoot-lekkage laten verhelpen bij roadrunner, sinds een een maand of twee/drie lekt hij weer. Dan denk je dat een professioneel bedrijf toch wel kijkt naar evt. hobbels, knobbels, gleuven en ravijnen in een vork. Aardige gasten maar dit is toch niet normaal. Neem aan dat daar toch op word gecontroleerd. Kan het dan geen andere oorzaak hebben? Een slechte keerring misschien met een zwakke plek?

Edited by List
tekst aangepast
7 uur geleden zei List:

Aardige gasten maar dit is toch niet normaal. Neem aan dat daar toch op word gecontroleerd. Kan het dan geen andere oorzaak hebben? Een slechte keerring misschien met een zwakke plek?

Ach, jaren geleden eens de keerringen bij mijn eerste motor laten vervangen bij de motorzaak waar ik de motor ook had gekocht. Rekening met o.a. een liter olie afgerekend. Een jaar laten vond ik de voorvork veren nog steeds heel erg soft, dus een paar progressieve Hagon veren besteld en gelijk nieuwe olie. Let op: er lekte niets!

Voorvork open gemaakt en er kwam uit beide voorpoten samen één koffiekopje olie uit. Geen wonder dat die vering zo soft aanvoelde. Demping was nagenoeg afwezig.

Vanaf die tijd doe ik eigenlijk alles maar weer zelf, onder het mom: wanneer je het goed gedaan wilt hebben moet je het zelf doen :hobbybob:

5 minuten geleden zei Pieter H:

Daar kan je wel eens gelijk in hebben, als de boring voor de geleidebussen en/of voor de keerringen niet meer rond zijn...

Thanks! Klinkt aannemelijk. Ik kon hem echter alleen niet meer nieuw vinden. CMSNL heeft hem ook niet meer. Of zit ik bij het verkeerde nummer te kijken?

Of zal een andere tweedehands ook goed zijn?

Als nieuw niet meer te koop is...dan is 2e hands de enige oplossing. Er zijn 2e hands voldoende voorpoten te koop. Alleen al op dit forum bijvoorbeeld bij Robnieuw, Pieter H. en mijzelf. De kans dat een andere vorkpoot ook een probleem met onrond of beschadigd zijn heeft lijkt mij niet zo groot. Ik denk dat een op die manier beschadigde onderpoot komt van een aanrijding.