Jump to content

noppenbanden

Recommended Posts

• Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dat ziet er super uit zeg! Daar ga ik me verder in verdiepen. Mijn schoonpa rijdt een 1150GS en heeft al een keer een off road reis door Andorra gedaan. Hij zou het leuk vinden als ik met hem mee ga op zo’n reis. Vandaar dat de TDM850 die ik recentelijk kreeg een mooie aanwinst is. Een nieuw set Heidenau banden zitten er al op. 

Het zaadje was vorig jaar al gepland toen hij over de Noordkaap begon. Maar met de Honda Blackbird zag ik dat niet zo zitten.

Komende periode de TDM goed prepareren en dan is hij er klaar voor!

Edited by Super7
  • 2 weeks later...

Ik heb er Pirelli noppenbanden om laten leggen. Weinig ervaring met offroad, maar op straat plakken ze als kauwgum. Geen bocht is te gek. 

Het is natuurlijk niet een echte noppenband maar een 60/40.

Ik had het meer gedaan voor de looks, met een uitstapje naar een stukje onverhard. Is er alleen nog niet van gekomen afgelopen jaar. 

20200206_152028.jpg

Edited by RickBRG
Typfout.

Zo vat ik het inderdaad op, al ben ik ook geen banden expert! ;)

Op deze pagina staat wat uitleg https://motocamel.nl/offroad-rijden-motor-in-nederland/

Woensdag toevallig wat onverharde wegen meegepakt met de TDM; over het algemeen ging dat prima zolang de ondergrond stevig was. Toen het wat losser zand werd luisterde de voorband, een normale straatband, toch beduidend minder naar wat ik wilde. Leuk voor een keer, maar ik was blij toen ik weer op het asfalt reed!

Bij 80/20 wordt gedoeld op banden die gemaakt zijn voor rijders die 80% onroad en 20% (licht) offroad rijden. 60/40 duidt weer op 60% onroad en 40 (medium) offroad gebruik.80/20 banden hoef je niet veel van te verwachten als de ondergrond drasserig is. Daarvoor bieden ze te weinig grip. 60/40 banden hebben een veel grover profiel met brede ruimtes, waardoor ze veel meer grip kunnen genereren op losse of drassige ondergrond.

Edited by Japie

Okay, als mijn banden op zijn denk ik er aan om lichte offroad banden (80/20 dus) erop te zetten of die pirelli's 60/40 voor afentoe een TET ritje en onverharde bergpassen in de alpen.
Meestal rij ik toch op verharde wegen en vind het wel lekker bochtjes te pakken.
Tegen die tijd maar even dit topic terugkijken

Edited by List
4 uur geleden zei List:

Okay, als mijn banden op zijn denk ik er aan om lichte offroad banden (80/20 dus) erop te zetten of die pirelli's 60/40 voor afentoe een TET ritje en onverharde bergpassen in de alpen.
Meestal rij ik toch op verharde wegen en vind het wel lekker bochtjes te pakken.

List, eventjes! ga niet in het hoogseizoen, vergeet juni, juli en begin augustus.... Barst boven in van de muggen! Je kan je er geen voorstelling van maken! werkelijk overleven is het dan! Dus lekker in half september, dan wordt het weer koler en dat is met een pak aan lekkerder. Dus! succes :-)

Dickie Dick

4 uur geleden zei List:

En ben bang dat je 80/20 op veel stukken weinig grip hebt! Ik rij op 50/50 banden, en dat werkt prima op de TET!

Zoals je op de foto ziet is 50/50 geen garantie.... ijs ie verraderlijk, vorige week overigens. Voor jullie beeld, deze man is bijna 80! 

Dickie Dick

127067034_3473790879395424_8154099068870986358_o.jpg

12 minuten geleden zei DickieDick:

En ben bang dat je 80/20 op veel stukken weinig grip hebt! Ik rij op 50/50 banden, en dat werkt prima op de TET!

Zoals je op de foto ziet is 50/50 geen garantie.... ijs ie verraderlijk, vorige week overigens. Voor jullie beeld, deze man is bijna 80! 

Dickie Dick

127067034_3473790879395424_8154099068870986358_o.jpg

Hier waren spikes op de velg beter geweest

@DickieDick

Je praat over noord-europa maar ik pak wat tet'jes in de nederlands/duitse grensstreek nijmegen, achterhoek, noord-limburg (misschien ook ardennen) en wil in het voor- of najaar het alpengebied frankrijk / itali√ę doen (hopend dat dan het coronavirus geen invloed meer heeft).

De brave man had niks, hij loopt wel wat minder, maar hij rijdt des te beter! Het was nog een enorme tour om de GS uit de greppel te vissen!

De TET is daar vast ook heel erg mooi List. Ja ik hoop ook dat die onzin gauw voorbij is, heb mijn ouders lang niet gezien en wil zonder gezeur even met de TDM naar Nederland! Anyway, geduld denk ik!

Dickie Dick

• 4 weeks later...

oh jee ik ben wel een beetje laat met reageren ,maar ik vind de bandenverhalen altijd leuk.

ik ben een zeer ervaren off/allroad rijder,bij mijn andere cluppie ,de tenere club zijn er ook vaak vragen over dit [probleem].

de simpelste manier voor de leken is gewoon kijken naar het contactvlak met de weg.in het begin van het verhaal staat een foto  van een 

continental tkc 80 ,net als de michelin anakee wild  ongeveer 50/50.

het ziet er heel grof uit voor mensen die alleen straatbanden gewend zijn.

maar je kan er verbazingwekkend lekker mee scheuren over het asfalt,ze geven alleen een beetje een los,wiebelig gevoel.

maar als je hier eenmaal aan gewend bent hoef je je bijna niet in te houden op straat,en je raakt niet in de knoop als je wat los zand tegen komt.

ideaal als je bijvoorbeeld TET routes wilt gaan rijden.

dit soort banden zijn ook veel beter bestand tegen insnijden van scherpe stenen .

als je in het buitenland offroad een beetje gaat gassen  worden gewone straatbanden zo lek gesneden.

ook nog even het vergelijk van een tdm,en een bmw gs ,er is meer dan alleen het gewicht.

met een gs kan je offroad  verbazingwekkend lekker  boenderen,veel beter dan eigenlijk zou moeten kunnen.

tdm is offroad echt een onding en als het terrein een beetje oneffen wordt loop je direct tegen allerlei beperkingen op.

het verschil in rijplezier en mogelijkheden is echt enorm.alles kan natuurlijk maar is het ook leuk ??

er zijn in nederland verschillende aanbieders van offroad dagen.waar je een voorrijder hebt en een offroad motor kan huren.

rene koxks  in brabant. met honda  crf 450

arjan brouwer in putten met yamaha wr 450

in het oosten van het land zit een yamaha dealer die doet het met xt600

en ergens in limburg zit er een die het doet met de nieuwe T700 tenere.

en er zijn er vast nog meet te vinden offroad rijden is echt superleuk,maar als mensen dat eerst gaan proberen met een straatfiets als de tdm komen ze vaak van een kouwe kermis thuis.

@mwinter

Bedankt voor je tip,

is het ook zo dat de motor bij die 50/50 ineens een kiep/kantelpunt geeft in de bocht, net zoals bij de Pirelli peerbanden van vroeger?
Althans, dat ervaart een maat van me met zijn Triumph Tiger 900 (zijn overigens wel grovere banden).

En ja, met de TDM doe je geen echt Dakar- of enduro-werk natuurlijk, gewoon rustig off-road wat op de meeste TET's kan en de onverharde bergpassen.

We doen het er maar mee haha, mijn ervaringen waren redelijk en dat met wegbanden.

Scheelt misschien of je wel of geen ervaring hebt.

Ook handig om te weten dat met name op die bergpassen van scherpe stenen liggen waar je wegband sneller sneuvelt.

het is altijd lastig op te voorspellen wat een band precies gaat doen,het verschilt ook wel weer per motor.

dat kantelpunt wordt ook wel erger als de band grover wordt. die band op de tiger is een continental tkc 80 dat is een vrij vlakke band met hard rubber.

als die slijt wordt hij vierkant en lijkt het net een autoband.met dus meer kantelpunt. en verradelijk op nat wegdek. maar hij gaat wel weer lang mee.

ik vind het geen fijne band.maar ik ken er wel een paar die hem wel goed vinden.

de michelin anakee wild vind ik zelf erg goed.  deze is zachter,slijt dus wel sneller maar geeft meer betrouwbare grip als het nat is.en stuurt mooi rond.

bijna overal in europa zijn de paden rotsachtig.bergen zijn nu eenmaal van steenūüėĄ.

als ja ook alleen maar met een tdm hebt gereden weet je ook niet beter,als je maar lol hebt toch.

als je dan een keer op een offroad motor hebt gereden ben je meteen verpest.

• 2 weeks later...