Jump to content

noppenbanden

Recommended Posts

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met noppenbanden.
Naar mijn idee is dit niet echt lekker voor het bochtenwerk op de openbare weg, zowel kortte als lange bochten (afslagen, bergpassen e.d.).
Op onverharde bergpassen kun je met de normale wegband wel vooruit maar op paden met modder en los zand is dat minder.
Lijkt me ook leuk om wat routes te rijden van de trans euro trail vandaar dat ik denk aan evt noppenbanden te monteren maar als dat niet echt lekker rijdt op de normale weg vind ik dat de investering niet waard.

hallo,

natuurlijk moet je inleveren op stabiliteit op de weg, maar je moet ook niet de grofste banden kiezen.

Ik heb hier nog een setje Continental KTC70 banden op voorraad, die hebben als je rechtuit rijd een aaneengesloten rubberstrook.

dan rijdt je ook op de weg nog prima. Maar ook prima grip op bijvoorbeeld gravel.

Conti_TKC_70.jpg

Okay, de huidige banden zijn nog goed maar bij een vervanging (voor de vakantie bijvoorbeeld) tzt iets om aan te denken.
Gaat me dus niet zozeer om de stabiliteit rechtuit maar om lekker in de bochten te sturen op een geasfalteerd wegdek hoe dan het gedrag is.
Mijn maat heeft deze onder de triumph tiger, maar die lijken me dus te heftig voor op de gewone weg, zeker in de bochten

2148d662-5502-4d8e-9e1f-9375590a8716.jpg

Ik zou zelf niet snel TET gaan rijden met een TDM.... Afgelopen winter liet ik een TDM omvallen.... Het ding weer overeind zetten in m'n eentje lukte echt niet...

Vind overigens ook de GS 1250, Arfrica Twin of XTZ 750 te groot en zwaar. Mijn keus zou eerder zijn Yamaha XTZ 660, en ook bv de Enfield Himalayan. Niet te zwaar, geen hoge vermogens, voor de meeste gewone stervelingen meer dan genoeg om offroad te gaan.

@chris

ik ga niet alleen maar met een maat en je hebt die routes al hier in de buurt.

En inderdaad, hij viel een keer van de jiffy met volle bepakking, niet te doen alleen haha
Maar om te rijden lijkt me de tdm niet te zwaar of onhandelbaar toch?

Of zijn er andere ervaringen mee wat dat betreft.

Maar goed, ik ken die routes verder niet hoe die zijn, dat zal de ervaring leren.

Heb ook wel wat ervaring met trial rijden vroeger op bultaco's, 250 en 350 cc's, scheelt misschien.

Haha, ziet er goed uit!
Maar het gaat me er om wat deze banden naast het terrein nu doen mbt gebruik op de openbare weg met name in bochten.

Mooie site trouwens

Edited by List

@vensz

okay, zouden dan deze moeten zijn.

heb niet gekeken of ze ook voorbanden hebben maar dat zal dan ook wel

geven ook aan dat gebruik op de gewone weg goed is, ben benieuwd

https://www.bandenleader.nl/motor-band/heidenau/k60-scout/150-70-b18-70t-941431?utm_source=compare&utm_medium=google-shopping&utm_campaign=tyre&gclid=CjwKCAjw0On8BRAgEiwAincsHNJc5MAuUDzD0Yadwpf7qaf_iB6ZiVN-FxNFbKhrPA7ixT_J0FvszxoCrGAQAvD_BwE

Van de winter de huidige banden oprijden en dan even proberen

Hopelijk bevallen ze goed! Er was pasgeleden trouwens een ander topic waarin iemand een vergelijkbare bandenvraag had (iets met een lange onverharde oprit in Zweden?).

In dat topic vond ik ook deze link over de Heidenau op een TDM; klinkt positief!

Heidenau Scout als voorband en Mittas als achterband.

Ik moet veel door bos rijden en deze werken perfect.

Heb eigenlijk maar een opmerking, bij geluid van de banden, ze zingen wat, maar dat hoor je op den duur niet meer.

Groet

Dickie Dick

List, even voor je idee, er rijden in het clubje waar ik in mee rij ook hele dikke fietsen die de TET doen! GS1200, Varadero, V-strom en ik op mijn TDM850. 

De meeste rijden hier liever niet op het asfalt. de TET is hier en daar wel lastig maar met goede banden goed om te doen. Dan heb je een idee.

peter_bull_olsson_gs.jpg

peter_bull_olsson_gs2.jpg

peter_bull_olsson_gs3.jpg

@DickieDick

Zo, flinke club,

ik heb vandaag met mijn maat een stukje geproefd, leuk om te doen, hij op een triumph tiger met tractorbanden en ik op de tdm met gewone wegbanden. 

Afentoe draaide het achterwiel meer in de modder dan dat ik vooruit kwam maar dat mag de pret niet drukken, gewoon blijven zitten.

Op zich met gewone banden wel te rijden als je maar weet hoe je rijden moet ;-)

Soms wel bang dat de tdm uit elkaar zou vallen.

Kan de routes niet in de TomTom opnemen, mijn maat laadt ze in de Garmin.

Mooie uitdaging via TET helemaal naar Zuid Frankrijk maar ja, dat kost een paar dagen en met bagage is dat missien een minder idee ;-)

Als het meezit aankomend voorjaar o.a. de Via del Sale, Ligurischer Grenzkamm e.d. onverharde weggetjes nemen, denk dat dan een terreinband sowieso dan ook beter is ter voorkoming van lekke banden.

Bedankt, mooie plaatjes met vreemde nummerplaten, Duitsland?

Dank Skurlieburlie

Super7, deel van de TET waar we op rijden is werkelijk schitterend, met wat kleine aanpassingen kan een TDM dat makkelijk. Wat ik al eerder schreef, de ultra zware 1250GS doe dat ook fluitend.  Er zijn op YOUTUBE een hoop filmpjes te vinden van deze trail!

Heerlijk om te doen, maar een advies, vermijdt de zomer maanden, want dan is de trail het domein van de muggen en knotten! 

Dus dikke banden, 50/50 voldoet en gaan!

warme groet

DickieDick