Jump to content

Recommended Posts

Inmiddels heb ik de TDM 1991 zo’n twee weken en een inventarisatie gemaakt van het benodigd onderhoud. Na lange tijd stilstand staan de remmen vast, lekten de carburateurs, waren de keeringen vd voorvork lek en kon de motor wat TLC gebruiken.

Nu ben ik begonnen met lopend maken. Alarm uitgebouwd en benzine erin. Starten en lopen! Altijd weer een geweldig moment.

De carburateurs lekten de nodige brandstof dus heb ik deze gedemonteerd, ultrasoon laten reinigen en een nieuw pakkingsetje gemonteerd. Tevens de scheve plaatsing vd gas naald verholpen en de gas naald 1 gleufje laten zakken. Gas naald en buis zagen er goed uit, de motor heeft 15.000 km gelopen.

Ook nu was het starten en lopen. Totdat ik de choke geheel indrukte begon de motor onregelmatig te lopen en geeft de linker carburateur backfire als je heel langzaam het toerental opvoert. Met een flinke dot gas gaat het goed. Met de choke 1 klikje uit loopt de motor ook meteen een stuk beter.

Uit voorzorg de bougies gewisseld maar links blijft het probleem. De carburateurs zijn niet los van elkaar geweest, maar toch wil ik ze nog wel synchroon stellen. Dat staat voor vanavond op de planning.

Iemand een suggestie waar ik dit probleem mee zou kunnen tackelen? Hoor het graag!

Een te arm mengsel. Een te arm mengsel door een te lage afstelling van de gasnaald wellicht? Of een andere sproeier/kanaal wat nog niet helemaal open is?

Ik denk ook evt aan valse lucht. Want als je het toerental rustig opvoert trek je best wat onderdruk. Als hij stationair wat rijk staat, merk je het daar misschien niet zo. De rubbers nog eens natrekken nadat hij warm is geworden?

Edited by MipeTDM
typvout

Vanavond de carburateurs weer gedemonteerd en gecontroleerd en weer alles doorgeblazen. Monteren, starten en zelfde probleem. Na synchronisatie nog. Met wat remmenreiniger getest op valse lucht. 1 lekke aansluiting op de flens vh inlaatspruitsstuk. Beiden inlaatspruitstukken gedemonteerd en lekkage verholpen.

Starten... nu backfire op beide cilinders.

Wederom synchroon gesteld. Probleem nog steeds aanwezig.

Luchtfilter gemonteerd... geen verschil.

Mengselschroef staat drie slagen uit. Nog maar een keer met remmenreiniger op zoek naar of er sprake is van valse lucht.

Dus weer starten en???.... hij loopt als een zonnetje. 

Bijzonder, had liever wat gevonden dan dit. Morgen maar weer eens kijken of het blijven is. 

Goede tips trouwens MipeTDM, heldere diagnose waar toch het meest vanavond is gepasseerd. Thanks!

Edited by Super7

Afgelopen dagen nog wat getest. In de opwarmfase heeft de motor na het sluiten van de shoke bij lichtjes gas geven en dus met licht verhoogd toerental de neiging wat te sputteren met wat back-fire. Als de fan eenmaal is ingeslagen is dit euvel weg al hoor je dat hij rond dat toerental (1500-2000) toeren niet mooi rond loopt.

Ik weet niet hoe de motor heeft gelopen in het verleden. Die had 8 jaar stil gestaan. 

De gasnaald heb ik 1 gleufje laten zakken nadat ik de aanpassing heb gedaan aan de gasschuif waardoor de naald nu netjes recht in de gasbuis zit.

Mijn theorie is dat het mengsel in dit toerengebied toch iets te arm is waardoor de motor deze symptomen geeft. Door het hoger zetten vd gasnaald verrijk je het mengsel toch? 

Of zit ik nu in de verkeerde richting te denken? En in hoeverre is montage vh luchtfilterhuis belangrijk bij deze testen?

Hoor het graag!

Montage van het luchtfilter is best belangrijk. Een luchtfilter is een restrictie voor de lucht en door de extra onderdruk meer benzine. Het mengsel wordt hierdoor dus rijker.

Dus altijd afstellen met luchtfilter.

Dank voor je reactie Pieter! Wat zijn hierbij de handigste stappen? Ik heb de mengselschroeven nu beiden drie slagen uitgedraaid. Steeds een kwart slag extra?

Wat is het effect van het verhogen van de gasnaald? 

Ik denk het ook dat je daarmee moet beginnen (stationair schroeven). Je hebt problemem bij stationair (geen gas) en weinig gas begrijp ik. Zie IMS in het plaatje.

Verder kun je de naalden wel controleren qua diepte: met jouw modificatie moeten ze even diep zitten (uitsteken) als voor de modificatie. Hoeveel groeven verschil er nodig is dus niet van belang.

Zie plaatje: Clip position betekent de clip positie van de gasnaald dus.

1006