Jump to content

koelvloeistof lucht bij starten

Recommended Posts

Ik ruik de laatste tijd bij het starten koelvloeistof. Voor zover ik heb kunnen zien lekt ie niet...

Ook zat er nog genoeg in het tankje vor zover ik kon zien. All zag ik wel dat het kapje/dopje wat scheurtjes vertoont, gewoon rubber ouderdom lijkt het.

Verder blijft hij netjes op temperatuur en bij stoplichten enzo ruik ik verder niets....

Heeft iemand dit ook meegemaakt?

Zo te zien gaat het om een 900. Het probleem met het dekseltje van de thermostaat is typisch voor een 850, niet voor een 900.

Bekend probleempje bij het koelsysteem van de 900 ontstaat  als de slangetjes bij de vulopening van de radiator verwisseld zijn. Je verliest dan koelvloeistof.

De slangetjes worden losgenomen bij het kantelen van de radiator .

bij voorbeeld bij het wisselen van de bougies.  

Bovenste slangetje gaat naar het tankje, onderste slangetje gaat naar de chokeschuif op het injector blok

Edited by Nico

Het is inderdaad een 900, ik zal eens kijken of ik dat zo kan zien bij mijn motor of de slangetjes verwisseld zijn al denk ik van niet.

Ik heb hem nu 2 maandjes en hij heeft dat nu een week ongeveer...

• 2 weeks later...

Intussen nieuwe kapje geplaatst en een klein scheutje koelvloeistof erbij gedaan maar nog steeds met starten die geur... wordt tijd om de tank eens los te halen en luchtfilter eruit om alles eens goed te kunnen zien.

Vooralsnog verder lijkt hij niet te lekken voor wat ik zo kan zien en er zat genoeg vloeistof in het expansie vaatje....

Bij rijden kan ik het natuurlijk niet zien/ruiken, maar bij een stoplicht ruik ik ook geen koelvloeistofgeur...

wordt vervolgd

Eigenlijk gek dat je het ruikt bij het starten. Ik heb het zelf meegemaakt dat een klemmetje om een koelvloeistof slang onvoldoende vastzat. Daardoor lekte die een beetje en dat rook ik juist bij een warme motor. Ik denk dat je zoiets op den duur, als je het niet repareert, aldoor zal ruiken. Moraal ... Heb je alle klemmetjes gecontroleerd? Loopt er niet ergens een klein lekspoortje ?

1 minute ago, chris said:

Eigenlijk gek dat je het ruikt bij het starten. Ik heb het zelf meegemaakt dat een klemmetje om een koelvloeistof slang onvoldoende vastzat. Daardoor lekte die een beetje en dat rook ik juist bij een warme motor. Ik denk dat je zoiets op den duur, als je het niet repareert, aldoor zal ruiken. Moraal ... Heb je alle klemmetjes gecontroleerd? Loopt er niet ergens een klein lekspoortje ?

Nee, niets te zien, voor wat betreft de klemmen, ik kan ze zo zonder de kappen en tank los/eraf te halen niet allemaal zien...

Dat wordt de volgende klus :-)

Helaas is er iets wat een groot deel van m'n vrije tijd opvreet, werk... maar dat is een noodzakelijk kwaad.

Dat zorgt er wel voor dat ik motor kan (blijven) rijden 😀

• 4 weeks later...

updatetje, intussen diverse ritten gemaakt en geen koelvloeistof lucht meer geroken gelukkig. Vloeistofnivo

in het expansievaatje blijft ook hetzelfde...

Ik vermoed dat er nog ergens in een overloopje wat zat ofzo.

Afijn, ik denk dat het dus nu goed zit :-)