Jump to content

TDM 850 bouwjaar 1991

Recommended Posts

Beste TDM liefhebbers,

Afgelopen week kreeg ik van een goede bekende deze TDM uit 1991. Is gebruikt als vervoermiddel in het vakantieverblijf in Portugal. Eerste eigenaar.. en 15.000 km. Nadat hij een half jaar geleden is terug gekomen uit Portugal is de motor bij een motorzaak gebracht omdat hij niet wilde starten. Helaas kreeg de eigenaar te horen dat "hij inderdaad niet start" en dat het wel van alles kon zijn. Zelf kan ik wel e.e.a. verzinnen, neem bijvoorbeeld de benzine.... meer dan 8 jaar oud.

De bedoeling is om hem zo snel mogelijk naar huis te transporteren en te beginnen met het reinigen van complete brandstofsysteem, carburateurs etc. Het laatste voorzie ik dan meteen van nieuwe pakkingen.

Ik zal het verloop vd werkzaamheden wel een beetje bijhouden op deze site. (waar ik vandaag mezelf geregistreerd heb).

De eerste vraag die ondanks het nodige leeswerk nog niet is beantwoord; wat voor type is dit? de 3vd of de 4tx? Wat zijn de verschillen? Misschien dat er iemand is die me dat kan vertellen.

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Franc

2020-09-28 03.12.12-2.jpg

Mooie 3vd! De moeite waard om in ere te herstellen. Dit is de eerste generatie. (Donker blok en donker frame) de 2e generatie 3vd heeft een zilvergrijs blok en frame.

De uiterlijke verschillen tussen 3vd en 4 tx zijn duidelijk lijkt me. Het blok is op het oog hetzelfde maar inwendig nogal anders.

360° krukas VS 370°. Andere olietank. En nog wel meer.

Het uitlaat systeem is wel weer gelijk. Voor de rest heeft elk model zijn eigen schare fans.

Ze delen voor de rest nog wel meer onderdelen maar da's niet allemaal op te noemen. Als je het specifiek voor een bepaald onderdeel wilt weten moet je het maar posten.