Jump to content
Sign in to follow this  
Jan_TDM_4TX

Smeervrije motorfietsketting.

Recommended Posts

Las een interessant artikel:

Vele jaren leek het dat BMW motorfietsen principieel aan een onderhoudsvrije cardanaandrijving zouden vasthouden. Toch kwamen in het uitgedijde gamma ook motorfietsen met ketting. Die traditioneel allesbehalve onderhoudsvrij is. Tot nu, laat BMW weten.

Tenminste, als je een BMW S 1000 RR of XR hebt, en wat extra geld erin steekt. Daarvoor brengt het merk als optie een onderhoudsvrije M Endurance ketting. Eventueel als set met tandwielen erbij te leveren. Kost als optie bij een nieuwe motor maar € 100,-.

Los komt de ketting op € 286,08, met tandwielen erbij bedraagt het kostenplaatje € 425,59. Dat alles met Duits BTW-tarief van 19%, in Nederland wordt het wat duurder.

Diamond Like Carbon

Het grote geheim zit in een DLC-coating tussen de pennen en hulzen van de kettingschakels. Hé, dat DLC kennen we uit auto’s. Toegepast als coating in cilinders, waar het diamantharde spul de zuigerwrijving en cilinderslijtage fors vermindert.

Net als diamant is het puur koolstof, maar dan ‘tetraedisch amorfe’ koolstof, zonder bling-bling-effect. Maar evengoed keihard en slijtvast.

afbeelding.png.c1889ec398e4425a1becfe3452d8c82a.png

Niet smeren, niet spannen

Er zit permanente smering in de schakels, opgesloten tussen X-vormige keerringen. Uitwendige smering is levenslang niet nodig, aldus BMW. Ook is er geen noemenswaardige slijtage tussen pennen en hulzen in de schakels.

De ketting wordt daarom niet geleidelijk langer en hoeft nooit bijgespannen te worden. ‘Zo goed als een cardan, wat onderhoudsvrijheid betreft, claimt BMW. En met het gladde DLC veel minder wrijving, al vermeldt BMW niet hoeveel dat in aandrijfverliezen zou schelen.

Kettingen met andere afmetingen komen nog. Geschikt voor andere BMW-modellen, mogelijk ook voor andere motormerken. Want het lijkt of er geen aangepaste kettingtandwielen bij nodig zijn.

afbeelding.png.f53d87405977ba2b8d76aa5da56d4991.png

Een B.M.W. / Regina reclame artikel waar ook nog eens één en ander op af te dingen valt....

Op een Yamaha TDM forum.

Je moet maar durven

Edited by Nico
typefoutje

Ik vind dit artikel geen probleem. Ik had het al gelezen. We moeten ook op een TDM forum open staan voor nieuwe ontwikkelingen die mogelijk ook voor ons interessant zijn.

Ik zie ook wel zeker 1 nadeel, de prijs. Voor dat geld kan je 2 reguliere sets kopen, daar heb je zo'n 40.000 km plezier van. Uiteraard met het 'nadeel'van onderhoud. Verder vraag ik mij af of het wel mogelijk is om met gewone tandwielen en zo'n nieuwe ketting te rijden. Als die ketting werkelijk zo hard is als ze voordoen zullen die standaard tandwielen vermoedelijk sneller slijten.

Zoals ik al zei, er is wel één en ander op af te dingen. De lichtere ketting met hoogwaardige materialen is niks nieuws. Ik zie in de beschrijving van de "nieuwe" ketting niks nieuws. Het plaatje en de "gelikte" tekst moet het doen. Denk dat de prijs in geen verhouding staat tot de extra levensduur, als die er al is.

Als het op een Alibaba pagina had gestaan had niemand het serieus genomen, maar nu er BMW op staat is het ineens wereldnieuws en wordt zelfs hier als nieuws gebracht.

Maak mij sterk dat de "nieuwe" ketting in China of India geproduceerd wordt., Daar zitten n.l. nagenoeg alle toeleveranciers van BMW.

1 hour ago, chris said:

Ik vind dit artikel geen probleem. Ik had het al gelezen. We moeten ook op een TDM forum open staan voor nieuwe ontwikkelingen die mogelijk ook voor ons interessant zijn.

Ik zie ook wel zeker 1 nadeel, de prijs. Voor dat geld kan je 2 reguliere sets kopen, daar heb je zo'n 40.000 km plezier van. Uiteraard met het 'nadeel'van onderhoud. Verder vraag ik mij af of het wel mogelijk is om met gewone tandwielen en zo'n nieuwe ketting te rijden. Als die ketting werkelijk zo hard is als ze voordoen zullen die standaard tandwielen vermoedelijk sneller slijten.

Zouden ze die niet als set met ook tandwielen met zo'n laagje? Ik zou wel zo'n set willen kopen denk ik.

Als alternatief zit ik ook nog naar een oiler te kijken, als ik diverse dingen dáárover lees zorgt het ook voor een behoorlijk verlengde levensduur .....

Als ik het artikel lees zijn er nu ketting/tandwiel sets voor Beemers.. Tandwielen zijn volgens mij tamelijk specifiek voor een merk/model. Mogelijk gaat Regina sets leveren voor andere merken. Ik ben nooit aan een oiler begonnen. Gewoon om de x  km's de motor op de bok en smeren maar.