Jump to content

Kleppen stellen


Recommended Posts

Hoi, ik wil binnenkort de kleppen van mijn TDM850 (4TX2) gaan stellen, rond de 40000 km. Nou zie ik hier niet tegen op, maar ik wil goed voorbereid aan de slag gaan. Het ziet er een beetje krap uit allemaal (net als andere delen van de TDM... Ik heb al met de zoekfunctie op het forum en elders rondgeneusd.

 

Nu heb ik toch een paar vraagjes vooraf voor onze ervaringsdeskundigen:

-Hoe zit het met de olie- vulpijp/slang richting de olietank? Die lijkt nogal in de weg te zitten, en het werkplaatshandboek rept daar niet over. Kun je die aan de kant duwen of moet hij eraf?

-Ketting aan de tandwielen tie-rippen, of gewoon de hele zaak opnieuw op tijd zetten op het eind?

-Kom je met een momentsleutel weg ivm de ruimte?

-Welke cylinder is nummer 1? Misschien niet zo spannend, maar meestal is dit distributiezijde? Waarschijnlijk zie je het wel zo aan de stand van de kleppen.

 

Link to post
Share on other sites

De olievulslang kun je gewoon wegduwen; de slang is flexibel genoeg meen ik (hij zat mij iig niet in de weg). Op tijd zetten is op zich ook goed te doen, zolang je maar de timing achteraf dubbelcheckt (ook met cable ties). Je vraag over de momentsleutel snap ik niet helemaal. Ik had in ieder geval genoeg ruimte, als je dat bedoelt. Welke cilinder nr. 1 is weet ik zo gauw ook niet 😛

 

Succes!

Link to post
Share on other sites

cilinder 1 is aan vliegwielzijde

na terugplaatsen van de nokkenassen proberen of je ze met de hand aan het tandwiel kunt draaien, met name de inlaatnokkenas wil wel eens klemmen.

vooral de kapjes niet strakker dan 10Nm vastzetten.

loopt je nokkenas vast, dan breken de tandjes van het dristributietandwiel op de krukas.

en dat is geen los te vervangen tandwiel....

wij kunnen het repareren, maar los van de complete demontage van het blok, is het een erg prijzige reparatie.

 

succes!

 

Pieter

Link to post
Share on other sites
41 minuten geleden zei MipeTDM:

Dank jullie wel voor de antwoorden!

Ik bedoelde inderdaad of je met de momentsleutel bij de nokkenas kapjes komt, om deze vast te zetten.

kleine momentsleutel gebruiken en tussen duim en wijsvinger vasthouden bij het aantrekken..

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Ik heb inmiddels eea uit elkaar liggen, en mij viel iets op aan de timing van de nokkenas.

Zie de foto's van inlaat merktekens en uitlaat merktekens.

De krukas heb ik op BDP van cylinder 1 staan mbv de merktekens. De kettingspanner is hier nog niet los, die heeft nog 6 tikjes over trouwens.

-De uitlaat nokkenas staat precies goed.

-De inlaat lijkt wat verlaat te zijn: de tekens staan niet in lijn met het pakkingvlak?

Is dit minder dan een tand (binnen de tolerantie? Of staat hij toch een tandje verkeerd?

 

 

IMG_20201026_143612491 (Large).jpg

IMG_20201026_143707501 (Large).jpg

Edited by MipeTDM
Link to post
Share on other sites

PieterH, ik kom liever een keer bij je langs..... dus dit voorjaar wil ik met mijn fiets naar NL en dan tegelijk dit bij je laten doen?! Hoe lang ben ik hem kwijt?

Niet dat ik vies ben van zwarte handen, maar ik begrijp dit niet, dit gaat me tever! 

 

Klein snappertje!

 

Dickie Dick

Link to post
Share on other sites
5 uur geleden zei MipeTDM:

Het gaat om de streepjes op de tandwielen, met E (exhaust) en I (inlet) erbij. Deze moeten parallel staan aan de rand van het motorblok, volgens het werkplaatshandboek. Bij het linker tandwiel is dit niet helemaal het geval.

Niet te druk om maken na 40.000km. Foto geeft ook een schuin en wellicht enigszins vertekend beeld.

Bij mijn 900 was de stand na 120.000km met een inbussleuteltje als maatlat:

 

P1020141a.JPG

 

Op het engelse forum kreeg ik de boodschap dat het er na een nieuwe nokkenasketting net zo uitzag.

Dus heb ik het lekker zo gelaten en de TDM rijdt als een dolle :]

Link to post
Share on other sites
Op 11/2/2020 om 4:19 PM zei Pieter H:

Wil je een perfecte afstelling van de timing, dan moet je de tandwielen aanpassen door van de boutgaatjes naar sleufgaatjes. Dan kun je de nokkenassen perfect timen. Zo hebben we dat ook bij de TRX racer gedaan.

Bedankt voor de info, klinkt goed! Bij mijn auto werkt dat ook zo. Dat is iets voor de volgende keer ;)

 

 

Link to post
Share on other sites

Alle imitatie plaatjes worden op 0.05mm geleverd, ik heb nu ook een leverancier gevonden die op 0.025 levert.

Dus bijvoorbeeld plaatje 1,675 is mogelijk.

Maar:

Eigenlijk is het niet echt nodig voor normaal weggebruik, de marge in de speling is voldoende groot.

Link to post
Share on other sites

Klopt, het is niet perse nodig die 0.025 mm, maar ik vind het op een of andere manier prettiger om in het midden van het bereik uit te komen voor alle kleppen😇. Als we dan toch bezig zijn...

 

(Voor wie ondertussen het spoor bijster is ;)) bijvoorbeeld:

als je een krappe 0.15mm klepspeling meet (wat 0.15 tot 0.20mm mag zijn), wat dus gelijk is aan de minimale maat:

-Bij het plaatsen van een 0.05 mm dunner stelplaatje zit je dan gelijk op 0.20 mm klepspeling, de maximale maat.

-Met een 0.025 mm dunner stelplaatje zit je op 0.175mm, wat precies in het midden van het 0.15 tot 0.20mm bereik is.

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information