Jump to content

Uitlaat en achterveer


Recommended Posts

Hi,

 

Op de ‘loop of sloop’ 3VD die ik opgepikt heb zitten 2 onderdelen waarvan ik de ‘waarde’ niet kan inschatten. Niet zozeer financieel maar meer als upgrade tov de originelen of dat wat ik wel ken.

 

Het gaat om een uitlaat ‘Laser Performance’  ( ik ken de prostock en 31-5082 ) en een WP achterveer.

 

Heeft iemand meer info over deze 2 onderdelen ? Ik kom niet echt iets tegen op het internet.
BVD Rob

 

8DEB4395-51E2-405A-9844-BA2365131C11.jpeg

FAF6C345-F1B4-4D4E-9354-40FDB7EC3F62.jpeg

Edited by robnieuw
Link to post
Share on other sites

Hi Rob, een wp achterschokbreker  is een aanwinst. Eventueel helemaal te demonteren en te onderhouden door specialisten als HK of Hyperpro. Ik heb dezelfde onder mijn 3VD. Als de Laser uitlaat aan 2 kanten zit is het mi gewoon een Prostock. Uitlaat gewoon een kwestie van luisteren klinkt ie lekker...dan een aanwinst.

 

Link to post
Share on other sites

Een instelbare WP schokbreker is gewoon een top onderdeel op elke motor. Sportdempertjes idem dito 👍. Die twee onderdelen brengen de helft van je aanschafwaarde al wel weer op. Tenminste als je niet meer hebt betaald dan die beste man wilde ontvangen 😉

Link to post
Share on other sites

Ik had een ondeugend bod gedaan van €175. Hij wilde er echt €250 voor hebben. Met overschrijf, schorsing en transportkosten (uitbesteed) is de motor mij €350 schuldig. Dat vind ik prima voor een motor met een paar leuke onderdelen. 
 

Maar ik sta in dubio want hoewel ik van tevoren het blok eigenlijk al afgeschreven had en ik overwoog de hele motor te slopen, vanwege het uit de 2e versnelling springen , ga ik nu twijfelen. 
 

Want wat is het geval : ik heb in de papieren een dyno-test gevonden uit 2015. Daarin wordt melding gemaakt van snelle nokkenassen en Laser dempers. De verkoper heeft dat gemeld maar ook dat de motor al 5 jaar stilstond. Conclusie .. de nokkenassen zijn wellicht nieuw en na afstelling op de dyno kan de motor niet veel gelopen hebben voordat hij uit de versnelling ging springen. Heb bij de onderdelen ook open luchtfilters gevonden. Hij loopt wel maar spuugt uit de carb . en ploft/knalt heel erg.
 

Misschien moet ik toch overwegen de versnellingsbak te laten herstellen. Maar weet niet of dit (financieel) de moeite is. 
 

Misschien kan iemand adviseren ..

 

groet Rob 

 

 

 

 

C7C23A2A-E630-4603-93A1-1C401DC733DA.jpeg

Edited by robnieuw
Link to post
Share on other sites

Dan heb je hem goedkoop gekocht. Ik had een poging gedaan om de Lasers te kopen. Had hem 100 euro geboden met inruil van de originele. Alles was geregeld maar hij wilde niet verzenden. Bij het eerste contact gaf hij aan dat hij 500 euro voor de complete motor wilde hebben. Dus prima deal. Waarschijnlijk ook nog wel na reparatie.

Link to post
Share on other sites

Alles wat je kan of wilt doen met een motor valt en staat bij wat je zelf kunt doen. Kan je zelf een blok openhalen en de versnellingsbak repareren...kan een leuk en snel project worden!

 

Edited by chris
Link to post
Share on other sites

Ik denk hele goede koop. Alleen al voor de onderdelen. Een blok open maken voor de versnellingsbak zou voor mij wel een uitdaging zijn. Althans nog nooit gedaan. Miss. ruilblok erin? Aan het mooie achterwiel te zien is de motor voor de rest wel netjes? Die uitdraai vind ik wel een dwarrel lijn. Of heeft een peuter die getekend? Op een officieel Moto Port papiertje. Ik heb laatst ook een uitdraai laten maken bij Pieter maar die lijn loopt toch wel iets strakker. Ook met open filters en snelle nokkenassen en open dempers.

Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei appie26:

Ik denk hele goede koop. Alleen al voor de onderdelen. Ik heb laatst ook een uitdraai laten maken bij Pieter maar die lijn loopt toch wel iets strakker. Ook met open filters en snelle nokkenassen en open dempers.


Ja, prima koop. Heb nog een rode dus ik kan evt. onderdelen overzetten en de rest verkopen of ik kan m opknappen en de oude rode verkopen. Hoe dan ook, ik val er geen buil aan.

 

Op hoeveel pk ( winst ) kwam je ? De moeite waard ? Dat dwarrelen lijkt of de test pas bij 2000 toeren begon en iemand creatief is geworden bij het uitleggen waarom ...

Link to post
Share on other sites
2 uur geleden zei RBS:

Dan heb je hem goedkoop gekocht. Ik had een poging gedaan om de Lasers te kopen. Had hem 100 euro geboden met inruil van de originele. Alles was geregeld maar hij wilde niet verzenden. Bij het eerste contact gaf hij aan dat hij 500 euro voor de complete motor wilde hebben. Dus prima deal. Waarschijnlijk ook nog wel na reparatie.


Als de Lasers, zoals Chris zegt, waarschijnlijk Prostocks zijn dan zijn ze erg luid😜


Hij was ook niet echt happy. Vond het eigenlijk te goedkoop. Herhaalde dat een paar keer. Waarom zeg je dan ja tegen mij ? Er waren wel anderen nadat de deal met mij was gemaakt maar hij hield zich aan de deal met mij. Dat is dan weer netjes 👍 
 

sorry Vincent dat ik quote gebruik maar anders wordt het lastig om overzichtelijk 3 personen te antwoorden.😉

Edited by robnieuw
Link to post
Share on other sites
13 uur geleden zei robnieuw:

Op hoeveel pk ( winst ) kwam je ? De moeite waard ? Dat dwarrelen lijkt of de test pas bij 2000 toeren begon en iemand creatief is geworden bij het uitleggen waarom ...

 

Hij heeft nu 80 pk op het achterwiel en 89 Nm koppel. Dat lijkt niet zo veel als je dat vergelijkt met de specs van een 850 maar die waardes zijn op de krukas en onder ideale omstandigheden gemeten. Dit is de real deal wattie op het asfalt drukt.

Hij  gaat echt veel vlotter van zijn plek. De vorige eigenaar had de motor met dit blok ingeruild omdat hij hem te uitdagend vond. Nou...... dat klopt!!!

Nadeel is dat hij veel meer (net als de baas) een bloedhekel heeft gekregen aan slakkengangetjes. Dus met 50 km/u door de stad vind ie niet zo leuk.

Dan sissen en puffen de open filters en bokt ie hier en daar.

Op te lossen door een set flat slide carburateurs erop te zetten maar die zijn nieuw haast duurder dan de dagwaarde van de motor. En 2e hands wordt lastig ben ik bang....

OF op te lossen door de buitenweggetjes op te gaan en het gas open te trekken! Dan wordt het leuk! Dat van bocht naar bocht schieten is behoorlijk verslavend.

Dus als je wel houdt van een beetje pit en karakter dan zou ik flink gaan nadenken om dat blok proberen te redden.

Link to post
Share on other sites

80 pk op het achterwiel is een flinke vermogenswinst. Denk dattie normaal zo'n 72 pk ft op het achterwiel, als de krukas pk af fabriek 78 is ?

 

Dan snap ik de waardes van de dyno hierboven niet zo goed. Verwacht daar al een hoger vermogen te zien en zo te zien komt ie op 73 ?

 

Als ik de versnellingsbak (heb trouwens nog een oude liggen) voor een redelijke prijs kan laten herstellen dan lijkt het me leuk om hier een 'racer' van te maken .. als dat lukt kan ik de jacht openen op flat-slides. Met de Laser uitlaat , WP veer en open luchtfilters moet dit een leuk project kunnen worden.

 

 

Edited by robnieuw
Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei robnieuw:

Met de Laser uitlaat , WP veer en open luchtfilters moet dit een leuk project kunnen worden.

Ik heb laatst nog op een vlgs mij originele TDM gereden en dan kun je weer de aanpassingen zoals vering, uitlaten etc. etc. waarderen. 

Een TDM is leuk, maar een aangepaste TDM is nog veel leuker!

Link to post
Share on other sites
4 uur geleden zei Pieter H:

Je kan de versnellingsbak alleen herstellen door het hele blok te demonteren.

wellicht is het handiger om de sportnokkenassen over te zetten in een ander blok.

eventueel compleet met cilinderkop.


Dat is ook een optie 👍.  Dan ga ik de ‘ oude rode ‘ opleuken. Ga ik zeker over nadenken en in kaart brengen wat daarvoor nodig is. Misschien ook gelijk cilinder en zuigers ? Die zijn een stuk jonger . 41.000 vs 120.000 km. Thx Pieter.

Link to post
Share on other sites

Klopt. Maar Pieter en ik hebben maar besloten dat die 92 pk teruggerekend moet zijn geweest naar krukas pk's. Want ik heb er alleen dempers op met dB killers en toen bij Hielke waren het compleet open dempers. Voor de rest is hij onveranderd. Het zijn de originele carbs met aangepaste sproeier bezetting. Om op een betaalbare manier aan flatslides te komen zal idd alleen op zo'n manier kunnen ben ik bang..... Maar ze zijn heel erg zeldzaam vrees ik.....  Of de postcode straatprijs...... Dat is me eerder gelukt.

Link to post
Share on other sites

Als je dan toch zaken uit elkaar gaat halen.... Meteen koprevisie doen...lichte hoon erdoor, andere veren, klepseals vernieuwen, kleppen netjes stellen. Loopt ie zonder olieverbruik en lekker snel... Dan nog die andere carbs...kost wat, heb je ook wat... Wp veer zal je dan nodig hebben...

Leuk project...😊

Link to post
Share on other sites

Voor de geïnteresseerden:

ik heb nog een 3VD krukas met Carrillo drijfstangen, cilinderblokje met Aries hoge compressie zuigers, extreem geslepen racenokkenassen, setjes vergrootte kleppen...

Dat kan een heel fijn 3VD motorblok worden...:D

 

Misschien bouwen we het deze winter nog wel op.. niet goedkoop, maar wel errug goed!

Link to post
Share on other sites

Tsja... Wel off topic..maar als we dan toch de fantasie er op loslaten..

Dit plan van Pieter doet denken aan de TDM Bott racers... Blok opvoeren, een ring op de carterpan om meer olie mee te kunnen nemen, toen een eigenbouw frame... En rijden tot ie stuk ging. Zou nu iets eenvoudiger zijn... Opgevoerde blok in een TRX frame, wielen , voorvork en achterbrug van een YZF. Alhoewel, zoiets bestaat natuurlijk al, Theo heeft zoiets gebouwd, en Pieter ook, hij heeft er alleen per ongeluk een 900 blok ingehangen. Leuke dingen... Kunnen TRX-en al meedoen in classic races?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information