Jump to content

TDM900A uit 2005, wat aandacht nodig

Recommended Posts

• Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Op 9/8/2020 om 3:01 PM zei Prop-er:

Ha Proper, bedankt. Blijkbaar is het vervangen van de dashboardverlichting nog wel een k*tklusje, wellicht later. 

Maar het aangaan en weer uitvallen van de verlichting, hoe zit dit? 

Dat de helft aangaat op contact, en de rest erbij aangaat bij starten kan ik begrijpen, maar dat het onderweg steeds aan en uitgaat niet... best irritant als je in het donker rijdt.. 

• 2 weeks later...

Zo, de TDM staat binnen voor groot onderhoud! 
wat gaat er gebeuren:

- led koplampen monteren + doubletronics 

- afstellen (ik kreeg met de originele lampen al regelmatig knippers...)

- nieuw luchtfilter (eerst een autoluchtfilter erin bouwen. Mocht dit bevallen, prima. Anders is een K&N Filter zo gekocht, maar dat kost 10x meer als een filter. 
- oliewissel + filter (putoline 10W40, nu zit er 15W50 in van de vorige eigenaar)

- nieuwe handvatverwarming

- telefoonhouder incl. Draadloos laden (elektravoorziening naar dashboard toe opnieuw)
- schoonmaken 

- polijsten lakwerk

- inspectie benzinetank, anders schoonmaken tank/pomp/filter.

verder nog de volgende vragen:

* de afdekkap van mijn voorvorken is wat poreus/gesmolten. Volgens mij puur het kapje, ik merk bij het rijden hier geen problemen. 
is dit een bekend probleem? Is het makkelijk te vervangen of moet hiervoor de hele vork eruit? 

* de kroonplaat is erg bekrast doordat er denk ik altijd een sleutelbos overheen ligt tijdens het rijden. Ik kan deze met wat moeite spuiten, maar zijn er slijtvastere opties? Folie? 

904094DB-7481-4283-BE70-809ED26EFF2A.jpeg

BDAEE7EF-AD72-49DA-9C01-5716092D911B.jpeg

Allemaal leuke klusjes, lekker even de tijd voor nemen.  De stofkap is van binnen uit geroest. Voor het vervangen van de stofkap moet inderdaad de vorkpoot eruit. Vermoedelijk is het onder die verroeste stofkap een rommeltje, dus dat ook lekker schoonmaken. Hoop dat de seals niet aangetast zijn.

Inmiddels al een stukje onderweg. 

2x LED koplampen en het kleine lampje vooraan in LED uitgevoerd, doubletronics aangesloten en netjes gesoldeerd weggeknoopt (scotch-lock heeft niet mijn voorkeur). 

Ook de nieuwe handvatten met verwarming gemonteerd en de nieuwe telefoonhouder met ingebouwde oplader. Deze moet ik nog aansluiten (is geschakeld en beveiligd met een zekering). 

Het luchtfilter is onderhanden genomen, zie ook de foto met de hoeveelheid vuil in de lamellen. Een filter van een nissan note is exact de juiste afmeting (buiten 227x168mm) en past, na het weghalen van het oude filter + rooster exact in de uitsparing. klein randje kit eromheen en het zit luchtdicht. En dat voor 7 euro.

Via Pieter nieuwe stuurgewichten besteld, echter toen ik ze erin draaide stak er nog een stuk uit. Na contact te hebben met Pieter een aantal oplossingen: handvatten verder naar buiten brengen zodat dit eroverheen schuift, de gewichten afdraaien zodat die verder in het stuur komen of nieuwe gewichten bestellen. 

Ik heb gekozen voor de eerste oplossing. Eerst even gevoeld op de motor hoe dat zit, maar het effect van 1cm verder naar buiten is nihil dus dat uitgevoerd. Ziet er een stuk beter uit zo.

Inmiddels ook nieuwe olie met oliefilter besteld en nieuwe koelvloeistof (moet toch los voor de bougies), en nieuwe stofkappen voor de voorvorken. 

Het wordt dus iets groter onderhoud, maar beter alles goed doen als straks weer moeten klooien. 

Stuurgewichten eerst.jpg

Oude situatie: stuurgewichten maximaal in stuur gedraaid, ruimte over.

Stuurgewichten compleet.jpg

Nieuwe situatie: stuurgrepen etc allemaal 1cm naar buiten, past stuk mooier.

vies.jpg

Oud filter, vies!

IMG_8249.jpg

Nieuwe filter ligt klaar om in te bouwen!

nog wel wat te poetsen.jpg

nog meer te poetsen.jpg

Nog een hoop poetswerk te doen... 

Edited by SjoerdvR
1 uur geleden zei Pieter H:

waarom geen passend filter besteld?

Hoi Pieter, 

Dit filter is op, en moet je dus toch al weggooien. 

Ik las https://www.tdm-yamaha.heliohost.org/?page=FL9 hier een interessant stuk over het gebruiken van een autofilter element. 

Aangezien een nieuw filter of 25 euro, of 75 euro (K&N) kost, en dit autofilter 7 euro was ik wel eens benieuwd hoe dat bevalt. Immers, weggooien en een nieuwe kopen kan altijd nog. 

En deze past ook heel goed.

Bougies wisselen... nodig?! 
best een verschil, zo al. 

olie is eruit, koelvloeistof ook, automatische choke ook schoongemaakt (let op: terugzetten met inbusboutjes, wat een k*tschroeven!) 

Morgen de voorvorken er maar uitplukken. Zaterdag komt het spul binnen en kan die weer in elkaar.. 

AA42D05A-A47F-4B6E-9D02-2983E3E0106B.jpeg

C9F2E2AE-998A-4F72-8BF1-86C75DF8610D.jpeg

Weer wat verder geknutseld. 
choke teruggeschroefd met inbusboutjes. 
Radiateur weer teruggeplaatst. 
motor aan de voorkant opgebokt, remmerij, abs en voorwiel verwijderd, en vorken eruit. 
die ABS sensor zat echt knoepert vast, maar met veel heen en weer bewegen is die losgekomen. 
de stofkappen van de vorken verwijderd. Daaronder ook roest, wat neergeslagen was op de montageclip bovenaan in de vork. Met WD40 en een oude tandenborstel, schroevendraaier en staalwol het meeste weggekregen. Het lekt niet dus vanmiddag gaan de nieuwe kappen erop. 

ook gelijk het spatbordje gepolijst, mijn eerste machinale polijstwerkje, dat smaakt naar meer! 

4921B052-D3B0-43B5-830E-B1BC098A14AC.jpeg

B620612B-F491-4F82-B241-9B72F0509C2F.jpeg

A24FFC9B-E6B8-4A88-8691-90F47A6CF750.jpeg

066F201F-11BB-4925-A08A-A2B2A9D7FBF2.jpeg

2E4980EA-C210-402F-B869-A7E76D3685C8.jpeg

E9B059C0-7148-48CA-AD76-E72005A80732.jpeg

Posted (edited)

Ik ben een poosje zoekende geweest wat hiervoor geschikt is, maar ook voor de auto. 
vanwege mijn meubelmaak-werkzaamheden heb ik diverse schuurmachines met instelbaar toerental. In dit geval de Makita BO6050J gebruikt, met een medium pad 150mm, de meguairs Ultimate compound als stap 1, afgewerkt met wax/polish. 

compound:

https://www.winparts.nl/schoonmaken-beschermen/auto-poetsen-en-waxen/c1814/ultimate-compound-g17216/p241119.html

wax:

https://www.bol.com/nl/p/meguiars-a1216-cleaner-wax-liquid-473ml/9200000022068713/?Referrer=ADVNLGOO002060-G-92045965578-S-863171976905-9200000022068713&gclid=Cj0KCQjwwuD7BRDBARIsAK_5YhXMzzMpDQO9_VQjg98bQVm9s_p0QYLcBfm_7EUg9TitBXb4ZhZHsD0aAuayEALw_wcB

150mm is voor een motor eigenlijk te groot. De helft was al goed genoeg. Maar ik heb eenmaal deze machine, en heb daarnaast ook nog een VW caddy dus daar kan het niet groot genoeg. 

Edited by SjoerdvR

Ik zat te denken aan een haakse slijper met variabel toerental. Moet alleen nog even uitzoeken of er goede opzetstukken voor te krijgen zijn. Deze had ik op het oog, niet al te duur want zo vaak zal ik hem niet gebruiken:

https://www.hbm-machines.com/producten/electrisch-gereedschap/hbm-electrisch-gereedschap/hbm-125-mm-profi-variable-haakse-slijper?channable=0107986964004d504e3834333411&gclid=Cj0KCQjwwuD7BRDBARIsAK_5YhV-y5YyEbWQP-t0yBCQo52UfSBW7JGdX2H_hlYn8PwXHXzymIauvvMaAh66EALw_wcB

of deze is ook wel handig

https://www.hbm-machines.com/producten/polijsten/polijstmachines/hbm-profi-polijstmachine-op-accu-100-mm

Edited by RBS
Posted (edited)

Weer wat verder...

Voorvorken weer gemonteerd, stofkap met kopervet. 
Koelwater, olie weer gevuld. Alles nagelopen en starten maar! Loopt mooi rustig, choke regelt automatisch het toerental als hij opwarmt. Netjes 1200 tpm stationair. 

kroonplaat gespoten, sleutelkrassen toch niet fraai... 

achterbrug volledig schoongemaakt. Een berg oud vet en vuil verwijderd. 
begin zo langzamerhand aan te komen bij het polijsten van het koetswerk en de afbouw...

ACF1F70C-7FA2-459B-9B9B-7D50530C65D0.jpeg

Kroonplaat voor:

E37F594A-9F78-4B02-81D9-11F83183A6CF.jpeg

Kroonplaat na:53669C57-2D4A-46EC-B30A-9DC4F7CFF243.jpeg

Blijven poetsen...

D89C5A02-9F65-40DC-BD5F-B0ECD41EF363.jpeg

Edited by SjoerdvR
40 minuten geleden zei Super7:

Netjes gespoten die kroonplaat. Alles afgeplakt of gedemonteerd?

Afgedekt met karton, stuur en contactslot + chrome werk afgeplakt. Vorken waren nog niet gemonteerd. En heel lokaal spuiten :-)

Alles gepolijst.

voor de liefhebber een paar stappen-foto’s. 
Begin met de polijstpad goed in het polijstmiddel te zetten. Vervolgens een aantal stippen te drukken op het te polijsten deel. 
vervolgens op een laag toerental (1000rpm) even inpoetsen, en op hoger toerental (3000-4200rpm) polijsten. Ongeveer 2cm per seconde. 
daarna met een zachte doek uitwrijven. Vervolgens alles een nieuwe laag wax geven en dat ook weer uitpoetsen. 

Morgen alles weer monteren, en dan is het onderhoud gedaan! 

nog 1 ding waar ik niet uitkom... het afstellen van de koplampen in de hoogte. De stelschroef aan de onderzijde lijk ik maar niet gevonden te krijgen... iemand nog een tip?

406E2A2F-DAEB-41C6-97C8-2A20625C66C5.jpeg

71782D9E-4F26-47E9-8A6E-59C27BD26B55.jpeg

89F6D03E-04BD-462F-8FAE-6F8CF83E09E3.jpeg

92C57B44-613E-4CB3-9368-4D98E21D23F5.jpeg

E61BF5F4-B67D-4FD9-8AB5-8A5B9F1E8331.jpeg

8FF01E1A-51E5-4CB9-8596-FF8843A30A02.jpeg

45521BF2-3677-43DC-8E7B-C1009D505181.jpeg

Zojuist ook een belletje gedaan met een Yamaha dealer. Deze zag aan de hand van het chassisnummer dat het een geimporteerde TDM is, en dat de TPS modificatie nog niet is uitgevoerd en gratis gedaan kan worden. 

Het lijkt mij goed om dit te doen, ook al ervaar ik geen problemen en heb ik de choke klep etc allemaal schoongemaakt in deze onderhoudsronde. 

Zijn er argumenten waarom wel/niet? 

Van een bepaalde periode gaat de TpS vroeg of laat een storing geven. Nav veel storingsmeldingen heeft Yamaha hier een betere TPS voor gemaakt. Voor de oude TPS mag de eigenaar gratis bij een Yamaha dealer de oude omwisselen voor de verbeterde nieuwe. Waarom wachten tot je TPS de storing gaat geven (altijd op het verkeerde moment) ipv op een voor jouw geschikt moment de TPS gratis laten vervangen. 

Ik heb zelf mij  TDM900 geimporteerd, ook geen storing, maar wel de TPS laten vervangen.

Anders gezegd, waarom zou je het niet doen?

Edited by slop
12 hours ago, SjoerdvR said:

Zojuist ook een belletje gedaan met een Yamaha dealer. Deze zag aan de hand van het chassisnummer dat het een geimporteerde TDM is, en dat de TPS modificatie nog niet is uitgevoerd en gratis gedaan kan worden. 

Het lijkt mij goed om dit te doen, ook al ervaar ik geen problemen en heb ik de choke klep etc allemaal schoongemaakt in deze onderhoudsronde. 

Zijn er argumenten waarom wel/niet? 

Het maakt dus niet uit hoeveelste eigenaar je bent, Yamaha fixt die TPS überhaupt als dat nog niet gedaan was?

Ik ga ook eens even bellen met een Yamaha dealer in de buurt :-)

Goed om jullie mening te horen, TPS modificatie gaat een keer gedaan worden!

Aangezien het onderhoud en poetswerk voor deze keer gedaan is, de motor gisteren naar buiten genomen voor een rondje. Blijft mooi op temperatuur, geen waarschuwingslampjes. Iridium bougies scheelt echt een hoop, rustig 20-30 rijden zonder bokken, geweldig!

Aangezien ik ook nog wat plaatjes maak als bijberoep, en ik aanneem dat jullie hier dol op foto's zijn aangezien iedereen altijd sprakeloos is, bij deze!

©SvR TDM900 9 okt 2020-1.jpg

©SvR TDM900 9 okt 2020-2.jpg

©SvR TDM900 9 okt 2020-3.jpg

©SvR TDM900 9 okt 2020-4.jpg

©SvR TDM900 9 okt 2020-5.jpg

©SvR TDM900 9 okt 2020-6.jpg