Jump to content

TDM900A uit 2005, wat aandacht nodig

Recommended Posts

Hallo allemaal,

In het voorsteltopic heb ik de motor voorgesteld: 

Nu zijn er een aantal dingen die ik wil aanpakken om de motor op een wat hoger niveau te tillen:

Technisch

- Airbox modificatie (verwijderen van klep) t.b.v. bokkerig gedrag in lage toeren te verhelpen

- CO afstelling nakijken / nastellen

- Iridium bougies

- kleppen stellen

- Handvatverwarming repareren (rechts doet het niet + kabelloop is echt belabberd) of vervangen door nieuwe set

- Alle smering / olie controleren + evt aanvullen

Cosmetisch

- 12V oplader verwijderen

- Handkappen verwijderen + bar ends toevoegen

- Telefoonhouder vervangen door model met draadloos opladen (besteld bij ome Ali)

- Veel poetsen, op de kuipdelen zijn veel kleine krasjes zichtbaar

- Plastic opnieuw zwart maken

- Ruit vervangen voor origineel model (dit model geeft bij mij veel turbulentie en oogt wat 'paars' in mijn ogen. 

Wensen

- Dubbel voorlicht

- Xenon / LED over de hele fiets

Verder ook goed schoonmaken in detail (aangekoekt vet verwijderen etc).

large.IMG_78932.jpg.ddee1eff93408e7781f88254ff334b2e.jpg

Een plaatje van gisteren, wachtend voor de pont.

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gisteren de eerste modificatie uitgevoerd: uitschakelen / verwijderen van de luchtklep. 

Methode zoals beschreven op deze website:

https://www.tdm-yamaha.heliohost.org/?page=AIR

Kuipdelen verwijderd, tank omhoog gezet en luchtfilterhuis open gemaakt. 

Ik heb het wat rigoureuzer aangepakt voor het maximale effect: klep in geheel verwijderd. 

Filter was nog in goede staat, zal later wel een keer vervangen worden.

ik las eerder dat mensen het dekseltje verwijderen door de pinnen te smelten. Ik heb het gedaan d.m.v. een 10mm glasboor, om zo het dekseltje vrij te maken. Vervolgens de klep + solenoid verwijderd. 

Daarna ook de componenten onder het luchtfilterhuis verwijderd en de slang afgestopt.

large.IMG_7898.jpg.fff87864cb3cbc66080b27ae810bbec3.jpg

Origineel zicht op de klep (binnenkant deksel luchtfilterhuis, je ziet de 7 vastgesmolten pinnen.)

large.IMG_7897.jpg.5b47648a2bb49bb94b9e9a55ff3c88ef.jpg

10mm Gatboortje

large.IMG_7899.jpg.0ac37f219bd96c4da82ce2e3c4431ebd.jpg

Resultaat na het uitboren

large.IMG_7900.jpg.40e82114b02e65225d6a0c90b05deb5a.jpg

Deksel verwijderd, klep + solenoid verwijderd.

Vervolgens het geheel weer in elkaar geschroefd. Helaas nog geen tijd gehad voor een proefrit. Ik hoop morgen de CO af te stellen en een proefrit hiermee te maken.

Leuk lijstje om af te werken, en ook goed te doen.

Zo te zien heb je wel een stukje sleutelervaring, gaat allemaal goed komen!   Met werken aan je motor leer hem goed kennen en wordt het meer je "eigen" motor, ikzelf vind dat altijd heel prettig.

2 minuten geleden zei chris:

Leuk lijstje om af te werken, en ook goed te doen.

Zo te zien heb je wel een stukje sleutelervaring, gaat allemaal goed komen!   Met werken aan je motor leer hem goed kennen en wordt het meer je "eigen" motor, ikzelf vind dat altijd heel prettig.

Dankje! In ieder geval veel knutsel ervaring. Ik maak meubel voor de hobby (inclusief zelf staal slijpen/lassen), ben ook een vleugelpiano aan het restaureren en heb jaren in de modelbouw gezeten. Afgestudeerd aan de HTS, verdien ik de kost als tekenaar/constructeur bij een kraanfabrikant in Nederland.

@SjoerdvR voor dubbel licht met led ga dan naar ‘doubletronics.com’ hier kan de electronica en de led lampen bestellen je hoeft dan alleen de electronica aan te passen de led lampen passen met de bijgeleverde adapters.

Ik heb van mijn broer de led lampen kado gekregen de electronica had ik er al op zitten en aangesloten het was een fluitje van een cent.
Zie hieronder hoe het er uit ziet als men mij nu niet meer ziet dan weet ik het ook niet meer. Ik heb ook nog groot licht dit wat je ziet is dim licht.

gr,

Jan van Ingen

ZIe hierondeF7DB0E1E-0B78-4B51-8729-AA26706F6ED4.thumb.jpeg.cff3df070c84269cd5257598152fd7f7.jpeg

Deel van het probleem van de zichtbaarheid van een motor is je afstand (hoe ver ben je weg) inschatten. Dat is hiermee niet opgelost Daarvoor zitten de lampen te dicht bij elkaar.  Zelfs op korte afstand zien we dit als 1 (te?) felle lamp waardoor niet te voorspellen is hoever die weg is. Kan ook een auto op grote afstand zijn... Dan zie je ook maar 1 lamp. "ik zag hem wel maar dacht dat hij verder weg was..." Maar wel een indrukwekkende bak licht hoor!

Krijg toch de indruk dat de lampen bij Jan veel te hoog staan. De camera staat zomaar op 1,7m van de grond, en nog steeds schijnt het licht recht de camera in. De LED spotjes moeten echt naar de grond gericht worden. Dan heb je er zelf ook nog wat aan, werkt dan hetzelfde als mistlampen bij de auto. 

Ik hoef niet perse extra verstralers, maar LED inbouw lijkt me wel tof. Vind de prijs nog wat hoog voor een commander + 2x LED, dus wellicht later. 

Zaterdag heb ik de losse 12V eraf geknipt, deze zat simpelweg op de + en - van de accu geschroefd, verder niets ertussen. Erg slecht dus. 

De handkappen heb ik er ook afgehaald, staan zo lomp. Ik laat ze er voorlopig even af.

Ook naar de handvatverwarming gekeken, rechts doet het niet. Blijkt dat het printplaatje een condensator mist. Verder zoeken is het dit setje wat erop zit: 

https://nl.aliexpress.com/item/32712836858.html?spm=a2g0o.cart.0.0.55f03c00PfPyHK&mp=1

Opzich best mooi, niet een lomp kastje zoals Oxford bijvoorbeeld, maar een sjieke schuif bij het linkerhandvat. 

Ik denk dat ik nog zo'n setje bestel en dan krijg ik het wel werkend.

Daarnaast wil ik ook een setje stuurgewichten bestellen. Wat is een geschikt gewicht hiervoor? 

https://nl.aliexpress.com/item/4000291958499.html?spm=a2g0o.cart.0.0.55f03c00PfPyHK&mp=1 Deze zijn wel tof.

Ben van Ali electra nog niet zo gecharmeerd dus als je wat aanschaft, check goed of het wat is voordat je het inbouwt.

Heb Ali knippers gehad waarvan de isolatie van de kabels gewoon brak als het iets in een bocht lag. Pure rommel.

Persoonlijk zou ik bij zoiets heftigs als handvat verwarming niet snel naar Ali gaan. 

Qua stuurgewichten kan alles wel. Ik vermoed wel dat die Ali dingen een stuk lichter zullen zijn dan de originele. Maar of je daar veel van merkt weet ik ook niet.

21 minuten geleden zei appie26:

Ben van Ali electra nog niet zo gecharmeerd dus als je wat aanschaft, check goed of het wat is voordat je het inbouwt.

Heb Ali knippers gehad waarvan de isolatie van de kabels gewoon brak als het iets in een bocht lag. Pure rommel.

Persoonlijk zou ik bij zoiets heftigs als handvat verwarming niet snel naar Ali gaan. 

Qua stuurgewichten kan alles wel. Ik vermoed wel dat die Ali dingen een stuk lichter zullen zijn dan de originele. Maar of je daar veel van merkt weet ik ook niet.

Ik begrijp goed wat je bedoeld. 

Op de manier hoe het nu geisoleerd en gelegd is ben ik het ook niet mee eens, maar dat is dan ook iets wat zelf goed verbeterd kan worden. 

Een ander mooi alternatief vind ik deze: https://www.nr1motor.nl/apollo-heated-grips.html. Een mooie bediening, maar ook weer aan de prijs... 

Ik heb hele goede ervaringen met deze handvatverwarming, al moet je aan de gaszijde wel het nodige aanpassen om het goed passend te krijgen: 
https://m.banggood.com/nl/Motorcycle-78inch-22mm-Heated-Handlebar-Grip-Warm-Universal-3-Gears-p-1036432.html?rmmds=search

Je hebt stuurgewichten en je hebt stuurvaldoppen. 
Voor die eerste heb je massa nodig. Heb net zelf deze besteld: 
https://www.nr1motor.nl/abm-handlebar-ends-stash-cap-ff4db9.html

Zou wat mij betreft nog wel zwaarder mogen, maar die kan ik dan niet meer in de gewenste kleur krijgen...

Op 8/24/2020 om 11:47 AM zei Prop-er:

Krijg toch de indruk dat de lampen bij Jan veel te hoog staan. De camera staat zomaar op 1,7m van de grond, en nog steeds schijnt het licht recht de camera in. De LED spotjes moeten echt naar de grond gericht worden. Dan heb je er zelf ook nog wat aan, werkt dan hetzelfde als mistlampen bij de auto. 

@Prop-er de lampen staan echt omlaag gesteld niet omhoog ze komen ongeveer 15 meter voor de motor op de grond als ik erop zit dus niet te hoog eerder te laag.

De spotlights raken ook niet al te ver voor de motor de grond dus ook goed afgesteld niks staat te hoog anders zouden de tegenliggers wel een paar keer knipperen met hun licht.

Gr,

Jan van Ingen

Edited by Lonelyrider

Op 8/21/2020 om 7:54 AM zei SjoerdvR:

Technisch

- Airbox modificatie (verwijderen van klep) t.b.v. bokkerig gedrag in lage toeren te verhelpen

- CO afstelling nakijken / nastellen

- Iridium bougies

- kleppen stellen

- Handvatverwarming repareren (rechts doet het niet + kabelloop is echt belabberd) of vervangen door nieuwe set

- Alle smering / olie controleren + evt aanvullen

Cosmetisch

- 12V oplader verwijderen

- Handkappen verwijderen + bar ends toevoegen

- Telefoonhouder vervangen door model met draadloos opladen (besteld bij ome Ali)

- Veel poetsen, op de kuipdelen zijn veel kleine krasjes zichtbaar

- Plastic opnieuw zwart maken

- Ruit vervangen voor origineel model (dit model geeft bij mij veel turbulentie en oogt wat 'paars' in mijn ogen. 

Wensen

- Dubbel voorlicht

- Xenon / LED over de hele fiets

Verder ook goed schoonmaken in detail (aangekoekt vet verwijderen etc).

Ondertussen toch al weer wat uitgevoerd aan de motor. 

Mooi punt is het originele ruitje wat ik via forumlid Jason overgenomen heb. Dit geeft een stuk minder turbulentie als het oorspronkelijke ruitje, en ziet er gewoon een stuk toffer uit.

Verder is het volgende onderweg / binnen:

- doubletronics unit voor beide koplampen onderweg

- iridium bougies binnen

- telefoonhouder met draadloos opladen binnen

- handvatverwarmingsreparatieset onderweg

- LED koplampen onderweg

Als dit allemaal binnen is maak ik er een grote sleuteldag van om alles netjes te installeren. 

Ik heb de kuipen/kappen een keer gepoetst met polijst middel maar nog niet echt alle krassen weggehaald. Dus binnenkort ook een fatsoenlijk polijstsetje aanschaffen.

Wat ik nog niet helder heb is het juiste onderhoudsmiddel. 

Is er een lijstje met welke smeermiddelen ik nodig heb voor welk punt?

IMG_7983.jpg

IMG_7989.jpg

On 9/2/2020 at 8:20 AM, SjoerdvR said:

Ondertussen toch al weer wat uitgevoerd aan de motor. 

Mooi punt is het originele ruitje wat ik via forumlid Jason overgenomen heb. Dit geeft een stuk minder turbulentie als het oorspronkelijke ruitje, en ziet er gewoon een stuk toffer uit.

Verder is het volgende onderweg / binnen:

- doubletronics unit voor beide koplampen onderweg

- iridium bougies binnen

- telefoonhouder met draadloos opladen binnen

- handvatverwarmingsreparatieset onderweg

- LED koplampen onderweg

Als dit allemaal binnen is maak ik er een grote sleuteldag van om alles netjes te installeren. 

Ik heb de kuipen/kappen een keer gepoetst met polijst middel maar nog niet echt alle krassen weggehaald. Dus binnenkort ook een fatsoenlijk polijstsetje aanschaffen.

Wat ik nog niet helder heb is het juiste onderhoudsmiddel. 

Is er een lijstje met welke smeermiddelen ik nodig heb voor welk punt?

IMG_7983.jpg

IMG_7989.jpg

Weet jij al welke led knippers en led achterlicht je gaat aanschaffen?

Voor wat betreft die knipperlichten, zoń set die ook dagrijverlichting en achterlicht en remlicht zijn heb ik ergens gezien.

Ik kan ze alleen niet meer vinden ergens, het waren die ook qu knipper zo'n audi flow knipperlicht doen.

Ik zag ook een set die dat doet van yamaha wat op een tenere 700 kan, maar die waren alleen voor aan de voorkant al €125,-

Heb een keer een hele toertocht achter een fiets aan gereden met die Audi knippers. Vond het looplicht effect van zo'n afstandje erg tegenvallen en een beetje een overgewaardeerd accessoire. Zijn ze toch te kort voor terwijl ik ze qua styling juist vrij lang vind. Ik zou gaan voor mooie kleine LED knippers en NIET van Ali.

@SjoerdvR... ben je al begonnen met schoonmaken en  vet verwijderen?

Ik heb zelf ook wat last van vettigheid onder het blok, met name bij de startmotor. Weghalen of laten zitten is dan de vraag.

Ik heb begrepen dat inspuiten met remreiniger een goede remedie is? 

(Wel ff de grond goed beschermen natuurlijk)

Iemand ervaringen met deze klus?

IMG_20200905_164758_resized_20200905_045704654.jpg

IMG_20200905_164809_resized_20200905_045705193.jpg

Op 9/5/2020 om 5:04 PM zei ThomasTDM:

@SjoerdvR... ben je al begonnen met schoonmaken en  vet verwijderen?

Ik heb zelf ook wat last van vettigheid onder het blok, met name bij de startmotor. Weghalen of laten zitten is dan de vraag.

Ik heb begrepen dat inspuiten met remreiniger een goede remedie is? 

(Wel ff de grond goed beschermen natuurlijk)

Iemand ervaringen met deze klus?

Hoi Thomas, 

Nee, er wordt op dit moment meer gereden als gepoetst 😎

Als alle onderdelen straks binnen zijn, dan komt er een sleutel- en poetsbeurt.

Vanmorgen tijdens het woon-werk ritje een beetje gedoe met de tellerverlichting. 

Als je hem op contact zet gaat de linkerkant branden, als de motor start dan ook de rest, normaal gesproken. 

Nu duurde het zeker een km of 10 voordat dit aan ging... 

Vervolgens ging het na een poosje weer uit... 

Nu lijkt het mij ergens aan de bedrading / connectie te liggen, maar ik ging eens verder denken: het is redelijk geel licht, is het mogelijk om ook deze lampjes hierachter te wijzigen voor (wit) led-licht? en dit bij contact aan alles in te schakelen?