Jump to content

Hoe ouder hoe eigenwijzer, opgelet met je remschijf.

Recommended Posts

Tsja, een excuus heb ik niet, en schaam me dood wat me overkomen is.

Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat de minimale remschijfdikte 3,5 mm is.

Ergens in de loop van vorig jaar nog nieuwe blokken in gezet en “dat kan nog wel even”.

Helaas is de minimale dikte 4,5 mm. Stom stom stom dus. 

Nu is op de dunste plekken de remschijf 4 mm, en kijk: rondom de gaten verschijnen overal scheurtjes.

Gevoelsmatig heb ik na de remblokwissel niet eens zo veel meer gereden en lijkt het alsof de overgang van “ogenschijnlijk goed” naar” hopeloos gevaarlijk” in een kort tijdbestek vwb kilometers heeft plaats gevonden.

Inmiddels een andere gemonteerd en volgens de leverancier worden de scheurtjes veroorzaakt door temperatuurverschillen waarmee een oude schijf niet meer overweg kan.  Dat kan ik niet plaatsen maar neem ik dan maar als kennisgeving aan. 

Voor een ieder: denk niet, maar weet!

BA7CAF0F-AA57-44A6-A353-CFFDD3754E64.jpeg

7608ECF5-0FBA-45C3-8E90-115464B5AE38.jpeg

Blauwe verkleuring  is geen schaduw.

Ik gebruik de achterrem relatief veel. Ieder jaar een setje remblokken en om de twee/drie jaar een achterremschijf.  Verschil in kwaliteit en levensduur  tussen bij voorbeeld een originele yamaha schijf, een brembo schijf, of (het andere uiterste) een ALI schijf heb ik niet kunnen vaststellen. Op dit moment zit er een Lucas schijf op.

Experimenteren met remschijven zal ik niet snel doen met een zwevende  voorremschijf, maar voor de vaste achterremschijf durf ik dat wel aan. 

10 uur geleden zei Nico:

Blauwe verkleuring  is geen schaduw.

Ik gebruik de achterrem relatief veel. Ieder jaar een setje remblokken en om de twee/drie jaar een achterremschijf.  Verschil in kwaliteit en levensduur  tussen bij voorbeeld een originele yamaha schijf, een brembo schijf, of (het andere uiterste) een ALI schijf heb ik niet kunnen vaststellen. Op dit moment zit er een Lucas schijf op.

Experimenteren met remschijven zal ik niet snel doen met een zwevende  voorremschijf, maar voor de vaste achterremschijf durf ik dat wel aan. 

@Nico ik gebruik nauwelijks eigenlijk nooit mijn achterrem natuurlijk wel bij een noodstop, Ik gebruik alleen mijn borrel zoals me dat jaren (37jaar) geleden is geleerd op de weg als op het circuit bij noodstop beide daarom ben ik ook geen voorstander van ABS op de motor je gaat teveel op de techniek 🧰 vertrouwen in plaats van je zelf.

Gr,

Jan van Ingen

Ik gebruik de achterrem eigenlijk altijd (als het ietsje harder gaat) bij het aanremmen en insturen van een bocht. Niet om snelheid te verminderen., daar heb je de voorrem voor. Achterrem geeft stabiliteit en stuurt makkelijker de bocht in

Bij normaal tempo probeer ik zo weinig mogelijk te remmen.

ABS is lastig,  bij stevig aanremmen voor een bocht altijd voetmassage......

Edited by Prop-er