Jump to content
RBS

“Classic“ TDM rescue

Recommended Posts

Op mijn laatste motoren heb ik altijd aangepaste zadels gehad. Hiervoor had ik een adresje in België. Helaas krijg ik geen contact meer met de beste man. Toen dacht ik, zelf pielen is vaak de helft van het plezier. Zeker als de risico’s beperkt blijven. 

Voor € 10,- een beschadigd zadel gekocht. Met een elektrisch broodmes het originele schuim getrimd en deels verwijderd. De omhoogstaande rand van de plaat heb ik aan de achterzijde afgezaagd. Wil het zadel meer in lijn met de kont laten beginnen op die plek. Nieuwe lagen polypress SG140 schuim aangebracht. Deze weer getrimd naar de huidige staat. In een paar uurtjes leuk op weg met een hoop rommel 🙈. Komende tijd de vorm finetunen en dan eens kijken wat mijn kwaliteiten zijn op een naaimachine. 

Iemand hier zelf wel eens een zadel aangepakt?

61CE8A63-4705-42E3-AD69-3409EAD5EED1.jpeg

41FB8E0F-0787-47DB-A6B5-63539882F52A.jpeg

A417D314-3EE0-4288-81CB-BA7CCDCB42D6.jpeg

BE7AD94F-C254-4153-A633-E967B57EEC8C.jpeg

F6FDE953-4196-4A2E-B73B-54A0B51F6978.jpeg

15613D51-84DD-4D93-863E-A9D87AC5ECD5.jpeg

15 uur geleden zei RBS:

Iemand hier zelf wel eens een zadel aangepakt?

Heb mijn Corbin zadel iets bijgesneden en zelf bekleed. Maar ik kon de oude bekleding gebruiken als sjabloon voor de nieuwe.

Maar jij hebt het schuim iets ingrepender aangepakt. Dus je originele hoes zal wel niet meer passen.

Maar aan de andere kant heb je de op de foto's de originele lijnen redelijk aangehouden dus wie weet....

Als je het schuim nog flink gaat bijsnijden zodat je een hoes uit segmenten moet gaan maken wordt de uitdaging natuurlijk wat groter.

Heb wel destijds wat leuke how to's op Youtube bekeken, die waren wel leerzaam.

Ik denk als je het schuim naar tevredenheid hebt bijgesneden dan met een lap bekleding kijken waar evt. plooien ontstaan en daar een deling maken. evt met karton malletjes maken. etc.etc. En dan stapje voor stapje de hoes samenstellen.

Maar da's mijn inzicht. Wie weet of er nog reacties komen van mensen met meer ervaring hierin.

Ik ben van plan om een hoes uit segmenten te maken. Lukt mij dit niet dan maak ik hem uit één vel skai. 

Vandaag een mini vijl/zaagmachine gekocht om het schuim te vormen. Dit werkte fantastisch! Ben tevreden met het model van het zadel. Ook al wat aan het oriënteren op de segmenten. Dus op naar de naaimachine uitdaging. Heb YouTube al paar keer bij de kop gehad en dat brengt je zeker op weg. Maar alle tips zijn welkom uiteraard. 

82E0A123-A21E-40F9-8CD9-6142A66F059B.jpeg

De onderkuip er weer ondergezet en blijf het toch een mooie aanvulling vinden. Toch maar kijken of hij netjes opgelapt kan worden. Wie kan mij vertellen of dit een origineel Yamaha onderdeel is? Dan zal de kuip waarschijnlijk ABS plastic zijn. 

Aan de onderzijde is van de rechterkant een stuk afgebroken. Er zit nog genoeg stevigheid in dus zit te denken om dit aan beide zijden symmetrisch bij de slijpen. Ik weet alleen niet zo goed wat met de voorkant te doen. Hier is ook een stuk afgebroken en er zit een scheur in. Ik kom alleen op het idee om er iets over heen te zetten. Iemand anders nog andere ideeën?

Dan heb ik nog die lelijke sticker. Niet eerder gekeken wat erop stond. Hoe kan ik achterhalen of er iets met Dynojet is gedaan?

39B8EE75-741A-4FCA-AD6F-7487CC76546D.jpeg

787767F2-D72C-424B-87EC-5B1F7007C994.jpeg

FF5748F7-D20A-4F67-A888-13241DB11039.jpeg

1B93243B-F726-40F5-B372-25770FEA28D3.jpeg

Is wel te fixen. Maar aangezien het een behoorlijk gat is, kost het wat meer moeite. Als je handig bent met Glasvezel/koolstof/epoxy is dit een dagje werk. Als je dat niet hebt liggen, is de investering in spullen en de benodigde tijd voor het beheersen van het proces waarschijnlijk niet interessant. 

Eventueel kun je het ontbrekende deel uit een andere sloopkuip zagen, en monteren met glasvezel/secondenlijm of speciaal ABS cement. 

In beide gevallen moet je naderhand spuiten. (disclaimer: ik weet niet of dit juiste kleur is)
https://www.dregema.nl/webshop/schadeherstelproducten/spuitbussen/spuitbussen-yamaha-motorcycles/spuitbus-yamaha-motorcycles-yam604-green-metallic/

Ik zit er aan te denken om met glasvezel aan de slag te gaan. Nadeel is dat glasvezel niet hecht op ABS. Daarom wil ik iets maken wat ik er over heen en op de kuip vast kan zetten. Als een soort binnenkuip met racegaas ofzo. Maar vrees dat dit iets te ambitieus is voor mijn polyester kunsten.

Wie nog meer info over Dynojet? Ben er niet mee bekend namelijk.

Als je kuip ABS is kun je het herstellen met Lego op te lossen in Aceton. Dan krijg je een papje wat perfect samensmelt met het basis materiaal. Het wordt ook wel koud lassen genoemd.

Moet je alleen aan wat donor ABS zien te komen om dat gat mee dicht te zetten. Op deze manier heb ik complete "oortjes" aan mijn topkuip gemaakt en ook scheuren in mijn tupperware box mee dicht gevloeid.

Dynojet kits bestaan uit gasnaalden en buizen en sproeiers.

Ik heb Dynojet gasnaalden en buizen in mijn 3VD gehad. Met name de gasnaald zag er duidelijk anders uit. Dus als je wilt weten of je iets van Dynojet hebt moet je de carbs open gaan halen ben ik bang.

Niet tevreden over mijn verweerde gepolijste velgen en al helemaal niet over de 14 jaar oude banden, zat ik af te wegen wat te doen. Ik zat voor de korte termijn op het spoor om mijn velgen te laten coaten en voorzien van nieuw rubber. Maar voor de toekomst had ik op mijn wensenlijst een bredere achtervelg en een kleiner voorwiel staan

Toen kwam er een paar week geleden een setje brede velgen op Marktplaats bij HPS. Maar ja, geen prio dus doen we niet. Echter bleef ik er maar naar kijken en bij de zoveelste keer viel het mij pas op dat er nog banden op de velgen zaten 😇. Mijn gedachte, “als die banden nog een tijdje mee kunnen dan is de extra investering voor de brede velgen te overzien”. Geïnformeerd bij Pieter en de banden waren nog in prima conditie. Dus afspraak gemaakt en zie hier het resultaat 😁👍💪!

En wat een verschil. Niet eens zozeer de brede banden maar wel het kleinere voorwiel. Valt heerlijk de bocht in. En het jongere rubber geeft uiteraard ook veel meer vertrouwen. 

Wetende dat mijn hugger niet zou passen met de brede banden op zoek gegaan naar wat anders. Eentje gevonden, ze wisten niet voor welk merk en model, maar hij leek aardig in de buurt te komen bij het origineel maar dan breder. Die voor een prikkie gekocht en met wat kleine aanpassingen moet het goed komen.

Zo komen we elke keer weer een stapje verder 🥳

C3BC07B3-0BA0-49BF-89DD-D9483B193416.jpeg

D7FAE39B-FED4-40F4-90EF-E50BCD7DF499.jpeg

7C465C9F-8B4C-4B15-B50D-0BFE44C5E698.jpeg

705D4839-59AE-4AA4-9486-423CD7EA6074.jpeg

6 minuten geleden zei robnieuw:

Er zijn er wel meer die verlangend naar dat setje hebben gekeken😉. Mooi hoor ! 👍

Gelukkig had jij je schuur al vol staan 😉. Ben er blij mee ja 

Goed bezig. En precies de goede kleur! Alleen wat afstands busjes tussen voorvork en spatbord zetten zodat die wat lager komt en mooier aansluit op de kleinere voorband.

1 minuut geleden zei appie26:

Goed bezig. En precies de goede kleur! Alleen wat afstands busjes tussen voorvork en spatbord zetten zodat die wat lager komt en mooier aansluit op de kleinere voorband.

Klopt. Heb een setje busjes meegekregen.

Staat fraai....de voorvelg is duidelijk anders maar de achtervelg lijkt standaard TDM... Of is die breder gemaakt? Overigens... Goed bezig! :Blij Up:

De achtervelg is een verbrede originele velg. Van Pieter begrepen dat iemand in Duitsland dit deed. Kostte nieuw iets van 800 euro ofzo.

Voorvelg is van een FZR600. Hij is idd anders maar die van een TRX is ook niet hetzelfde. Dus dan maakt het allemaal niet echt uit. En als je rijd zie je er toch niks van 😇