Jump to content

“Classic“ TDM rescue


RBS
 Share

Recommended Posts

Ruim een week geleden heb ik een TDM 850 4tx uit ‘96 gekocht. Gelijk aangemeld op dit forum en mijzelf en het “brik” keurig voorgesteld. 
 

Het is niet echt een brik maar echte liefde heeft hij de afgelopen jaren ook niet gehad. Het is een import TDM zonder historie welke twee jaar heeft stil gestaan. Nu is het mijn doel om hem weer goed en veilig de weg op te brengen en naar eigen smaak op te leuken. Dit wil ik bijhouden in een eigen topic waar ik jullie input en kennis goed kan gebruiken. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 267
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En dan kom je de op het eerste oog onzichtbare dingen tegen. Blok is aangetast door benzine (iemand tips voor reiniging), subframe van de kont op twee plekje gescheurd, afgebroken bevestigingspunten van de kappen en tie wraps om de benzinekraan vast te zetten 🙈.

8B3E31F9-9CD0-4225-ABFC-556CC6C54BDC.jpeg

584BCD6A-2993-4B79-A414-6CD7434AE2FF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ik ben voorstander van sportdempers op motoren dus heb het eerste hebbedingetje alvast maar aangeschaft 😉.

 

Een andere kuipruit is ook onderweg. Ook ik vond de wervelingen wat vervelend en hopelijk is dit opgelost met een double bubble kuipruit.

 

F36E1D50-0D46-4A0D-AACA-0897E4932988.jpeg

Edited by RBS
Link to comment
Share on other sites

Goed bezig! De mindere zaken komen idd aan het licht bij een goede schoonmaakbeurt. Wat ik nu lees is redelijk gewoon bij een TDM uit '96 die niet echt vertroeteld is. Gescheurd achterlicht subframe heb ik ook een keer gezien, mi gevolg van een topcase die mogelijk te zwaar beladen is geweest.. ik heb het framepje laten lassen. Verkleuring op het blok is veroorzaakt door een lekkende benzinekraan, dat weg krijgen is lastig. Benzinekraan met tyrips, de schroefgaatjes zijn uitgelubberd, soms kan je er een ander boutje in draaien. En als ie nog lekt ff een revisie setje erin. Laser uitlaten zijn bijna een must, ik hoop alleen voor je dat dit de legale pijpen zijn en niet de "racing only" ... Die zij echt luid.

Denk zomaar dat je nog wel meer zal tegenkomen, mare.... Dat is leuk, ik noem dat motordo....( Of tlc)

 

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je reactie. Fijn om te weten dat deze puntjes wel eens vaker naar voren zijn gekomen. Hopelijk krijg ik met goed schrobben de aanslag van het blok. En anders een extra reden om meer energie te steken in het herstel van de onderkuip. Het zijn de “for Racing use only” dempers. Als ze te luid zijn kan ik er vast wel DB killers voor laten maken.

Link to comment
Share on other sites

Die draadgaatjes in de benzinekraan zijn idd kwetsbaar en draai je snel dol. Je zou er helicoils in kunnen zetten. En sowieso een revisie setje in de benzinekraan. Da's het werk niet. Bij een een 3vd wil de aansluiting van de reserve op het kraantje wel eens los gaan zitten met daardoor lekkage. Er van uitgaande dat je die ook op je 4tx hebt zitten en je kunt hem draaien, dan ff opnieuw vastlijmen.

Link to comment
Share on other sites

5 minuten geleden zei appie26:

Die draadgaatjes in de benzinekraan zijn idd kwetsbaar en draai je snel dol. Je zou er helicoils in kunnen zetten. En sowieso een revisie setje in de benzinekraan. Da's het werk niet. Bij een een 3vd wil de aansluiting van de reserve op het kraantje wel eens los gaan zitten met daardoor lekkage. Er van uitgaande dat je die ook op je 4tx hebt zitten en je kunt hem draaien, dan ff opnieuw vastlijmen.


De benzinekraan of slang lekt niet meer. Dat is al opgelost door de vorige eigenaar. Kijk nog wel even wat ik doe met de bevestiging van de kraan. Niet de eerste prio.

Link to comment
Share on other sites

2 minuten geleden zei Robert Timmer:

Bij Pajic R&D in gendringen kun je db killers op maat laten maken. Vanaf €50 per stuk. Geluidsmeting is een tientje.


Bedankt! Dat was ook het adres wat ik al in mijn hoofd had. Zit niet in de buurt en ook hiervoor geldt, geen prio 👍

Link to comment
Share on other sites

Vandaag even kort bij HPS geweest. Nieuw subframe en origineel achterlicht opgehaald. Frame nog even weer netjes zwart gespoten. Smoelt toch weer netjes.
 

Ook een Haynes boek via MP gekocht. Die heb ik ook voor mijn Triumph en bevalt mij goed als ik toch zelf wat wil doen. Dus we gaan onderzoeken welke zaken ik zelf kan oppakken. 

3B53CF7E-DA1F-4003-9D1E-097E6DE4BEA6.jpeg

341CDBC7-0D1B-4428-9DC2-9FA61E52F97E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Diep respect! Ik hoop middels deze forum mijn kennis opteschroeven zodat ik weet wat te doen bij technische handelingen! En inderdad ook het Hyanes boek aangeschaft! Op youtube is een engelsman die een TDM opknapt en daar gaan liters wd40 doorheen! 

 

Anyway, succes en nogmaals knap dat je dat durft!

of ben ik een schijterd?! 

 

Warme groet

Dick

Link to comment
Share on other sites

1 uur geleden zei Pieter H:

Je had gisteren ook wel een setje opnieuw verzinkte remschijfboutjes mee mogen nemen zo te zien.

Veel succes met je project!

 

groet,

 

Pieter


Er zijn zo veel dingen die ik gisteren had willen of moeten meenemen 😉. Het wensenlijstje is groot en dan komen de zaken er nog bij die moeten. Het doel is hem voor volgend seizoen klaar te hebben dus ik heb nog even. Kom zeker nog een keer weer langs.

Link to comment
Share on other sites

11 uur geleden zei DickieDick:

Diep respect! Ik hoop middels deze forum mijn kennis opteschroeven zodat ik weet wat te doen bij technische handelingen! En inderdad ook het Hyanes boek aangeschaft! Op youtube is een engelsman die een TDM opknapt en daar gaan liters wd40 doorheen! 

 

Anyway, succes en nogmaals knap dat je dat durft!

of ben ik een schijterd?! 

 

Warme groet

Dick


Bedankt Dick.

 

En jij bent zeker geen schijterd!! Iemand die op zijn motor 15km ploegt door het Zweedse bos is voor mij een held 💪😉. Hopelijk heb je snel je passende oplossing gevonden. 

Link to comment
Share on other sites

27 minuten geleden zei RBS:


Er zijn zo veel dingen die ik gisteren had willen of moeten meenemen 😉. Het wensenlijstje is groot en dan komen de zaken er nog bij die moeten. Het doel is hem voor volgend seizoen klaar te hebben dus ik heb nog even. Kom zeker nog een keer weer langs.

 

Maar als hij rijdend is zou ik voor nu tussen de klusjes door nog wel gaan toeren. Kleed je hem komende winter helemaal uit en dan volle bak aan de opknap. En neem geen nieuwe knippers van Ali! 

Link to comment
Share on other sites

32 minuten geleden zei appie26:

 

Maar als hij rijdend is zou ik voor nu tussen de klusjes door nog wel gaan toeren. Kleed je hem komende winter helemaal uit en dan volle bak aan de opknap. En neem geen nieuwe knippers van Ali! 


De motor moet eigenlijk een grote beurt incl. kleppen stellen, carbs moeten aangepakt worden en dan alle dingetjes waarvan ik nog niet weet of ze in orde zijn. En dan nog mijn eigen wensenlijst 😜. Geen Ali meuk idd.
 

Heb nog twee Triumph’s waar ik op kan rijden dus de noodzaak voel ik nog niet. De rechter Triumph op de foto staat overigens te koop mocht er hier nog een liefhebber voor zijn 😉.
 

En dan heb ik ook nog een Triumph project die al heel lang loopt. Zoek daar iemand voor die wat beugels etc. kan maken/lassen zodat ik weer verder kan. Dus moet de liefde, aandacht en pegels een beetje verdelen. 

En de vrouw en kinderen hebben ook nog eisen 😇

296933AA-39C3-4B91-A5ED-137777FF1CB8.jpeg

9AF5D5F2-7C62-45F9-AEB0-37ADAA55AC1A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...

Important Information