Jump to content

Lastig starten


Recommended Posts

Goedemorgen, ik heb een vraag. Sinds kort ben ik in het bezit van een yamaha tdm 850cc uit 1993. Ik hem helemaal na laten kijken bij alpa motoren in Hoek van Holland. De motor heeft een grote beurt gehad en 2 nieuwe banden. De carburateurs zijn schoongemaakt en alle versleten delen van de carburateurs zijn vervangen. Voordat ik hem weg bracht had ik een probleem met starten, de ene keer starte hij zo na 5 dagen stilstand en de volgende keer moet ik zowat mijn accu leeg starten na een dag stilstand. Na de grote beurt is dit niet beter geworden, de monteur weet het ook niet wat het kan zijn. Wie o wie weet raad. Gr Gerrit. 

Edited by Prop-er
Link to post
Share on other sites
Op ‎8‎/‎1‎/‎2020 om 11:13 AM zei Gerrit:

Goedemorgen, ik heb een vraag. Sinds kort ben ik in het bezit van een yamaha tdm 850cc uit 1993. Ik hem helemaal na laten kijken bij alpa motoren in Hoek van Holland. De motor heeft een grote beurt gehad en 2 nieuwe banden. De carburateurs zijn schoongemaakt en alle versleten delen van de carburateurs zijn vervangen. Voordat ik hem weg bracht had ik een probleem met starten, de ene keer starte hij zo na 5 dagen stilstand en de volgende keer moet ik zowat mijn accu leeg starten na een dag stilstand. Na de grote beurt is dit niet beter geworden, de monteur weet het ook niet wat het kan zijn. Wie o wie weet raad. Gr Gerrit. 

 

Wat is de km stand van jou TDM?

Ik heb wel een paar maal gehad dat bij een 3VD met ca 60.000 km de klepspeling nihil of zelfs negatief was.

dus dan is de klepstelbeurt bij 40.000 km niet uitgevoerd..

resultaat: een motor die koud bijna niet wil starten, maar warm wel.

na klepstellen: starten met een enkele druk op de knop.

 

groet,

Pieter

Link to post
Share on other sites

Ha Pieter, er zit 32.000 miles op. Dus dat zou dus goed kunnen dat de klepspeling niet goed is. En inderdaad, als de motor warm is start hij in 1keer. Bedankt voor de uitleg. Ik ga ermee aan de slag Gr Gerrit 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Vanochtend mijn,yamaha tdm 850cc uit 1993 weg gebracht naar de motor dealer in Naaldwijk voor het stellen van mijn kleppen en synchroniseren van mijn carburateurs. Dit vanwege het slechte starten. Ik werd tussen de middag opgebeld door de monteur. De kleppen stonden zo nihil dat er geen voelermaatje tussen kon. En hij zag dat de distributie ketting versleten was? En de vork? Is de vork de ketting spanner? Hij kon geen nieuwe vork? ketting spanner? Kopen want die zijn er niet nieuw meer te koop. De ketting wel. Nu mijn vraag :waar kan ik zo'n vork? Kettingspanner kopen? Zodat ze daar gelijk alles kunnen maken. En dan hoop ik maar dat de motor na dit alles weer goed start, want dat is hij mijn zeker waard. Groeten Gerrit. 

Link to post
Share on other sites

Ik kom dat vaker tegen, zeker bij 3VD's geen klepspeling meer dus zeer moeizame koude start.

Distributie spanner kan Yamaha volgens mij nog gewoon leveren. Ik heb ook nog een nieuwe liggen en genoeg gebruikte.

Stuur maar een berichtje

Groet Pieter

Link to post
Share on other sites

Kleppen stellen, en niet eerst de motor met de hand ronddraaien voor hem te starten. Nokkenasketting bleek onderin dubbel te liggen dus alle tandjes van het krukastandwiel af geslagen. Uiteindelijk na veel gezeik en dralen motor omgeruild tegen een ouder exemplaar, moest ik nog bijbetalen. Vervolgens bleek na een week dat de accu van de vervanger rot was. Mocht ik de monteur gaan vertellen hoe hij bij een 850 het makkelijkst de accu kon vervangen, het werkplaatshandboek had hij blijkbaar nog nooit gezien! Ik was er toen wel helemaal klaar mee, die gasten komen echt never nooit meer in de buurt van mijn motorfiets!

Link to post
Share on other sites

Oke nu begrijp ik het, ik hoop dat ze er van geleerd hebben bij mcw zodat er bij mijn motor niks mis ga. Bedankt voor de uitleg Tdm prutser. Ik hou jullie op de hoogte hoe het bij mij is gegaan. Allemaal een goed weekend. 👍

Link to post
Share on other sites

Dag Gerrit, afgelopen week heb ik mijn TDM850 opgehaald bij de vorige eigenaar. De TDM had meer als 8 jaar stil gestaan en was bij Alpa gebracht om weer lopend te maken.

Dat was niet gelukt, diagnose:”kan van alles zijn”.

Het kostte mij twee uur om het alarm uit te bouwen, een accu te monteren en de carburateurs rechtstreeks te voorzien van brandstof.

Starten en lopen.

Wat is dat tegenwoordig toch dat de gemiddelde handige sleutelaar de professional te slim af is? 

 

Link to post
Share on other sites

Ja super 7,ik had mijn motor ook eerst gebracht bij Alpa. En die kon het start probleem niet oplossen. Nu staat hij bij mcw in Naaldwijk en daar lees ik nu ook niet al te beste verhalen over. Ik hoop dat het nu meevalt. Zo niet dan ga ik naar het laatste redmiddel en dat is Pieter in Hoornsterzwaag. 

Link to post
Share on other sites
10 minuten geleden zei Gerrit:

Ja super 7,ik had mijn motor ook eerst gebracht bij Alpa. En die kon het start probleem niet oplossen. Nu staat hij bij mcw in Naaldwijk en daar lees ik nu ook niet al te beste verhalen over. Ik hoop dat het nu meevalt. Zo niet dan ga ik naar het laatste redmiddel en dat is Pieter in Hoornsterzwaag. 

Denk dat je ook bij "grotere"en goed bekend staande  motorzaken en merkdealers afhankelijk bent van degene die op dat moment aan je motor werkt. Waar gewerkt wordt vallen spaanders......

Link to post
Share on other sites

Fouten vinden is natuurlijk lastig. Het merendeel van het werk wat men krijgt bij een merkdealer, is beurtje hier, beurtje daar. Vandaar dat ervaringsspecialisten daar zeldzaam worden/zijn. Diegenen die wel de uitdaging zien beginnen vaak voor zichzelf, of gaan elders aan de slag. Vaak staat men bij een dealer helemaal niet op dit soort oudere motoren te wachten. Ik ga er niet meer heen (voor onderdelen bijvoorbeeld), mocht een paar keer mijn motor voor oude rommel laten uitmaken bij de dealer hier in de buurt (na ook nog eens een hele tijd achter koffieleutend volk te hebben gewacht aan de onderdelenbalie)...

Net als bij een garage zul je moeite moeten doen om een goed adres te vinden, waar men wel verstand van zaken heeft.

De "gemiddelde handige sleutelaar" hoeft de uren niet te tellen. Die kan er gerust eens gaan googlen, of een nachtje over slapen als hij het niet weet. Nou bevalt mij dat persoonlijk eigenlijk wel goed😁

Link to post
Share on other sites

Ik wist natuurlijk al een goed adres in Hoornsterzwaag, maar ik dacht ik zoek het eerst in de buurt. Achteraf is alles makkelijk en had ik gelijk naar Hoornsterzwaag moeten gaan. Ik hoop dat het toch nog goed komt bij mcw in Naaldwijk. 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Helaas heb ik de motor nog steeds niet terug. Maar de kleppen zijn gesteld en nokasketting met de nokkenas spanner zit erin.De motor starte in 1keer op een externe tank. En met mijn tank start hij nog steeds slecht. Waarschijnlijk is de brandstofpomp aan vervanging toe. Deze is besteld dus afwachten maar. 

Link to post
Share on other sites

Hoi Gerrit, ik denk dat jouw TDM net als de mijne een op vacuum gestuurde klep heeft die zorgt dat de benzinetoevoer bij het niet lopen van de motor onderbroken is. Het is dus geen pomp.

Zodra je start, ontstaat er een vacuum en zorgt deze klep dat de benzine richting motor gaat stromen. Normaliter zou de aanwezige brandstof in de vlotterkamers gewoon moeten starten. Maar als de motor heel lang heeft stil gestaan kan de benzine verdampt zijn.

Je zou deze klep kunnen omzeilen door de ingaande leiding en uitgaande leiding door te verbinden. Start de motor dan wel direct, dan heb je de oorzaak vh probleem.

Dan is er toch wat met de klep aan de hand.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information