Jump to content
MarcelT

TDM en starten.

Recommended Posts

Ik weet dat ik nooit moet reageren vanuit de emotie maar ik ga het toch doen, puur om mijn frustratie enigszins te kunnen lozen. 

Zowel de 3VD die ik in het verleden heb gehad maar ook de huidige 2 die ik heb zijn uitermate gevoelig voor een goede start in één keer. Dan weer wel de choke gebruiken, dan weer niet, er zit geen enkele constante in. Maar met mijn 4TX en die van mijn maat is het niet anders. Dat zijn dus 5 TDM’s waarbij ik de ervaring heb dat ze bij ‘verkeerd’ starten waardeloos lopen of zelfs niet starten. Dat ze net een beurt hebben gehad met nieuwe bougies maakt echt niks uit. En om de frustratie nog groter te maken, vandaag heeft de 3VD de hele middag aan de druppelaar gehangen waarbij hij tussendoor gewoon startte. Uiteindelijk omgekleed en klaar voor de start....niet dus, gewoon niet aanslaan. En toen wist ik het weer, dat was exact de reden dat ik de vorige had weggedaan en gezworen had nooit meer een TDM aan te raken. Na weken stilstand gewoon starten, dan hoopvol omkleden om hem vervolgens niet meer aan de praat te krijgen. 
Misschien ben ik verwend geraakt door de BMW’s maar ook de Suzuki’s die we hebben, ze doen het altijd. En de 5 TDM’s waarmee ik in aanraking ben gekomen kennen allemaal ellende. 
Dit kan toch geen toeval meer zijn, wat is jullie startervaring?

Klinkt me niet bekend van de TDM, hij start vrijwel altijd in 1x bij mij: 4TX2 (1997).

Wel van mijn grasmaaier toen ik hem net had (voor nop gekregen, er zou iets mee zijn). Soms starte hij super, dan niet aan te krijgen. Bleek een bodempje water in de tank te zitten (condens?). Tank leeggemaakt, nieuwe benzine, en probleem niet meer gezien.

11 minuten geleden zei MipeTDM:

Wel van mijn grasmaaier toen ik hem net had (voor nop gekregen, er zou iets mee zijn).

WHAHAHAHAHAHAHA🤣 

Ik heb 2 van deze geweldige motoren, een 3VD uit 1991 en een 4TX uit 1999. Mijn ervaring..

De 3VD kan een probleem geven als ik hem een paar weken laat staan met de benzine kraan dicht. Houd ik de kraan open of zet hem ruim voor ik weg wil open, zelfs na winterstop geen probleem.

De 4TX is een andere zaak....zelfs met een brandnieuwe accu regelmatig bijladen anders na een paar weken start problemen. Zit mi in stiekeme stroomverbruikers als een klokje. Meer electrische poespas, is meer of voortdurend bijladen.

Posted (edited)

mijn  4TX uit 98 start altijd prima, zonder choke, ook bij kou in de winter na een paar dagen stilstand. Wel een keer een lege accu gehad maar dat komt omdat de tomtom erop is blijven zitten, rechtsreeks op de accu aangesloten

Edited by List

Mijn beide 4TX'en staan de hele winter stil, zonder druppellader, gewoon in de schuur.

Na de winter op de choke, even doorstarten en ze slaan aan!

Nooit problemen mee.

Mijn 3VD moest ik na de winterperiode altijd wel lang doorstarten voor hij aansloeg, die zette ik met startkabels aan een stationair draaiende auto.

Na een 10 minuten doorstarten liep hij altijd en gedurende het seizoen geen last meer.

Met de huidige bio troep in de benzine, gebruik geen E10!

Mijn 4tx startte toen ik hem kocht ook moeilijk. Zeker als hij een paar weken niet had gedraaid. Je denkt dat dit hoort bij zo,n oude motor en zoekt naar de beste procedure om hem toch vlot te kunnen starten en je niet belachelijk te maken bij de buren. ;-)

Ondertussen heb ik het blok open gegooid en een revisie gegeven.
De zuigerveren waren waren versleten en gaven een hoog olie verbruik. De kleppen lekten een beetje, waarschijnlijk door de aanslag van verbrande olie.

Bij de revisie heb ik gelijk de carburateurs gereviseerd.
De bougies leken me nog goed en heb ik niet vervangen.

Voor meer details kan je mijn ervaringen eens bekijken In dit forum maar ik kan je vertellen dat mijn motor nu perfect start. :-)

ik zou dus niet wanhopen. Gewoon zien dat de compressie en de carburateurs in orde zijn.

Mijn 3VD 94 heeft geen startproblemen meer na een nieuwe accu, net iets krachtiger.

Na 2 weken op de brug even doorstarten om de benzine weer bij de carburateurs te laten komen.

Start bijna altijd in 1x (even afkloppen dus)

Groet uit Amsterdam

Ik moet wel zeggen, dat als de vlotterbakken leeg zijn, bv door langer staan of op reserve rijden, het starten wezenlijk verbeterd is door de onderdrukpomp eruit te gooien en een elektrische brandstofpomp te installeren:

De pomp pompt je vlotterbakken al vol, als je hem op contact zet, dus voordat je op de startknop drukt. Je hebt dan gelijk benzine beschikbaar bij het starten, en hoeft niet eerst door te starten om de onderdrukpomp zijn werk te laten doen. Hij slaat dan dus veel sneller aan. Vanaf ik geloof '99 hebben de TDM850s standaard een elektrische pomp.

Op 7/22/2020 om 9:44 PM zei chris:

Ik heb 2 van deze geweldige motoren, een 3VD uit 1991 en een 4TX uit 1999. Mijn ervaring..

De 3VD kan een probleem geven als ik hem een paar weken laat staan met de benzine kraan dicht. Houd ik de kraan open of zet hem ruim voor ik weg wil open, zelfs na winterstop geen probleem.

De 4TX is een andere zaak....zelfs met een brandnieuwe accu regelmatig bijladen anders na een paar weken start problemen. Zit mi in stiekeme stroomverbruikers als een klokje. Meer electrische poespas, is meer of voortdurend bijladen.

Oké, ik laat mijn benzinekraan nu ook open staan en kijk of dat helpt. Ik ga hem morgen (hopelijk) starten. Ik hou jullie op de hoogte. Ik tank ook 98.

2 uur geleden zei Gerrit:

Oké, ik laat mijn benzinekraan nu ook open staan en kijk of dat helpt. Ik ga hem morgen (hopelijk) starten. Ik hou jullie op de hoogte. Ik tank ook 98.

Als dit niet helpt, ga ik een afspraak maken bij Hps motoren in Hoornsterzwaag en dan hoop ik dat die het probleem van het starten wel op kunnen lossen. 

17 uur geleden zei Gerrit:

Als dit niet helpt, ga ik een afspraak maken bij Hps motoren in Hoornsterzwaag en dan hoop ik dat die het probleem van het starten wel op kunnen lossen. 

Dat moet je doen! Daar ben ik gisteren geweest. Pieter, die hier ook eerder al op heeft gereageerd, is een soort TDM goeroe. 

Ik kwam voor een nieuw stuur maar ging weg met een nieuw stuur, stuurverhogers, een radiatorcover, nieuwe stuurgewichten en een bredere glimlach na het rijden van mijn TDM.

En de prijs was zeer aantrekkelijk. Voor dat geld had ik het zelf niet kunnen krijgen!

Hij heeft een werkplaats met 14+ TDM's en een paar verdwaalde Honda's. Je ziet waar zijn focus ligt en hij kan je zeker helpen!

Mooi om te horen Jason, ik kijk het ff aan met mijn motor, en ga aanstaande week eerst op vakantie. En is het starten daarna nog niks. Dan ga ik zeker een afspraak maken.