Jump to content

Voorstellen en vragen.

wilfred
 Share

Recommended Posts

goeiedag.

Hoi ik ben wilfred en vandaag voor het eerst op dit forum en sins van de week ook lid van de tdm club.

Na eerst 6 jaar 2 tdm's  3vd  afgereden te hebben heb ik van de week een 4tx uit 98 met 41000 km tjes op de kop getikt.

Nette motor dacht ik maar niks blijkt minder waar.

Bij aankoop alles nagekeken maar zag en liep goed en lekte ook nergens vloeistoffen enz.

Stuk naar huis gereden ,40 km, reed goed en je moet toch ook ff wennen dus prima.

Thuis bij het stationair lopen onregelmatig lopen en ploffen daarna lekken van brandstof.

Dag niet meer willen starten alleen tikken van het relais. Alles nagemeten en nagelopen alles inorde dus daar ligt het niet aan.

Door zoeken op jullie forums erachter gekomen dat een carburateur die lekt of een vlotter die blijft hangen of zoiets ook tot deze problemen kan leiden. Nu dacht ik dat hij olie lekte maar was benzine met olie erin dus er gaat iets goed fout. Ook stinken mijn uitlaten naar benzine dus er zit benzine op plekken waar het normalieter niet moet zitten.

Ik ben dus nu van plan om de carburateurs te gaan schoonmaken en syngroniseren en alle leidingen te gaan vervangen.

Nu mijn vraag. Waar moet ik nog meer op letten om te vervangen enz in deze situatie.

Olie vervangen dat snap ik maar kan het ook nog ergens anders in zitten en zijn er nog meer dingen die ik moet nakijken en of vervangen.

Grt wilfred 

en ik kan niet wachten tot Hij het doet want heb er zin in om te gaan rijden met deze tdm

Hi Wilfred, welkom !  Is geen fijn begin. Bij 42 kkm worden doorgaans de klepspeling gecontroleerd. Als dat niet al gedaan is ga je die kosten ook nog pakken. Ik zou een praatje met de verkoper trouwens ook niet uit de weg gaan. Groet Rob 

Edited by robnieuw

24 minuten geleden zei robnieuw:

Hi Wilfred, welkom !  Is geen fijn begin. Bij 42 kkm worden doorgaans de klepspeling gecontroleerd. Als dat niet al gedaan is ga je die kosten ook nog pakken. Ik zou een praatje met de verkoper trouwens ook niet uit de weg gaan. Groet Rob 

Dat wist ik van de kleppen.  Alleen dit van die carbs niet,dus dat is extra en ik wist dat ik een grote beurd moest doen alleen dit is een beetje jammer. Maar ik ga hem knap maken want dat verdiend deze tdm.

Dus altijd in oplossingen denken ja toch😃

29 minuten geleden zei robnieuw:

heb ik gedaan. Heb niet de hoofdprijs betaald en hij heeft me 250 euro terug gegeven. Terug was volgens hem geen optie en ik had al allemaal dingen besteld en gekocht om hem een beurd te geven en een paar dingen te veranderen dus ga ik hem heel maken.

1 uur geleden zei Japie:

Hoi Wilfred, welkom hier in ieder geval. Helaas heb ik geen verstand van de techniek van motoren dus kan je helaas niet helpen. Ik hoop dat je niet teveel hebt betaald voor deze kat in de zak.

hoi japie. Nee ik heb niet de hoofdprijs betaald voor hem maar is gewoon jammer. Maar komt goed.😀

Zeker balen, dan voel je je goed genaaid. Jammer zo'n begin.

Ik snap er ook de ballen niet van maar vraag me wel af wat het tikken van het startrelais te maken heeft met de brandstof. 

Misschien iets met de oliepomp?

Edited by List

Wilfred, dat is geen goede start maar laten we hopen dat het misschien nog meevalt...

Door de plaatsing van de carburateurs (vertikaal) kan er benzine in de verbandingsruimte lopen als er een lek is. Dat zou de benzine in de olie kunnen verklaren. Als er veel is gelekt, kan het zijn dat als de betreffende cilinder in zijn compressieslag staat de motor niet kan draaien. Benzine is - in tegenstelling tot gas - niet samendrukbaar.

Wat te doen ? In ieder geval de olie vervangen. Bougies eruit en kijken of de motor ronddraait op de startmotor. Doet de startmotor het dan nog niet, is waarschijnlijk de accu leeg of er is iets defect.

Als de accu leeg blijkt, zou het kunnen dat de generator niet bijlaadt of de spanningsregelaar is wijlen.

De carburateurs in ieder geval demonteren en goed nakijken. Vlotters en vlotterventielen controleren op dichtheid. Vervangen van de ventielen is de beste optie en niet al te duur. Afhankelijk van bet bouwjaar is het te overwegen om de naalden en buizen meteen te vervangen. Sommige 4TXen hebben carburateurverwarming, kijken of hier ook alles dicht is.

Als alles weer in elkaar zit en de motor loopt, het bijladen controleren; stationair laten lopen met licht aan , gas geven en kijken of het licht feller gaat branden.

Succes !

Edited by Ab3VD
Aanvulling

Dank je wel voor dit andwoord.

Idd heb ik de carb erafgehaald en stond mijn rechter cilinder bijna tot bovenaan vol met benz.

Startmotor draaid wel en alle stroom onderdelen doen het.

Dus echt lekkage van de carbs.

Nu heb ik nog wel een dingetje.

De carb,s is een mikuni crop en geen bdst. Of praat ik nou onzin? Nu kan ik van de bdst van alles vinden maar van die crop niet.

Wat is het verschil en waarom is dat?

Tevens heb ik idd carb verwarming via een slangetje uit het cool element. 

Grt wilfred

Wilfried, waarschijnlijk weet je het nog van je 3VDs maar vergeet niet beide olie-aftappunten leeg te laten lopen. Het belangrijkste is dat de benzine uit de motor verdwijnt. Voor de juiste carburateurdelen vraag Pieter van HPS, die stuurt ze je graag toe.

Op ‎7‎/‎21‎/‎2020 om 7:24 PM zei chris:

Eigenlijk off topic ..

Afgaande op posts op Motorforum zijn er motorrijders, zeker eigenaren van oudere motoren, die altijd A.C. Tion olie gebruiken. Geeft uiteraard op M.F. de nodige discussie.

ha ja vast!

De basis van alle oliën is hetzelfde, alleen de toevoegingen (dopes) verschillen.

Ik ben eens in Duitsland in een fabriek geweest waar motorolie en andere smeerolie gemaakt werden voor verschillende merken.

Vanuit een beperkt aantal basisgrondstoffen werden verschillende merken olie gemaakt, ieder merk heeft zijn eigen recept, wat ook de kostprijs bepaalt.

Dure dopes drijven de literprijs natuurlijk op.

1 hour ago, Pieter H said:

ha ja vast!

De basis van alle oliën is hetzelfde, alleen de toevoegingen (dopes) verschillen.

Ik ben eens in Duitsland in een fabriek geweest waar motorolie en andere smeerolie gemaakt werden voor verschillende merken.

Vanuit een beperkt aantal basisgrondstoffen werden verschillende merken olie gemaakt, ieder merk heeft zijn eigen recept, wat ook de kostprijs bepaalt.

Dure dopes drijven de literprijs natuurlijk op.

Klopt. Dat soort bedrijven heten blenders, en in Dordrecht zit een hele grote. Ze leveren hun producten ook als eigen merk, tegen spotprijzen. Gebruik het zelf in de nieuwe auto, en het is hele goede kwaliteit. 

https://www.77lubricants.nl/

https://www.olievoordeelshop.nl/motorfiets-boot-quad-kart-brommer/?mode=grid&limit=24&sort=lowest&max=6000&min=0&brand=110082&filter[]=12435&filter[]=70569

3 uur geleden zei Prop-er:

Klopt. Dat soort bedrijven heten blenders, en in Dordrecht zit een hele grote. Ze leveren hun producten ook als eigen merk, tegen spotprijzen. Gebruik het zelf in de nieuwe auto, en het is hele goede kwaliteit. 

https://www.77lubricants.nl/

https://www.olievoordeelshop.nl/motorfiets-boot-quad-kart-brommer/?mode=grid&limit=24&sort=lowest&max=6000&min=0&brand=110082&filter[]=12435&filter[]=70569

@Prop-er,

bij 77lubricants vind ik geen motor olie alleen olie voor auto’s vrachtwagens en dergelijke.

@List

De olie is niet duur maar ik blijf toch bij Putoline olie deze heeft zich bewezen van zeer goede kwaliteit te zijn in het verleden en nu.

voor die paar €‘S ga ik de motor niet verknallen hij draait nu mooi en levert genoeg power en vertrouwen.

Gr,

Jan van Ingen

Hi, 

Even mezelf voorstellen, ik ben Paul Nijenhuis en sinds afgelopen vrijdag in het bezit van een tdm 900. Ik heb sinds 2017 mijn rijbewijs en heb eerst een Suzuki GS500e gereden. Ik was altijd al verliefd op het geluid van de yamaha tdm 850 en 900. 

20200726_202842.jpg