Jump to content

Omval gevoel

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik heb een vraagje, tijdens het rijden op de motor met name als je een bocht maakt naar links of rechts, bv een straat inrijden heb ik het gevoel dat de motor dan omvalt ipv geleidelijk soepel over te hellen. De voorband is ok met de juiste spanning (2.25 -2.4), balhoofd is vernieuwd, voorvering is vernieuwd.

Heeft iemand tips om dit op te lossen of hebben alle TDM's dit. Ik heb wel eens gelezen dat je de voorpoten iets door kunt steken.

Groetjes Theo.

Edited by TheoTDM
  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dan valt ie nog meer de bocht in. Dacht dat voorband doorgaans op +/- 2.3 gezet wordt. Achter 2.7-2.9 ... maar smaken verschillen. Ik zou beginnen met kijken of een lagere bandenspanning voor iets oplevert.

Ik had ook die vallende sensatie en dat was bij 2,5 cm doorsteek. Heb ik teruggezet naar 1 cm (I.c.m Hyperpro vering ) en dat voelt goed.

groet Rob

Edited by robnieuw

Hoe meer doorsteek, hoe steiler de balhoofdhoek en gemakkelijker de bocht in “ vallen”  oftewel scherper sturen.

Het kan ook ervaren worden als “ de bocht in vallen. Kan ook veroorzaakt worden door een te slappe voorvork veervoorspanning trouwens.

dus Theo, ik zou zeker niet de voorpoten verder doorsteken. En als ze al doorestoken zijn, de doorsteek te verminderen . Eventueel de vering eens te laten checken op juiste afstelling voor jou.

en uiteraard de geadviseerde bandenspanning respecteren , dat kan per merk en type band iets verschillen. 

mocht je er nog niet uitkomen, gewoon blijven vragen👍

11 uur geleden zei TheoTDM:

Hallo allemaal, ik heb een vraagje, tijdens het rijden op de motor met name als je een bocht maakt naar links of rechts, bv een straat inrijden heb ik het gevoel dat de motor dan omvalt ipv geleidelijk soepel over te hellen. De voorband is ok met de juiste spanning (2.75 -2.9), balhoofd is vernieuwd, voorvering is vernieuwd.

Heeft iemand tips om dit op te lossen of hebben alle TDM's dit. Ik heb wel eens gelezen dat je de voorpoten iets door kunt steken.

Groetjes Theo

bij een TDM900 krijg je dat gevoel ook snel als de voorband versleten is.. bij lage snelheden merk je dan dat het stuur de bocht intrekt.

Ik herken het ook van de banden. Vooral toen ik een wat te brede maat achter op mijn andere motor had liggen. De vorm is dan ook niet optimaal. Ik zou eens wat met de druk spelen en ook vooral de slijtage bekijken. Welke maat ligt er nu op?

12 uur geleden zei MipeTDM:

Ik herken het ook van de banden. Vooral toen ik een wat te brede maat achter op mijn andere motor had liggen. De vorm is dan ook niet optimaal. Ik zou eens wat met de druk spelen en ook vooral de slijtage bekijken. Welke maat ligt er nu op?

METZELER ROADTEC Z6 - de maat is; 110/80 ZR18

Er zit nog wel wat profiel op maar ik denk dat ik voor de vakantie naar Oostenrijk wel een nieuwe band er op laat zetten. Wordt weer zoeken op internet naar de "beste" band.

9 uur geleden zei List:

Zie nergens staan of je nu met nieuwe banden rijdt, een ander type misschien of dat het met de banden is die er al langer opliggen

Het betreft een band die er al wat langer op zit maar nog wel voldoende profiel heeft, dit is natuurlijk persoonlijk, sommige rijden met bijna gladde banden. De band heeft toch wel een beetje een platte kant, dit kan het gevoel misschien wel versterken. Ik ga wel voor een nieuw bandje kijken. Tips?

Ik ken raar bochtgedrag wel van een eerdere motor die door veel snelweg gebruik nogal afgeplatte banden had.

Dan voelde je duidelijk dat de band om die ingesleten hoek van de band heen viel in een bocht.

Met een TDM nooit. Die ligt zo lekker in de bocht. Hagon vering voor/achter en vorkpoten 15 mm doorgestoken.

Banden zijn altijd een persoonlijk dingetje maar ik heb altijd Michelin Pilot Road gehad op de TDM.

Daarnaast is men altijd wel blij met Bridgestone en Pirelli.

Ik heb Metzeler i.c.m. een TDM niet zo hoog zitten. Dat komt omdat ik daar ooit een slechte review van heb gelezen.

Dus als je toch aan een andere band toe bent dan zou ik over stappen op een ander merk.

Wie , behalve TheoTDM, rijdt ook met ‘up to’ 2.9 Bar in de voorband ? Dit staat op de Michelin band aangegeven als druk bij Max. Load.

Als een mogelijke oorzaak 10 seconden werk is ( beetje leeg laten lopen) en je daarna dit als oorzaak kunt bevestigen of uitsluiten ... kleine moeite, toch ?

Op 7/7/2020 om 8:47 PM zei TheoTDM:

De voorband is ok met de juiste spanning (2.75 -2.9)

71ABE854-8D2F-474E-9B04-665F62FF8148.jpeg

AC18F768-F5A3-4284-811D-2063A3D87254.jpeg

45 minuten geleden zei appie26:

Ik ken raar bochtgedrag wel van een eerdere motor die door veel snelweg gebruik nogal afgeplatte banden had.

Dan voelde je duidelijk dat de band om die ingesleten hoek van de band heen viel in een bocht.

Met een TDM nooit. Die ligt zo lekker in de bocht. Hagon vering voor/achter en vorkpoten 15 mm doorgestoken.

Banden zijn altijd een persoonlijk dingetje maar ik heb altijd Michelin Pilot Road gehad op de TDM.

Daarnaast is men altijd wel blij met Bridgestone en Pirelli.

Ik heb Metzeler i.c.m. een TDM niet zo hoog zitten. Dat komt omdat ik daar ooit een slechte review van heb gelezen.

Dus als je toch aan een andere band toe bent dan zou ik over stappen op een ander merk.

Ben inderdaad aan het kijken naar een ander merk, ik heb ook Pieter om advies gevraagd.

26 minutes ago, robnieuw said:

Wie , behalve TheoTDM, rijdt ook met ‘up to’ 2.9 Bar in de voorband ? Dit staat op de Michelin band aangegeven als druk bij Max. Load.

Als een mogelijke oorzaak 10 seconden werk is ( beetje leeg laten lopen) en je daarna dit als oorzaak kunt bevestigen of uitsluiten ... kleine moeite, toch ?

Ik kom aan die bandenspanning op advies van diverse forumleden, er wordt vaak ervaren dat de aanbevolen spanning van 2.75 volgens het boekje te laag is. Ik merk weinig verschil overigens, behalve dat het meer klappert in je voorvork.

Edited by Prop-er
Op 7/9/2020 om 11:53 AM zei TheoTDM:

de aanbevolen spanning van 2.75 volgens het boekje te laag is.  

Welk boekje ... ? Hieronder service manual 4TX.

Een spec van de bandenleverancier is betere info maar dit was voor de TDM 850 icm BT54

D3C116E0-28CC-48E6-986D-52ACAF7D0F87.jpeg

Edited by robnieuw
39 minuten geleden zei robnieuw:

Welk boekje ... ? Hieronder service manual 4TX.

D3C116E0-28CC-48E6-986D-52ACAF7D0F87.jpeg

Sorry, ik gooi wat banden door elkaar, ik heb 2.9 achter en 2.4 voor, is dus beiden iets hoger dan is voorgeschreven volgens het boekje.

Dat idee had ik al .. 2,4 voor en 2,9 achter lijkt me binnen de range die in het algemeen gehanteerd wordt.

Ik rij Michelin PR3 voorband met 2.3 bar & Michelin PR4 achterBand met 2.8 Bar

groet Rob

Edited by robnieuw