Jump to content

Recommended Posts

Hi!

Ik kijk al langer mee, maar nu toch een account aangemaakt voor hulp bij een probleempje.

Voor de winter heb ik voor 500 euro een TDM gescoord die niet reed. Bleek een gescheurde reserve benzineleiding te zijn. Binnen 10 minuten liep hij weer.
De motor heeft jaren stilgestaan omdat de eigenaar (en de vorige) het probleem niet konden vinden. Wat een apparaat zeg. Ben helemaal verliefd.

Nu ik al heel wat kilometers heb gemaakt kom ik steeds weer tot de conclusie dat de TDM maar 1 op 10 rijd. Terwijl ik overal hogere kilometers tegen kom.
En nu is mijn rijstijl niet super zuinig natuurlijk, maar 1 op 10 vind ik wel wat veel. Collega's willen ook niet meer dat ik voorop rijd in verband met de lucht uit mijn uitlaat.

Ik heb de motor naar een kennis met een motorgarage gebracht, en die heeft de volgende dingen vervangen omdat ze gescheurd of defect waren. Ik had namelijk ook het probleem dat de TDM erg naar benzine stonk als de TDM niet in gebruik was (in de schuur, of voor de deur). Dat is nu verholpen gelukkig. Alleen het verbruik niet.

- Complete revisie carburateurs
- Afstellen carburateurs (vlotterhoogte, gasnaald etc)
- Synchroniseren carburateurs
- Nieuwe bougies gemonteerd
- Gaskabels gesteld
- Inlaatrubbers vervangen
- Airbox passend gemaakt
- Modificatie carburateur

Ook geeft hij aan: 'Vwb je verbruik kan het nu enkel je emulsiebuizen icm je gasnaalden zijn, de rest is allemaal vervangen en nieuw. Je afstelling staat op af-fabriek dus het is gewoon onmogelijk dat ie zoveel verbruikt gezien nu alles nieuw is behalve die naald en buis.'.

Hebben jullie hier meer ervaring mee? Of zien wij samen iets over het hoofd?

Heel erg bedankt!

Rick

P.S In de bijlage een foto van het soesje:

20200325_184655 (1).jpg

persoonlijk haal ik op lange stukken 1:21 met volle vakantiebagage en op de snelweg.

Ik heb zelf het laatste type maar begreep uit de vele berichtejs die ik al gelezen had dat die carbs op jouw tdm vaak last hebben van ingeslete naald buizen.

dat kan je hogere verbruik ook veroorzaken

Zoals al geschreven. Versleten naalden en buizen zijn juist bij een 3VD een veelvoorkomend probleem. Jammer dat er geen complete revisie setjes zijn gebruikt maar de variant met alleen alle afdichtingen. Nu moet je weer alles open maken. Maar het moet toch gek gaan als het verbruik dan nog steeds zo hoog is. 

Ik heb vorige week mijn naald en buizen vervangen met een setje van HPS motoren. Mijn verbruik zat op 1 op 11 en is nu 1 op 18 ong. Dus heeft erg veel geholpen. Dus zeker een aanrader om te doen. 

zeker een setje bij HPS bestellen! 

Heel erg bedankt voor jullie hulp! En wat een goede informatie over de brandstofpomp. De garagehouder heeft mij ook echt op het hart gedrukt dat de buizen/naalden niet versleten waren. De brandstofpomp is dus misschien wel de boosdoener. 

Ik ga morgen als het licht is even op onderzoek uit en zal eerst even checken of de vacuumslang naar benzine ruikt. En daarna direct vanaf de kraan aansluiten. 

Bedankt! 

Op 6/2/2020 om 7:16 PM zei appie26:

Zoals al geschreven. Versleten naalden en buizen zijn juist bij een 3VD een veelvoorkomend probleem. Jammer dat er geen complete revisie setjes zijn gebruikt maar de variant met alleen alle afdichtingen. Nu moet je weer alles open maken. Maar het moet toch gek gaan als het verbruik dan nog steeds zo hoog is. 

Vraagje tussendoor als dat mag: is dit alleen bij een 3VD? Heb een 4TX namelijk en vraag me af of dat daar ook speelt, zag er namelijk weinig aan toen ik het laatst uit elkaar had....

Edited by MipeTDM
tiepvout

Da's wel eens voorbij gekomen hier op het forum. Weet het niet zo uit mijn hoofd. 

Zit te twijfelen of het alleen bij de 3VD is of ook bij de eerste jaren van de 4TX. 

Welk bouwjaar is die van jou?  Dacht sowieso dat het bij de laatste 4TX modellen, die met digitaal dashboard en benzinemeter geen issue meer is. Maar ik twijfel ff over de eerste bouwjaren....

4 uur geleden zei appie26:

Da's wel eens voorbij gekomen hier op het forum. Weet het niet zo uit mijn hoofd. 

Zit te twijfelen of het alleen bij de 3VD is of ook bij de eerste jaren van de 4TX. 

Welk bouwjaar is die van jou?  Dacht sowieso dat het bij de laatste 4TX modellen, die met digitaal dashboard en benzinemeter geen issue meer is. Maar ik twijfel ff over de eerste bouwjaren....

Die van mijn  is een 4TX2, uit 1997. Ik zal ook eens de zoekfunctie gebruiken.

Op ‎6‎/‎4‎/‎2020 om 5:03 PM zei MipeTDM:

Die van mijn  is een 4TX2, uit 1997. Ik zal ook eens de zoekfunctie gebruiken.

Klopt, de carburateurs van de 4TX t/m 1998 hebben dezelfde gasnaald bevestiging, de carburateurs zijn alleen voorzien van TPS en carburateurverwarming.

Dus ook gasnaald/gasnaaldbuisslijtage.

maar niet hetzelfde revisiesetje als de 3VD, dus bij bestelling opgeven dat het om een 4TX gaat.