Jump to content

Motor start in eens niet meer?!?!?


Recommended Posts

Beste leden. 
 

ik wou net een heerlijk stukje gaan rijden op mijn 3VD.. helaas pindakaas hij start in eens niet meer!? Bij het starten kwam er 3 keer aan toe een keiharde klap uit de uitlaat met zwarte rook!?!? Het klinkt ook alsof er geen vonk komt. Dus even de bougie doppen eraf gehad. En bij de linker als ik hem vast hielt en starten kreeg ik een schrok. Ik hield hem vast aan de dop dan. 
en bij links voelde ik niks. Hoe kan dat!? En zorgt dit ervoor dat ik niet kan starten? 
 

Ik hoor graag tips!? Help deze jongen

 

 

Link to post
Share on other sites

De motor draait nog wel rond hoop ik...Zwarte rook koppel ik meestal aan benzine. Zou het kunnen zijn dat ie onverbrande benzine in de uitlaat had? Paar keer rond laten draaien zonder bougies, bougies er weer in nog eens proberen. Dat zou ik doen.. maar er zijn hier heel veel deskundigen..

Link to post
Share on other sites

En als je de bougies er toch uit hebt kan je testen of ze vonken.

Het met de hand voelen lijkt mij niet de ideale manier om te testen.

 

Als er dan 1 niet vonkt en het niet een aangegoten bougiedop betreft zit de bougiedop vaak door middel van een soort schroefpin in de kern van de bougiekabel geschroefd.

Soms is daar een slecht contact.

Bougiedop van de kabel trekken/schroeven, het einde van de bougiekabel een halve centimeter of  iets meer inkorten en de dop ( het metalen centerschroefje ) weer in de kern van de kabel schroeven.

Edited by NikenRider
Link to post
Share on other sites

Nikenrider dankjewel voor je tips.

ik had alleen maar de bougie dop eraf gehaald van Beide cilinders. Nog geen bougies eruit gehad. Maar toen ik starte kreek ik dus een schrok van de linker bougiedop. 
 

en 3 weken terug heb ik de kabels al 1cm ingekort want ik zit met een probleem met de motor. Hij houdt in en stottert bij de 1000 tot 3000 toeren. 
 

dus misschien slechte bobine geweest en nu kapot? 

Link to post
Share on other sites

Tdmjohan,

Ik ben beslist geen TDM specialist, heb er nog nooit 1 gehad en zelfs nog nooit op gereden of aan gesleuteld. 

Hier op het forum zijn veel ervaren mensen die veel van de TDM weten, volg vooral hun adviezen op.

 

Wel kan ik heel goed systematisch denken en heb wat ervaringen opgedaan.

Je opmerking en die van Thomas over een slechte bobine zou kunnen maar start bij het begin zoals Chris aan heeft gegeven.

Vervolgens Bougies, kabels , indien mogelijk de complete kabels links rechts even omwisselen om te kijken of het probleem mee gaat met de kabel .

Dan het onderzoek richten op de bobine HV aansluiting en laagspanning aansluiting enz.

 

En loop je ergens tegen aan....vragen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Heb je je carburateurs al gecontroleerd? 

We hadden gisteren ook een 3vd op de tafel staan met dezelfde klachten.

De gasschuifmembranen waren helemaal gaar...

Carburateurs gereinigd, nieuwe membranen en een revisie set er in, en hij loopt weer zoals het hoort!

Echt een wereld van verschil.

 

Link to post
Share on other sites

Nikenrider, 

Dankjewel voor je reactie! En ga zeker maar van vooraf beginnen met alles na te lopen. Is alleen helaas zo weinig tijd voor en wil graag rijden hahaha 

 

pieter,

 

ik heb ze gecontroleerd 2 weken terug en kwam uit dat de membraan lichte droog scheuren heeft aan de afsluit ring. Dus deze moeten vervangen worden. Maar zorg dit er ook voor dat mijn motor helemaal mee kapt!? 

Link to post
Share on other sites

Ik ga even bougies regelen. Kijken wat het gaat opbrengen. 
heb net weer even bij de motor gekeken, Heb even de bougie dopen van de kabels afgemaakt om te kijken als ik vonk had. Had van beide vonk tot ong 1.5cm.  maar begin steeds meer idee te krijgen dat die geen benzine krijgt? Want mijn benzine kraan lekt veel benzine! Kan het zijn dat die zo verstopt zit en daardoor geen benzine krijg?? Nooit eerder gezien of gehoord 

Link to post
Share on other sites

Tussen je benzinekraan en de carburateurs zit ook nog een benzinepomp je.

Als die het niet meer doet en je tankniveau wordt lager dan vlotter niveau, dan krijgt de motor geen benzine meer...

Dus leg of hang je tank eens hoger op, of haal de uitgaande benzine slang even van de brandstof pomp en druk op de startknop, dan moet de benzine uit de pomp spuiten.

Ik verkoop momenteel best veel benzine pompjes, wellicht ook E10 invloeden?

Edited by Pieter H
Link to post
Share on other sites

Ik had mijn motor van de winter weg gezet met 98.En de pomp hier is maar E5 toevoeging op de 98. Pas mijn carbs laatst open gehad viel me wel op dat er geen zooi in zat.

Tank zag er van binnen ook erg schoon uit. 

Maar met die E10 zooi worden je rubbers en afdichtingen niet vrolijker van.

Benzine kraan lekt veel benzine las ik.. Revisie setje bestellen daarvoor. zijn ook niet prijzig. Lijkt me geen fijn gevoel lekkende benzine. Neem dan ook meteen de benzineslang mee. die scheurde bij mij ook vorig jaar spontaan af aan de benzine kraan aansluiting.Gelukkig tijdens demonteren tank.

Link to post
Share on other sites

Pieter! 
Ik ga zeker kijken naar de benzine pomp! Dus gewoon benzine slang los en dan starten en kijken als die gaat spuiten? Zoniet dan is de pomp dood. Handige tip dankjewel! Ik ga dit weekend al de tips even na lopen. En alvast nieuwe bougies halen. En zag dat vandaag mijn benzinekraan revisie setje binnen komt dus helemaal super!! 

Link to post
Share on other sites

Ronald,

 

ja klopt maar ik tank alleen maar 98, alleen doordat de benzine kraan lekt dan heb ik zo vermoede dat vorige eigenaar 95 getankt heeft. Dus zoals Peter zegt dan maar eens kijken als de benzine pomp de geest gegeven heeft. 
maar dankjewel voor je verhaal 

Link to post
Share on other sites

Nou ik heb nog contact gehad met de vorige eigenaar. En die heeft laten weten dat in maart 2020 een nieuwe bobine geplaatst is. Dus ik denk dat kleine kans is dat deze stuk is. Maakt het zoek gebied gelukkig kleiner! 

Link to post
Share on other sites

........

 

hoe klein kan een probleem zijn waardoor een motor stopt met starten? Nou...

zie de foto eronder.. de hele oranje draad was helemaal groen uit geslagen. Dus maakt geen contact meer. Nu schoon en contact spray en hij loopt weer als een zonnetje 😂😂

0E0F8BBA-C6A8-451D-A424-B24C248D5EFE.jpeg

Link to post
Share on other sites
10 uur geleden zei ronaldm74:

die 3 kabels gaannaar je ontstekings spoelen oranje naar de 1 de grijze naar de andere en rood/zwart is de gemeenschappelijke 0 zal ik maar zeggen

 

Dan wordt het er niet duidelijker op want een paar postjes hiervoor staat dat beide bougiekabels een vonk van 1,5 cm trokken.

 

Belangrijkste is dat er weer mee gereden kan worden.

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information