Jump to content

Navigatie

Stef23
 Share

Recommended Posts

hallo mensen. 

Ik heb een vraagje ik ben aan het twijfelen tussen de garmin zumo xt  . Tomtom rider 550.

Wat ik graag zou willen is hij makelijk bedienbaar is .  Tuurlijk zijn er mensen  bij die tomtom 550 hebben gehad en nu een garmin hebben. Graag jullie ervaringen. 

Mvg  stef

• Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Altijd Garmin gehad, sinds twee weken nu tomtom 550

bediening als je nog geen navigatie hebt gehad is van tomtom makkelijker vind ik.

Nu is de 550 te koop voor €339 en krijg je €50 cashback op dit moment,
Zo wordt het wel aantrekkelijk om voor de tomtom te gaan

2 uur geleden zei SoSo:

Garmin gehad nu tomtom 550. Bedienings gemak, neem een tomtom (rond 350,00) wil je er dieper in duiken (is niet aan mij besteed) dan is een garmin een topper. (rond 500,00)

Wat bedoel je met dieper in duiken.menu?

Idd menu van de Garmin heb ik persoonlijk continu ruzie mee gehad. Maar dat ligt echter gewoon aan mijzelf. Ik vind de tomtom gewoon wat betreft de bediening intuitiever. Maar ik denk dat wanneer je echt met een Garmin kunt omgaan dat je daar ook wel iets meer mee kunt.

18 minuten geleden zei SoSo:

Idd menu van de Garmin heb ik persoonlijk continu ruzie mee gehad. Maar dat ligt echter gewoon aan mijzelf. Ik vind de tomtom gewoon wat betreft de bediening intuitiever. Maar ik denk dat wanneer je echt met een Garmin kunt omgaan dat je daar ook wel iets meer mee kunt.

Oke dankje

Hier hebben we een TomTom 450 en 550, daar kunnen we goed mee overweg. Daarnaast hebben de kinderen een Garmin (geen idee welke maar dat weet SoSo wel) Die vinden we een lastiger menu hebben, maar misschien ook kwestie van wennen.

Heb nu een TT 400, super fijne navi.

Af en toe een beetje langzaam maar da's bij de 550 opgelost.

Bij deze generaties TT en Zumo was de TT duidelijk beter in het zelf uitzetten van kronkelige routes.

Dat schijnt bij de laatste versie van de Zumo aanzienlijk te zijn verbeterd.

Het rijden van opgeslagen routes gaat bij de TT prima, maar dat ging bij de Zumo ook prima. Met als voordeel dat bij de Zumo de oorspronkelijke routelijn altijd bleef staan. Bij het afwijken van de route kon je vrij gemakkelijker weer terug naar de routelijn rijden. Als je bij de TT afwijkt van de route dan gaat TT je terug naar de route navigeren, dat klinkt als een mooie oplossing maar dat werkt lang niet altijd naar behoren.  Dat de oorspronkelijke routelijn blijft staan vond ik wel een fijne eigenschap van de Zumo. Die wens hebben meer TT gebruikers maar de laatste keer dat ik er wat over gelezen heb leek het er op dat TT niet van plan was om dat via een update alsnog mogelijk te maken.

Ik zou als ik wat anders zou willen bij TT blijven denk ik.

Die Garmin zumo XT schijnt trouwens een mega grote stap voorwaarts te zijn. Maar dat moet betaald worden.

De TT 550 loopt al een tijdje mee. Is dan ook behoorlijk goedkoper.

Met beide doe je geen miskoop denk ik.

Check ook www.mrgps.nl, daar staat een schat aan info op.

Klopt inderdaad, TomTom en offroad werkt niet samen. Wat de keuze betreft: Op de motor 10 jaar met een Zumo 660 gereden, en bij vervanging naar zowel Garmin als TomTom gekeken. Op dat moment (een jaar geleden) had TomTom zijn achterstand in motornavigatie behoorlijk ingehaald en was op een aantal punten beter. Dat verhaal is inmiddels anders met de XT...

Blijft een keuze die lastig voor een ander te maken is. Ik ben en blijf een redelijke Garmin aanhanger (fietsnavigatie, sporthorloge) maar bedieningsgemak staat bij Garmin niet altijd vooraan. Daar wint TomTom. Qua features is Garmin momenteel met de XT weer de meerdere denk ik, maar ja daar hangt ook een prijskaartje aan. 

Mijn advies zou zijn om eens bij bijv. Waypoint binnen te stappen, en daar advies te vragen en evt wat dingen proberen.

5 uur geleden zei DaniR:

Ik gebruik gewoon mijn iPhone... Werkt perfect, er zijn zelfs apps waarmee je routes kan importeren.  

Ja....maar......

Heb wel eens wat van die apps vergeleken met TT Mydrive en MRA. Zelfde gegevens invoeren, route laten uitrekenen en vergelijken.

Zowel TT als MRA kozen toch duidelijk mooiere wegen. 

Als die apps al de mogelijkheid hebben om routes in te laden. Hoe gaan ze er tijdens de rit mee om? Met name bij onverwachte omleidingen etc.etc.

Zowel Garmin als TT hebben daar echt wel aandacht aan besteed. Kan me niet voorstellen dat een gratis appje ( of een paar €) die zelfde intelligentie heeft.

En ik heb toch ook wel gelezen dat het wordt afgeraden om zomaar elke Smartphone aan je motor te plakken, i.v.m. trillingen.

Er zijn smartphones die daar geschikt voor zijn. Maar de gemiddelde phone zal de trillingen niet leuk vinden.

Zelfde met regen. Mijn toestel is ook spatwaterdicht, maar toch.... en zo'n etui met een doorzichtige voorkant is ook weer zoiets.....

Ieder zijn ding en er zullen vast veel tevreden smartphone gebruikers op de motor zitten en die ontwikkeling van de apps staat ook niet stil maar ik houd het voorlopig lekker bij een aparte navi.

7 uur geleden zei appie26:

Dat de oorspronkelijke routelijn blijft staan vond ik wel een fijne eigenschap van de Zumo

Hier is bij tomtom een trucje voor.
Stop de huidige route/track, laad hem daarna opnieuw zonder door op rijd te drukken rijd je naar de routelijn terug, wel makkelijk als je eerst links op het driehoekje drukt voor kaart details. Als je op de route bent zal deze automatisch verder gaan.

Hierdoor is het bijna een Garmin geworden

Edited by harald66

3 uur geleden zei appie26:

Heb wel eens wat van die apps vergeleken met TT Mydrive en MRA. Zelfde gegevens invoeren, route laten uitrekenen en vergelijken.

Ieder zijn ding en er zullen vast veel tevreden smartphone gebruikers op de motor zitten ..........

Heb ook een TT 450  en ben daar zeer tevreden over toch zou het mij wel wat lijken om niet met meerdere apparaten onderweg te hoeven zijn en alles met een waterdichte smartphone te doen.

Ben aan het kijken naar de app kurviger.de ook leuk om een route op de laptop mee te maken.

Waar ik met mijn huidige telefoon tegenaan liep was de schermvergrendeling en ingeven van gegevens.

Lastig met een motorhandschoen om een vingerafdruk op de sensor te krijgen en dat kleine toetsenbord is zelfs zonder handschoen met draaiende motor vrijwel niet te bedienen.

Wat ik vooral heel vervelend vind, en dan vooral bij de iPhone, is de miswijzing die in de GPS zit. Dan merk je toch wel het verschil tussen een navigatiesysteem, waar de GPS chipset is uitgekozen op zn nauwkeurigheid, en een telefoon, waar de GPS chipset vooral is gekozen op het feit dat hij niet te veel batterij mag vreten...

Op 5/6/2020 om 1:08 PM zei SoSo:

Garmin gehad nu tomtom 550. Bedienings gemak, neem een tomtom (rond 350,00) wil je er dieper in duiken (is niet aan mij besteed) dan is een garmin een topper. (rond 500,00)

Wat bedoel je met dieper in duiken.menu?

1 uur geleden zei Stef23:

Ik ga mijn voor de TT 550.

Prijs en het bedienen. En de cash back.wat TT nu heeft 200 euro een behoorlijk verschil toch.

Mijn dank is groot. Voor jullie reacties 👍

Zou ik gezien het prijsverschil ook gedaan hebben.

1 uur geleden zei NikenRider:

Ben aan het kijken naar de app kurviger.de ook leuk om een route op de laptop mee te maken.

Ben toch ook niet echt onder de indruk van Kurviger.

Ik maak toch het liefst zelf routes of iets downloaden. Elke keer als ik een kronkelroute door welke planner dan ook laat maken en ik ga hem nalopen kom ik toch altijd wel mindere stukken tegen.

In bv Duitsland wordt het wel beter maar gewoon in Nederland maak ik ze liever zelf.

4 uur geleden zei harald66:

Hier is bij tomtom een trucje voor.
Stop de huidige route/track, laad hem daarna opnieuw zonder door op rijd te drukken rijd je naar de routelijn terug, wel makkelijk als je eerst links op het driehoekje drukt voor kaart details. Als je op de route bent zal deze automatisch verder gaan.

Da's een goeie tip/truc! Die ga ik eens proberen.

7 uur geleden zei appie26:

Ja....maar......

Als die apps al de mogelijkheid hebben om routes in te laden. Hoe gaan ze er tijdens de rit mee om? Met name bij onverwachte omleidingen etc.etc.

Zowel Garmin als TT hebben daar echt wel aandacht aan besteed. Kan me niet voorstellen dat een gratis appje ( of een paar €) die zelfde intelligentie heeft.

En ik heb toch ook wel gelezen dat het wordt afgeraden om zomaar elke Smartphone aan je motor te plakken, i.v.m. trillingen.

Er zijn smartphones die daar geschikt voor zijn. Maar de gemiddelde phone zal de trillingen niet leuk vinden.

Zelfde met regen. Mijn toestel is ook spatwaterdicht, maar toch.... en zo'n etui met een doorzichtige voorkant is ook weer zoiets.....

Ieder zijn ding en er zullen vast veel tevreden smartphone gebruikers op de motor zitten en die ontwikkeling van de apps staat ook niet stil maar ik houd het voorlopig lekker bij een aparte navi.

Tjah ik heb dan weer ervaring met de nieuwe navigatie units... mjah als je daar 400 euro aan wilt uit geven, perfect voor de economie! ;) 

Hoe ik het doe... ik zet de route uit en voeg tussen A en B een paar plaatsen toe en ik vermijd snelwegen. Ondertussen zet ik FM op de achtergrond aan en je bent klaar om te rijden... kost misschien iets meer tijd maar dat is dan maar zo. 

Met het verhaal van de trillingen ben ik niet bekend, maar ze zeiden vroeger ook dat je de iPhone niet op de ruit van de auto mag plakken want dan werd het toestel warm. Persoonlijk nooit iets van gemerkt.

bottomline... als iemand bereid is om 400 euro uit te geven voor een navigatiesysteem vooral doen, ik geef alleen een gratis alternatief.

7 uur geleden zei DaniR:

bottomline... als iemand bereid is om 400 euro uit te geven voor een navigatiesysteem vooral doen, ik geef alleen een gratis alternatief.

Da's het mooie van tegenwoordig. Alles kan en iedereen heeft zun voorkeur over hoe en wat.

Lekker rijden en op je eigen manier navigeren, mooi toch?

En qua navi hoeft het ook perse niet de nieuwste te zijn voor topdollar.

Heb nog nooit een nieuwe navi of headset gekocht, lang leve marktplaats.

Dat van die warmte ben ik wel eens tegengekomen... iPhone in de tanktas, in het vak bovenin. Tijdens een warme dag werd die toch wel zodanig warm dat er een waarschuwing verscheen en de telefoon uit voorzorg uitschakelde! Trillingen is ook wel een ding. Maar inderdaad, er is niemand die je verplicht om een navigatiesysteem te kopen, ze zijn niet goedkoop. En er zijn gratis of goedkopere alternatieven, er is keuze genoeg!