Jump to content
Ballet

TDM 850 4tx ‘96 - effe klepspeling nakijken - complicaties

Recommended Posts

Op 5/10/2020 om 12:28 PM zei Ballet:

Er staat nu bijna 47.000 km op de teller.

Toen ik hem kocht stond er bijna 43.000 km op. Gezien de slijtage van de verschillende onderdelen heb ik een vermoeden dat de teller is teruggedraaid.

Vooral het koppelingshuis vond ik verdacht veel slijtage te hebben.

 

Dat is minder idd.

Die koppelingskorf van mijn andere motor zag er ook zo uit, vervangen door een andere was de enige werkende oplossing. Schakelt hij goed, en kun je de neutraal goed vinden als de motor loopt? Daar merkte ik dat aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 hours ago, MipeTDM said:

Dat lijkt die TDM van mij wel. Gelukkig gaat het nu heel wat beter na 2 jaar en een flinke renovatie. Bij mijn andere motor een CB750 F2 uit 1978, heeft dit soort dingen bijna 10 jaar aangehouden🤐 . Toch wel een flinke vooruitgang dus!

Als mensen vragen naar mijn hobby, is dat sleutelen🙃

 

Eigenlijk moeten we zo’n oude motoren eerst helemaal uit mekaar halen en alles vervangen wat nodig is.

Als je een goed technisch inzicht hebt heb je immers pas echt vertrouwen in je motor als je alle onderdelen gezien en gevoeld hebt. 

Bij mijn TDM heb ik enkel de versnellingsbak en achterbrug met demper nog niet open gehad. Voorlopig lijken deze nog in prima conditie te zijn en ga Ik deze mooi met rust laten.

 

Kijk er al naar het moment dat ik hem terug kan starten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 hours ago, MipeTDM said:

Dat is minder idd.

Die koppelingskorf van mijn andere motor zag er ook zo uit, vervangen door een andere was de enige werkende oplossing. Schakelt hij goed, en kun je de neutraal goed vinden als de motor loopt? Daar merkte ik dat aan.

Schakelen doet hij prima en naar neutraal gaan gaat ook goed.

Schakelen van 1 naar 2 gaat wat zwaar op hoog toerental. Dan moet je goed doorduwen. Is de TDM daar niet voor gekend?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
Op 5/13/2020 om 8:51 PM zei Ballet:

Eigenlijk moeten we zo’n oude motoren eerst helemaal uit mekaar halen en alles vervangen wat nodig is.

Als je een goed technisch inzicht hebt heb je immers pas echt vertrouwen in je motor als je alle onderdelen gezien en gevoeld hebt. 

Bij mijn TDM heb ik enkel de versnellingsbak en achterbrug met demper nog niet open gehad. Voorlopig lijken deze nog in prima conditie te zijn en ga Ik deze mooi met rust laten.

 

Kijk er al naar het moment dat ik hem terug kan starten.

Klopt dat zou je eigenlijk moeten doen, als je als de klussen al eens gedaan hebt, kan dat inderdaad. Bij deze TDM heb ik in 1e instantie vrijwel alles aangepakt wat toen bekend was, veel klussen had ik al eens gedaan bij mijn andere motor.

Daarna ging ook nog wel eens wat kapot, maar als je gelijk van alles vervangt wat niet eens kapot/versleten is kun je beter een nieuwere motor kopen...

Vaak is het (voor mij tenminste) op een gegeven moment even goed geweest en ben je naderhand weer blij dat je alles weer in elkaar hebt en het allemaal weer werkt. Ik heb wat veel van die projecten op MotorForum gezien, waar mensen alles gelijk uit elkaar draaien, en dat het project uiteindelijk in onderdelen verkocht wordt. Het blok van mijn CB heb ik bijvoorbeeld ook 2x uit het frame gehad, maar de 1e keer was de leercurve wat te steil om alles in 1x goed te kunnen doen (alleen bovenblok uit elkaar). De 2e keer is het goed gekomen (boven-en onderblok uit elkaar, laten opboren, etc https://www.motor-forum.nl/threads/opknappen-van-een-cb750-f2-sohc.160479/).

 

Op 5/13/2020 om 8:56 PM zei Ballet:

Schakelen doet hij prima en naar neutraal gaan gaat ook goed.

Schakelen van 1 naar 2 gaat wat zwaar op hoog toerental. Dan moet je goed doorduwen. Is de TDM daar niet voor gekend?

Dat is het zo te lezen zeker nog niet zo problematisch. Als de platen echt niet goed kunnen schuiven in de koppelingskofr komt de koppeling in 1e instantie niet vrij.

Wat betreft je vraag : ik trek niet zo ver door in de 1 normaal gesproken dus of dat normaal is kan ik niks over zeggen. Misschien iemand anders met meer ideeen hierover?

 

Edited by MipeTDM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een punt MipeTDM. Het blok zou ik nu ook niet preventief open gooien.

Betreft het schakelen. Hij gaat vlot uit de eerste versnelling maar synchroniseert niet zo goed naar tweede.

Als ik hem niet stevig naar 2e duw voel ik in mijn voet dat hij even over de tanden ratelt. Dit probleem is een stuk verbeterd sinds ik het pedaaltje wat lager heb gezet.

Moest dit door de koppelingskorf komen is het misschien te overwegen om hem te vervangen of de scherpe randjes wat bij te vijlen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verleden week de distributie ketting vervangen.Pieter had hem in voorraad. :-)

Een TDM is een lastige machine om aan te werken maar de ketting vervangen ging heel vlot aangezien het kleppendeksel nog niet gemonteerd was.

De twee olie pompen losmaken en de ketting haal je er zo uit.
De ketting was inderdaad aan vervanging toe.

27DFD695-6A97-444F-BC23-B0C67048F43E.jpeg

887951E6-FC6C-4EFA-9EBA-7C50F85C8206.jpeg

8312E388-1861-4B3E-8656-3CFF1267DD8B.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

O de ketting zit niet tussen de cylinders.

Dat scheelt! Inderdaad een duidelijke verlenging van die oude ketting.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze wilde ik toch ook even delen.

Gisteren de carburateurs gemonteerd en gelijk de niveaus van de vlotterkamer nagekeken. Was prima in orde.

De gasklep positie sensor nog even afregelen maar dat was toch lastiger dan verwacht.

De vijzen staan links. Dicht tegen het frame. Dus carburateurs weer half los maken. Al een geluk dat ik de vijzen voor het vastzetten van de carburateurs heb vervangen door inbus. De originele kruis kopjes hadden dit waarschijnlijk niet overleefd. De vijsjes zijn heel speciaal, ster met een topje in het midden. Had ik gelukkig in huis.

Maar zelfs met de carburateurs uit de rubbers gaat enkel het bitje er maar net in. Dan het bitje maar draaien met een sleuteltje.

Mijn tip, regel deze sensor af voor je de carburateurs installeert. ;-)

 

AC7FB406-55A3-4D01-9701-8C5FD98B3A46.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Die moest ik opzoeken .. kon het uit context opmaken maar toch nieuwsgierig , weer wat geleerd 😉

 

 

8B4700E7-3FB4-4B36-91CC-9F972C8ECF01.jpeg
 

Het TPS verhaal gaat me boven de pet , helaas. Snap niet wat afgesteld moet worden. Gaan we opzoeken 😉

Edited by robnieuw

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 uur geleden zei robnieuw:

Die moest ik opzoeken .. kon het uit context opmaken maar toch nieuwsgierig , weer wat geleerd 😉

 

 

8B4700E7-3FB4-4B36-91CC-9F972C8ECF01.jpeg
 

Het TPS verhaal gaat me boven de pet , helaas. Snap niet wat afgesteld moet worden. Gaan we opzoeken 😉

De TPS regelt de ontsteking bij op basis van de gasklep opening. Je stelt hem als volgt af:

Stekker er af halen,

Motor op contact zetten,

Stekker op de TPS drukken,

De wijzer van je toerenteller is nu je meetgereedschap.

Verdraai de TPS tot de wijzer van de toerenteller op 4000 toeren staat.

Zet de TPS vast. 

Controleer de afstelling

Als je vervolgens de gashendel open draait moet de wijzer naar 9000 toeren oplopen.

Motor weer van contact zetten.

En klaar ben je.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Thx Pieter!  Heb mijn reserve-carb van de 3VD erbij gepakt en zie het verschil. Was me er niet van bewust dat de 4TX hierin verschilde van de 3VD. Heb (gelukkig) nog niet hoeven rommelen aan mijn 4TX carb. Goed om te weten.

 

Is de afstelling van de TPS motorspecifiek ? Maw, als ik een goed functionerende carb van de ene 4TX overzet op een andere , moet de TPS sensor opnieuw afgesteld worden ?

 

groet Rob

Edited by robnieuw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ik daar ook nog een vraagje over. Het afstellen van de TPS, is dat ook een onderhoudspuntje? Of eenmalig afstellen en anders defect?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met die vijsjes, sorry mensen voor mijn vlaams taalgebruik. ;)

 

Betreft die TPS. Ik denk niet dat je in normale onstandigheden dit moet bijregelen. Vandaar ook de speciale boutjes.

Ik zou wel eens na kijken moest je de motor tweedehands gekocht hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spannend moment. Voor ik het kleppendeksel dicht maak wilde ik toch controleren of de olie druk wel opkomt.

Olie opgieten, bougies tegen metaal leggen en starten met de startmotor. De motor rond draaien met een sleutel op de krukas had ik snel opgegeven. ;-)
Helaas geen olie te zien. Ik krijg het al benauwd en probeer wat langer te starten. Batterijlader aangesloten en zien dat ik de startmotor niet te warm laat worden.

Tevergeefs, geen olie te zien.

De service manual erbij gehaald. Deze toont dat de olie rechtstreeks van de olie tank in de oliepomp loopt en dat er vlak voor de pomp een bout zit om de olie van het réservoir te laten weglopen. Bout er uit en eerst nog steeds geen olie. Dan kwam er wat zwarte olie gevolgd door nieuwe. Problem solved! Er zat blijkbaar een luchtbel in de bochtige leiding.

Voor de specialisten. Ik weet dat je de olie druk meet op het einde van de leiding maar zoals op de video te zien is kun je eerst ook dichter bij de pomp kijken door het rubber stopje even weg te halen.

 

468B240C-3B0A-43DF-9739-7FE516B8C092.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag was de grote dag de carburateurs afstellen en synchroniseren.

Ik had een nieuw setje van 4 vacuüm meters Liggen van AliExpress en was benieuwd of deze bruikbaar zijn.

Bij de eerste test slingerden de wijzers zo hard dat ze direct helemaal mis stonden. Ze hadden dus geen demping.

Geen nood, ik heb er nog twee en steek twee kleine sproeiertjes die uit de carburateurs kwamen om de naald rustig te krijgen. Nog steeds niet voldoende maar heb met een propje toiletpapier de slang volgepropt tot voldoende stabiliteit. Niet echt professioneel maar ik wilde vooruit om eindelijk te kunnen toeren.

Het synchroniseren ging zeer vlot. Nog effe een dubbele controle door de meters van plaats te wisselen. Ook ok.

Het mengsel afstellen was wat moeilijker. Ik hoopte te kunnen tuned naar maximaal toerental en dan een kwartslag uit te draaien maar dit ging niet goed. Heb dan maar drie slagen uitgedraaid gelijk ze vroeger stonden.


Voila, de carburateurs staan goed. Hij start vlot. Koud moet met choke, dat is ook al goed.

Het stationair toerental is verrassend stabiel. Ben ik niet gewoon met deze motor.

De motor is al even verrassend stiller geworden. Bijna geen gekletter meer. Fantastisch!

Nog een laatste keer alle vijzen ( ;-) ) gecontroleerd. Ook geen water of olielekken. Alles ok voor de testrit.
 

De testrit gaat prima. De motor draait nu veel soepeler op lage toeren. Zoals ik op dit forum al eens gelezen heb kan ik eindelijk ontspannen een rond punt op rijden. :-)

Het is wel vreemd dat hij bij een beetje gas wat inhoudt tussen 3000 en 4000 toeren.

Rij ik wat vlotter gaat alles goed.

Op het einde van de rit stoorde het eigenlijk niet. Is best wel handig in de 30 of 50 km per uur zones.

Ik denk dat de naalden een stapje hoger mogen staan. Dat is voor als de benzinetank er nog eens af moet.
Met de oude versleten naalden stond het mengsel natuurlijk veel rijker. Dat geeft natuurlijk meer koppel dan bij een magerder mengsel.

Wordt misschien of vervolgd.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information