Jump to content
Sign in to follow this  
MarcelT

Benzinekraan 850 3VD

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik heb ff wat topics doorge-akkerd maar heb geen antwoord kunnen vinden op de in mijn ogen simpele vragen.

Van de vorige eigenaresse van mijn TDM, mijn vriendin, had ik vernomen dat ze altijd ging tanken bij 160 km. Toen ik van mijn werk ging vandaag stond de dagteller op 145 km dus ik had nog ff. Na een paar kilometer begon ie te pruttelen en in te houden en intuïtief geef ik een slinger aan het benzinekraantje maar helaas kwam ik maar 1 kilometer verder, met 150 km op de dagteller stopte ie ermee. Gelukkig werkte mijn vriendin thuis dus heeft ze me uit de brand geholpen met circa 1,5 liter benzine waarmee ik het heb gered naar een benzinepomp. Daar heb ik tot de rand bijgevuld, 10.5 liter. 

In de emotie weet ik niet meer van welke stand naar welke stand ik het kraantje heb gedraaid. Stond ie misschien al op reserve en heeft mijn slinger aan het kraantje niks uitgehaald?

Aan het plaatje bij het kraantje zijn de teksten door roest niet echt meer af te lezen. Heeft iemand misschien een plaatje of foto van het kraantje in welke stand hij ‘normaal’ of ‘reserve’ staat?

De bovenstaande tekst beschouwend, is het normaal dat vanuit stilstand er circa 12 liter bij moet om een volle tank te hebben?

Alvast dank voor de respons,

Marcel

Edited by MarcelT

Haan naar beneden is normaal, naar boven is reserve.  Op normaal moet je volgens mij iets van 14 of 15 liter hebben, afhankelijk van rijstijl en/of staat van de carbs.

En let er op dat de slangen goed aangesloten zijn tussen benzinekraan en tank:

bovenste slang op het kraantje zit achter de bevestiging = reserve= aan achterste aansluiting op de tank

middelste slang aan achterzijde kraantje = normaal= aan voorste aansluiting op de tank

onderste slang aan achterzijde kraantje = uitgaand= aan brandstofpomp

als jou motor ophoud na 10.5 liter verbruik, kan het ook zijn dat je brandstofpompje niet meer werkt, dan komt het benzine niveau in de tank onder vlotterniveau en krijgt de motor geen benzine meer....

groet,

Pieter

1 uur geleden zei chris:

Haan naar beneden is normaal, naar boven is reserve.  Op normaal moet je volgens mij iets van 14 of 15 liter hebben, afhankelijk van rijstijl en/of staat van de carbs.

Mijn rijstijl is inderdaad anders dan van mijn vriendin ☺️
Maar het draaiknopje heeft een zogenaamd ‘kort’ en ‘lang’ deel. Staat de draaiknop in de normale stand met het korte deel boven?

32 minuten geleden zei Pieter H:

En let er op dat de slangen goed aangesloten zijn tussen benzinekraan en tank:

bovenste slang op het kraantje zit achter de bevestiging = reserve= aan achterste aansluiting op de tank

middelste slang aan achterzijde kraantje = normaal= aan voorste aansluiting op de tank

onderste slang aan achterzijde kraantje = uitgaand= aan brandstofpomp

als jou motor ophoud na 10.5 liter verbruik, kan het ook zijn dat je brandstofpompje niet meer werkt, dan komt het benzine niveau in de tank onder vlotterniveau en krijgt de motor geen benzine meer....

groet,

Pieter

Is het een mechanische pomp of moet ik iets ‘horen’ als ik de contactsleutel omdraai?

Je kan de pomp testen door de slang naar de carburateurs af te sluiten en dan de motor te starten, ook als die op de startmotor draait moet er benzine uit de pomp spuiten.

1 uur geleden zei appie26:

20200409_090903.thumb.jpg.e85bee15fc5ed94282903cd00859bfaf.jpg

De benzine pomp is vacuüm dus die hoor je niet. 

dit is helder....is bij mij niet meer te herleiden!

1 uur geleden zei Pieter H:

Je kan de pomp testen door de slang naar de carburateurs af te sluiten en dan de motor te starten, ook als die op de startmotor draait moet er benzine uit de pomp spuiten.

Dank, ga ik uitproberen. 

Posted (edited)

Uiteraard heb ik nog niks uitgeprobeerd, dat ga ik zaterdag lekker als klus oppakken. Van de week weer hetzelfde verhaal liep erg onregelmatig, dagteller stond op 120 km. Uiteindelijk 10 liter bijgevuld en loopt als een zonnetje. 

Nu even voor mijn begrijpertje, als de pomp niet werkt dan kan ik probleemloos 10 liter verbruiken door het vacuüm, maar daarna zou de pomp de overige benzine moeten doorpompen?

Is de pomp mechanisch of elektrisch? Als het op vacuüm werkt dan is het volgens mij geen pomp maar een klep toch?

Edited by MarcelT

Je rijdt op een oude motor.... Ik zit me het volgende af te vragen..

Is de tank roestvrij? Hoe vervuild zijn de zeefjes in de tank? Hoe is de staat van de benzineslangetjes? Liggen ze goed dwz niet geknikt oid.  De vacuümpomp kan je ook een klep noemen denk ik.. die werkt gewoon altijd.. vervangen kost de kop niet ( ik heb er altijd 1 liggen). De pomp is mechanisch. Een hoog verbruik heeft vaak te maken met de staat van naalden en naaldbuis.. Genoeg te onderzoeken. Ook kan je over dit onderwerp via de zoekfunctie veel leren. Suc6!

Chris, dankje voor je adviezen. Uiteraard heb ik de zoekfunctie wel gebruikt maar ik kwam niks tegen in relatie tot dat de motor maar 10 liter verbruikt en dan ermee ophoudt. Om het te begrijpen heb ik er deze topic over gestart. Morgen ga ik een en ander uitzoeken en hou ik jullie op de hoogte. 

Ik heb het bij mijn andere motor twee jaar geleden meegemaakt na de winter, dat de laatste 1/3 niet meer uit de tank kwam doordat een zeefje in de tank (van het korte pijpje van de kraan) dicht zat met neerslag, door oude benzine (die E95 rommel). Dus ook moeten duwen, terwijl er nog genoeg in zat. Sindsdien tank ik alleen maar superplus (98) zonder ethanol. Geen problemen meer zelf de grasmaaier start daarop weer zonder problemen na de winter.

Bij de TDM kan het ook aan de pomp liggen inderdaad.

Was de tank bij jou dus ook maar half leeg?

Hallo, ik weet dat bij mij er maar 10 liter bij ging, de beide keren dat de motor stil viel. Dus dat zeefje ga ik ook opzoeken. 

8 uur geleden zei MarcelT:

Hallo, ik weet dat bij mij er maar 10 liter bij ging, de beide keren dat de motor stil viel. Dus dat zeefje ga ik ook opzoeken. 

Vervang nou gewoon je brandstof pomp.... Na 10l verbruik is het benzine niveau in de tank lager dan het vlotter niveau in je carburateurs.

Hoef je niet lang te zoeken, probleem snel opgelost! 

We komen dit regelmatig tegen in onze motorwerkplaats. 

Dit jaar erg veel brandstof pompen lek trouwens...zou best met E10 te maken kunnen hebben.

Groet Pieter

48 minuten geleden zei Pieter H:

Vervang nou gewoon je brandstof pomp.... Na 10l verbruik is het benzine niveau in de tank lager dan het vlotter niveau in je carburateurs.

Hoef je niet lang te zoeken, probleem snel opgelost! 

We komen dit regelmatig tegen in onze motorwerkplaats. 

Dit jaar erg veel brandstof pompen lek trouwens...zou best met E10 te maken kunnen hebben.

Groet Pieter

Whahahahaha...ok, ik ga straks de check doen zoals je hebt voorgesteld, hou er maar vast eentje paraat dan!

Posted (edited)

Inmiddels een paar weken verder maar wel eea uitgezocht. Zoals Pieter hierboven beschreef spuit er inderdaad brandstof uit. Maar ik ben er niet helemaal van overtuigd of eea juist is aangesloten. Dat ga ik nog controleren door het af te kijken bij de rijdende 3VD die ik erbij heb gekocht. (Oh ja, en passant heb ik ook nog een 4TX gehaald voor ‘erbij’, nu dus 2x 3VD, 1x 4TX en 1x DL1000, het lijkt wel wiskunde ☺️)

Maar zodra ik het systeem van de brandstofslangetjes heb afgekeken breng ik jullie weer op de hoogte. 

Edited by MarcelT

Op ‎6‎/‎27‎/‎2020 om 5:11 PM zei MarcelT:

Inmiddels een paar weken verder maar wel eea uitgezocht. Zoals Pieter hierboven beschreef spuit er inderdaad brandstof uit. Maar ik ben er niet helemaal van overtuigd of eea juist is aangesloten. Dat ga ik nog controleren door het af te kijken bij de rijdende 3VD die ik erbij heb gekocht. (Oh ja, en passant heb ik ook nog een 4TX gehaald voor ‘erbij’, nu dus 2x 3VD, 1x 4TX en 1x DL1000, het lijkt wel wiskunde ☺️)

Maar zodra ik het systeem van de brandstofslangetjes heb afgekeken breng ik jullie weer op de hoogte. 

De onderste slangaansluiting is de vacuumaansluiting, de bovenste benzine toevoer vanaf de kraan, en middelste de uitgaande naar de carburateurs.

Posted (edited)

We hebben afgekeken bij ons volgende project, de rode 3VD, en als volgt aangesloten.

- De bovenste is afgaand vanaf de tank (stand Reserve)

- De middelste is afgaand vanaf de tank (stand Normaal)

- De onderste is gaand naar brandstofpomp. 

En bijgaand het sfeerbeeld ☺️

3489EB61-C370-4642-BD6F-67A76DDF6572.jpeg

Edited by MarcelT

Op 6/27/2020 om 8:34 PM zei robnieuw:

Wordt wel tijd voor een foto-introductie van je stal 👍

Rob,

De zwarte en rode TDM staan in de mancave die ik samen met een vriend deel. Naast de twee TDM’s heb ik daar nog mijn Honda 900 Bol d’Or staan, een BMW K 100 RS die verbouwd gaat worden als scrambler en een Vespa Piaggio. 
Thuis is de carport staan de Vstrom 650 van het meisje, de Vstrom 1000 van mij en de nieuwe aanwinst, de 4TX ☺️

93FF5406-0CCF-41BF-AB35-9FD4C504B421.jpeg

5B9663FD-C501-498D-8BEF-7E0187BBE25F.jpeg