Jump to content
jagertjes

motor olie vervangen tdm850 4tx

Recommended Posts

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=7R7OlvF_Wsc

 

is dit de juiste manier om motorolie te vervangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)


Is het niet beter om het aandraaien van deksel kruiselings en misschien met tussenstap te doen?

Waarom niet die pakking ook verwisselen als je m toch open hebt?

En ik vraag me af of het nodig is om de tweede aftapplug los te draaien als je toch oliefilter eraf gaat halen. Is het oliefilter niet al het laagste punt ? Vraag aan de technische mannen ?

Edited by robnieuw

Share this post


Link to post
Share on other sites

redelijk eenvoudig:

Motor moet warm zijn.

Plug onder het blok eruit, olie eruit laten lopen, plug er weer in , bij voorkeur met een nieuwe koperen ring.

Plug voor het oliefilterdeksel eruit, olie er uit, plug er weer in.

Oliefilter deksel los, oliefilter eruit, schoonmaken, monteren met nieuw oliefilter, denk om het kleine busje met rubberen ringetje aan het andere eind.

Olie er in, zo uit mijn hoofd ongeveer 3,8 liter. Eerst zo vol mogelijk, blok even laten draaien dan de rest.

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je niet aftapt en dan het filterhuis los draait komt er nogal een tsunami aan olie. Gewoon aftappen zoals Chris uitlegt geeft de minste rommel. Bij montage vervang ik altijd beide o ringen maar ze kunnen op zich wel evt een 2e ronde mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

totaal 3,6 liter erin aan motor olie.

eerst 3,2 laten draaien en dan nog 0,4 erin?

moer aan de zijkant van de cilinder nog losdraaien tijdens dat de motor loopt of er genoeg oliedruk is?

Of is dit niet nodig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt inderdaad, officieel moet je na het vullen het boutje even los draaien om de oliedruk te controleren. Ik doe dat ook wel eens niet.

Vul schema zoals je dat omschrijft is redelijk normaal. Als je niet zeker bent of er nog meer bij kan gewoon even naar het peilglas kijken.

Vol is vol. Overigens kunnen ze best wat meer olie verstouwen......(binnen redelijke grenzen..)

Share this post


Link to post
Share on other sites

vandaag de motorolie vervangen, aftapplug los liep mooi leeg.

deksel oliefilter los en verwijderd, kwam niet veel meer uit.

gevuld met 3,6 liter olie.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 3/11/2020 om 4:32 PM zei jagertjes:

vandaag de motorolie vervangen, aftapplug los liep mooi leeg.

deksel oliefilter los en verwijderd, kwam niet veel meer uit.

gevuld met 3,6 liter olie.

Doe er maar 4L in. 3,6 is te weinig..

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

18 minuten geleden zei Prop-er:

Ik had aan 4 liter niet genoeg. (4TX)

 

Had je beide pluggen wel teruggeplaatst dan ???  🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 uur geleden zei Pieter H:

Doe er maar 4L in. 3,6 is te weinig..

Morgen vul ik hem aan tot 4 liter

 

dank voor de tip

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 3/13/2020 om 11:13 PM zei jagertjes:

Morgen vul ik hem aan tot 4 liter

 

dank voor de tip

kan dat geen kwaad dan 4 liter?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nope. Ik gooi ook altijd de volledige 4 ltr. erin.

Maak je daar maar niet druk om. Er kan behoorlijk wat meer in voordat het vervelend wordt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom het peilglas verlaten als referentie ? Je weet niet hoe goed, in elke individuele situatie, de motor is ontdaan van oude olie. Peilglas heeft altijd gelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden zei robnieuw:

Waarom het peilglas verlaten als referentie ? Je weet niet hoe goed, in elke individuele situatie, de motor is ontdaan van oude olie. Peilglas heeft altijd gelijk.

Dat valt mee, hij staat dan mooi bovenin het peilglas met 4L olie in het blok.

 

het gaat pas fout bij 8,5L olie... dat hebben we ooit af moeten tappen....

toen zat de olie zelfs in de demperpot van de uitlaat!

Na het vullen met de juiste hoeveelheid olie en het uitlekken van de demper een proefrit gemaakt, pas na 15 km rijden hield hij op met roken...:D

toen was de uitlaat weer schoon van binnen!:thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ervan uitgaande dat het blok leeg is. We hebben onlangs iemand gezien op het forum die zijn blok niet volledig had laten leeglopen. Als die persoon vervolgens uitgaat van het 4 liter advies dan neem je een risico. Peilglas>geen risico.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je blok niet leeg is heb je het niet goed gedaan, je moet dat al zien aan de hoeveelheid olie die je aftapt. Daarnaast moet je willen dat een gedeelte van de olie in je blok oud is? Dus resumé...

Doe het goed, 2 pluggen los, nieuw filter,  dan is 4 liter geen probleem...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blij dat het mijn motor niet is, als er zo aan gesleuteld word is de draad snel uit het blok en de deksel krom. Niet de bouten in 1x op spanning trekken en bouten overhoeks vastzetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Youtube is leuk, maar ik heb al vaker slechte voorbeelden voorbij zien komen. 

Het werkplaatshandboek is misschien ouderwets, maar wel heilig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op ‎3‎/‎16‎/‎2020 om 1:19 PM zei robnieuw:

Ervan uitgaande dat het blok leeg is. We hebben onlangs iemand gezien op het forum die zijn blok niet volledig had laten leeglopen. Als die persoon vervolgens uitgaat van het 4 liter advies dan neem je een risico. Peilglas>geen risico.

Als je niet weet hoe je moet sleutelen, doe het dan niet.. je kan gevaarlijke situaties creëren.

Dus eerst zorgen dat je weet hoe je een reparatie of onderhoudsklusje moet uitvoeren, dan er pas aan beginnen.

Werkplaatsboek!:thumbsup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hiervoor is dus de sleuteldag in het leven geroepen. 

Redelijk basic onderhoud zelf doen maar dan onder begeleiding van een meer ervaren mede club lid.

Dan doe je het lekker zelf maar krijg je wel tips waar je op moet letten zodat je het niet verprutst.

jammer dattie niet doorgaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Filmpje is niks mis mee m.i. maar denk eraan weer koperen afdichtingsringen te gebruiken bij de boutjes ;-)  en de rubber afdichting voor plaatsing even vochtig maken met wat olie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information